dinsdag in week 28 door het jaar
Christus heeft ons bevrijd opdat wij in vrijheid zouden leven; houd dus stand en laat u niet opnieuw een slavenjuk opleggen.
Zo lezen we vandaag in de brief van Paulus aan de Galaten.
Paulus spreekt hier over de slavernij die voortkomt uit de besnijdenis, omdat die onderwerping aan de wet met zich meebrengt. Door de besnijdenis rechtvaardigt men zich door de wet, terwijl Christus ons daarvan juist is komen bevrijden.
Voor alle duidelijkheid: het gaat hier niet over een vrijheid die maar al te vaak geassocieerd wordt met ‘ik kan doen wat ik wil’ ongeacht wat anderen mij mogelijks vragen of over mij denken. Een soort ‘vrijheid blijheid’. Nee, het gaat hier over de vrijheid die Christus ons geschonken heeft door zijn sterven en opstaan.
Doorheen de paasgenade hebben wij namelijk in Christus de mogelijkheid gekregen ons ten volle te schenken aan Gods liefde die ons bewoont. Een mogelijkheid die tegelijk een gave is. God schenkt de gave, wij ontvangen haar, nemen haar in ons op, vertrouwen ons eraan toe, en geven ze terug door ze werkzaam te laten zijn in ons bestaan.
Je zou dan kunnen stellen: dat maakt je in zekere zin toch ‘onvrij’, omdat je niet meer zomaar kan doen wat je vanuit je allerindividueelstje ikje misschien zou willen doen? Oppervlakkig gezien maakt het je inderdaad in zeker opzicht onvrij, maar in de diepte, vanuit gelovig standpunt, maakt het je wel degelijk vrij. De gave te mogen delen in Gods liefde, en ons ja-woord daarop, bevrijdt ons namelijk, om de woorden van Paulus te gebruiken ‘van het slavenjuk’. Dat betekent: het bevrijdt ons van allerhande verslavingen; zowel nodeloze onderwerping aan religieuze wetgevingen alsook al die verslavingen die ons wegtrekken van God en zijn liefde.
Christelijke bevrijding betekent dat de verlossing van het kwaad, ons door de Heer geschonken, ten diepste gerealiseerd wordt in ons bestaan, en wel door de paasgave die ons geschonken is, en alle ruimte geeft Gods liefde te belichamen.
Lieve mensen,
laat ons knielen; ons hart, ons hele bestaan, openen voor de Heer. Laten we dit ieder persoonlijk doen, én als Kerk. Moge de Heer ons vullen met de gave te delen in Gods liefde. Hierop ‘ja’ zeggen, in diep geloof, eenvoud en vreugde, is het mooiste en meest edele wat een mens kan ‘overkomen’.
Een vredevolle dinsdag,
kris
Dankjewel Kris !
BeantwoordenVerwijderen"Ja knielend ...diep gelovend in eenvoud en vreugde !
Dàt heet dan écht gelukkig zijn !
Laten wij dàt, zoals jij en vélen onder ons élke dag beseffen en proberen !
Christus wacht met open armen om ons hierbij te helpen !
Zijn Geest in de onze !
"Hoe kan het léven hemel zijn ...met U "Felix Timmermans .
Neen, Christus laat niet toe dat we doen wat we willen. Maar Hij geeft ons Zijn liefde, Gods liefde; en als je leeft vanuit de liefde, wordt alles zoveel lichter. Als je God graag ziet en ook de mensen, dan zal je hen met barmhartigheid tegemoet treden. Vandaag is het het feest van de H. Paus Johannes XXIII, die het tweede Vaticaanse concilie bijeen heeft geroepen. In ons getijdengebed las ik een toespraak van hem. Hij zegt dat wij zonder Jezus verloren lopen en oorlogen voeren, maar de Kerk wil als een goede Moeder de mensen onder haar vleugels verzamelen, niet meer - zoals vroeger - door strengheid, maar door een zachte liefde. Die woorden treffen mij, omdat onze paus Franciscus ze ook toepast. Het wordt hem in sommige kringen kwalijk genomen, zoals ik gisteren nog in het tijdschrift Positief vast moest stellen. Het is jammer. We leven niet meer in de zestiende eeuw, de tijd van het concilie van Trente. Niet dat dit concilie waardeloos is geworden, maar de mens - en ook ikzelf - heeft nood aan barmhartigheid. Ik geloof in de kracht van de liefde. De liefde verandert alles. De Farizeeën ergerden zich aan Jezus omdat Hij niet de wassingen verrichtte. Het is Jezus echter te doen om de binnenkant van de mens. Het hart van de mens moet liefde worden, dan wordt alles anders. Die Farizeeën deden eigenlijk al die wassingen omdat ze vies waren van de mensen die ze ontmoet hadden. Jezus zegt dat ze beter aalmoezen zouden geven, dan zouden die arme mensen - die inderdaad stonken omdat ze de middelen niet hadden om zich fatsoenlijk te wassen - zeep zouden kunnen kopen om zich ook lichamelijk te verzorgen. Hoe mooi zegt Sint-Paulus vandaag: Keer niet terug naar het oud testament, naar de Thora met al haar minuscule regeltjes en reinheidsvoorschriften; blijf bij Jezus. Het enige waar het op aankomt, is geloof in Jezus, een liefde die zich uit in heel veel liefde.
BeantwoordenVerwijderenalle regels en wetten, alle afspraken, procedures, protocollen en convenanten, ze betekenen niets zonder de liefde. zonder vergeving, mededogen, zorgzaamheid en solidariteit zal er nooit vrede zijn. dat is waarvoor ik bid in deze hardvochtige tijd.
BeantwoordenVerwijderen