vrijdag in week 6 door het jaar

Zoals het lichaam dood is zonder geest, zo is ook geloof zonder daden dood. Zo zegt Jakobus ons vandaag. Duidelijke en niet mis te verstane taal. 

Elders horen we Jezus zeggen: 'Niet iedereen die “Heer, Heer” tegen Mij zegt, zal het koninkrijk van de hemel binnengaan, alleen wie handelt naar de wil van mijn hemelse Vader.' (Mt.7,21)

Jakobus pleit voor een christendom dat van geloof overgaat in daden, gedrag, levenskeuzen, met een bijzondere genegenheid voor de armen, en in een diep toevertrouwen aan God. 

De verleiding bestaat erin om een sentimenteel individualistisch geloof te beleven dat niet wordt gemeten aan onze wijze van leven en de keuzes die wij maken.

Jakobus legt met het voorbeeld van de weigering om een broer of zus in nood te helpen de ongevoeligheid en de hardheid van het hart bloot van de gelovige die geen medelijden heeft. Zo'n gedrag is verraad aan het goddelijke en fundamenteel gebod van de liefde. 

Dat is wat er gebeurt als wij tevreden zijn met onze gevoelens, en als wij geloven dat wij met alles in orde zijn door door het uitspreken van wat waar is, zonder degenen die iets vragen concreet te helpen. 

Moge ons geloof levend zijn door Jezus' liefde handen en voeten te geven, doorheen gebed en/of daad.

Geïnspireerd aan woorden van Vincenzo Paglia.

Reacties

  1. Duidelijk. Daar heeft een mens iets aan. Dank je Chris!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Er Is maar een God
      Maar er zijn vele vormen van geloven
      Die worden aangepraat

      God is een aanvaarding van je Zijn


      God is die de kracht van het leven bepaalt
      De mens geeft daar invulling aan

      God is de kracht in het universum
      De kracht is in mijzelf
      Als een geliefd kind

      Dank je wel Kris ❤️
      Dit zijn kreten die binnen komen door inspiratie en begeleiding van de teksten uit de Bijbel.
      Na een volledige overgave aan Jezus was een Bijbeltekst mijn houvast:
      “Ik ben de Weg, de Waarheid en het Leven” en daar geloof ik ook rotsvast in.
      De verdieping van het geloof is een Bewuste keuze: de Rooms Katholieke Kerk, die reiken mij alle tools aan van het mystieke tot en met het menselijke voor gaan- Jezus , Apostelen. Heilige en onze Paus.
      Ik ben nog maar net op weg en heb nog veel te leren.
      ‘Ik ben, want ik denk- Ik denk , want ik
      ben een in de Katholieke Kerk. Amen⚓️🌈❤️

      Verwijderen
  2. herfsttijding

    In het voorjaar leerde ik vechten,
    om de beste standplaats in de zon
    verstrengeld met familie en vreemden
    die ik met tak en twijgen overwon

    De zomer heeft mij opgevoed,
    en liet me groeien tot mijn maat
    ze heeft mij bloem en blad gegeven
    me laten staan in vol ornaat

    Nu alles stilaan minder wordt
    verkild de nacht, de dagen korter
    kan de vraag aan mij gesteld:
    wat rest nog van die warme gloed
    die nu jouw heengaan vergezelt?

    Niet mijn stralen, niet mijn strijd
    niet wat immer aandacht trok
    maar wel mijn steels verwaaide zaden
    neergedaald, verdekt in aarde
    zullen, stervend, blijven in de tijd

    In het ongeziene onaanzienlijke
    verwijlt Gods tuinman op mijn pad:
    “al wie zijn leven prijsgeeft zal ’t behouden”
    het is de herfst die zegt me dat.

    s.r.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is mooi, Stefan. Als een mens ouder wordt, zoals ik, is het niet altijd gemakkelijk het geloof om te zetten in veel daden. Ik zou het wel willen, maar deze week was ik ziek. Dan was het veiliger het woonzorgcentrum niet binnen te gaan. Deze Coronatijd heeft me al veel beperkingen opgelegd en daar zijn onze residenten het slachtoffer van, want ze hebben recht op méér van mijnentwege, maar zelf voel ik ook me stilaan eruit glijden. Uw gedicht, Stefan, verwoordt daarom zeer goed mijn gevoelens vandaag.

      Verwijderen
  3. Fijn, dat je gevoelens, de kracht en twijfels in het geloof kunt delen.
    Stephan mooi verwoord in een gedicht, dat mij geeft de ruimte om zelf invulling er aan te geven.ook Daniël zijn verhaal herken ik.in het ziek zijn wordt je opgesloten, terug geworpen op jezelf.
    Ik weet er alles van.
    Ik ben 79 - het afgelopen jaar, Corona, hersen infarct, long fribrose en kanker.Ik heb het in Godshanden gegeven/ geaccepteerd( makkelijk praten als het ten goede is gekeerd).Elk mens is een unicum, geen copie van een ander zelfs niet van
    Jezus.Elk mens geeft daar zelf in vulling aan
    ‘Verdriet geeft de vreugde van Zien’ Hoop is het vertrouwen in jezelf met lieve mensen om je heen en de bemoediging van uit de Bijbel: je geloof⚓️🌈❤️

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten