zaterdag in week 27 door het jaar

 We mogen er van uitgaan dat de vrouw uit het evangelie haar woorden riep met een diepe genegenheid voor de figuur van Jezus, én zijn moeder Maria.

Doch wijst Jezus haar, en ons, naar de kern van het echte luisteren. ‘Gelukkiger zijn zij die naar het woord van God luisteren en ernaar leven.’ zo zegt Hij.

Naar het Woord van God luisteren is meer dan het lezen van de Bijbel, hoewel het natuurlijk ook dat is. Naar Gods Woord luisteren is Jezus, die het mensgeworden Woord is van de Vader, ontvangen in zijn totaliteit; zowel Jezus als persoon alsook de weg die Hij gegaan is alsook de boodschap die Hij gegeven heeft en geeft.

Echt luisteren is ontvangen en ontmoeten. Je kan in een gesprek met iemand zijn woorden aanhoren maar hem daarom nog niet ontvangen als mens. Echt luisteren naar elkaar is elkaar ontvangen, ontmoeten. Dat is zo tussen mensen, dat is ook zo tussen ons en de Heer.

Luisteren naar het Woord van God wil dus zeggen: De Bijbel lezen (biddend en studieus), in gebed Jezus ontvangen, Hem ontmoeten, Hem in je toelaten, Hem je goddelijke gast laten zijn, toelaten dat Hij werkzaam is door jou heen. Het is Hem zo toegang geven in het hart van je bestaan dat Hij je kan dragen, vergeven, genezen, optillen.

Luisteren naar Gods Woord is je hele zijn in vuur en vlam laten zetten door Jezus' liefde; en wel zo dat je innig één wordt met die liefde, totaal opgenomen zijn ja-woord tot de Vader.

Laat ons luisteren: Hem ontvangen, Hem ontmoeten.

Een mooi weekend,

kris

Reacties


  1. De Schrift heeft de hele mensheid onderworpen aan de macht der zonde, schrijft Paulus. Dat is inderdaad de korte samenvatting van het gehele Oud Testament. Vanaf de eerste bladzijden van de Bijbel is er sprake van de zondeval van de mens. Het paradijs is weg, de poort naar de boom des levens is gesloten. Maar zoals Genesis het al zegt, God heeft vijandschap gesticht tussen het kroost van de vrouw en het kroost van het serpent. Het kind van de vrouw zal de kop van de slang verpletteren. Toch zal die slang bijten in zijn hiel. Het schijnt dat het zo moeilijk is een slang te grijpen bij haar nek, want allang voordat je dat kan, heeft zij je al gebeten in de hiel. Toch verkondigt Sint-Paulus de redding van ons allen door het geloof in Jezus Christus. Ja, er was daar wel de Wet, de Thora door God aan Mozes gegeven na de Uittocht uit Egypte. Die Wet was een soort oppasser, zegt Paulus. En inderdaad, die Thora was door God gegeven om een menselijke samenleving wat mogelijk te maken. Dat was trouwens de bedoeling van de meeste godsdiensten: een op transcendente waarden gestoelde ethiek te geven met het oog op een menselijke samenleving. Voor Paulus is de tijd van de oppasser echter voorbij. En inderdaad, Jezus bracht iets nieuws. Hij bracht ons weer thuis bij de Vader. Hij leerde ons leven in de liefde. En liefde vervult de gehele Wet. Nu gaat het niet meer zozeer om wetjes en voorschriftjes, het gaat om de liefde. Ik ben blij met de campagne van veilig verkeer: ‘Vertraag niet alleen om een boete te vermijden’. Vrees voor boetes kunnen ons inderdaad helpen om geen snelheidsfouten te maken. Maar als we het doen uit liefde voor de kinderen en onze medemensen, is dat veel beter. Wij zijn gedoopt, wij zijn bekleed met Christus. Hij is de nieuwe mens. Hij leeft niet voor zichzelf, Hij leeft voor God en voor de anderen. Hoe mooi is dit. En wij mogen delen in Zijn manier van zijn en van leven. Wij zijn allen één persoon in Christus. Zeker, Paulus weet ook dat dit niet altijd te zien is aan de leefwijze van de christenen. Hier blijft ook nu nog veel werk aan de winkel. Maar voor Paulus en ook voor ons is het een ideaal. Geen racisme meer, geen seksisme, geen uitsluiting meer van minderheden of van wie ook. Wij zijn van Abrahams geslacht, zegt Paulus. En dus behoren wij tot hen die geloven. Maria was er ook zo eentje. De vrouw uit de menigte prees Maria gelukkig om haar zo’n flinke zoon. Maar Jezus zegt dat wij allen mogen delen in de uitverkiezing van Maria: door te luisteren naar Gods woord en het te onderhouden. Het wordt beslist nog een mooie tijd met Jezus aan onze zijde en met Zijn moeder als onze voorspreekster.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. beste daniël, nog bedankt voor je reactie van gisteren. heb nog eens goed gekeken, maar de rozenkrans is nog helemaal gaaf, dus zal zij toch wel zo bedoeld zijn. de speciale lourdes-rozenkrans ken ik niet, hoewel mijn gewone rozenkrans weer wel uit lourdes komt, met het lourdes-mariabeeld als ikoontje. na veel zoeken op internet vond ik wel een oud artikel over rozenkransen waarin gezegd wordt dat er veel verschillende soorten zijn voor verschillende toepassingen. er worden er dan een aantal besproken, maar de mijne was er niet bij.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Stefan, in Lourdes gebruikt men nu ook gewoon rozenkransen met vijf tientjes. In de tijd van de verschijningen was dat anders: zes tientjes. Wat uw rozenkrans met 4 tientjes betreft, het zou kunnen dat dit een rozenkrans is om een bepaald gebed mee te bidden ter ere van een heilige. Ik weet echter niet welke heilige. De H. Filomena wordt vereerd met een krans van dertien kraaltjes, waarop men een gebed zegt ter ere van haar dertien jaren die zij op aarde doorbracht.

      Verwijderen

Een reactie posten