donderdag in week 30 door het jaar

Vandaag horen we Jezus zeggen: 'Hoe vaak heb Ik je kinderen niet bijeen willen brengen zoals een hen haar kuikens onder haar vleugels hoedt, maar jullie hebben het niet gewild. Jullie tempel wordt aan zijn lot overgelaten. Ik verzeker jullie: jullie zullen Mij niet meer zien, totdat je zult zeggen: “Gezegend Hij die komt in de naam van de Heer!”’

Ja, gezegend die komt in de naam van de Heer... Verlangen wij niet allemaal naar zulke mensen? Mensen die komen in naam van God, mensen die ons komen vertellen en voorleven wat het betekent in Gods liefde te leven? Mensen die verwijzen naar de bron van ons bestaan, het einddoel van ons leven, het middel om lief te hebben... Mensen die vredebrengers zijn, verzoening tot stand brengen... Mensen die aanzetten tot het schenken van vergeving, die gekwetste relaties weer tot heling brengen... Mensen die eenvoudig en echt spreken over Gods aanwezigheid, over God die genade, kracht en moed geeft aan hen die zich aan Hem schenken... Mensen die een hart hebben van vlees en bloed, een vrede-vol hart, een hart dat lief heeft, dat vrede schenkt, dat beeld is van God.

Verlangt de wereld, ieder van ons, niet naar zulke mensen?

Wel, die mens mag en kan jij zijn. Je hoeft je niet te min te voelen. Ieder van ons, ook jij, vindt God de moeite waard in dienst te nemen in zijn wijngaard. Het is een kwestie van dit te geloven, en je toe te vertrouwen aan zijn aanwezigheid in Christus. Bemin vanuit Hem, leef in Hem, en ga… Het moet niet volmaakt zijn, maar ga. Ga naar de ander, in Gods zijn naam. De mensen hebben je nodig, meer dan ooit.

Een vredevolle donderdag,

kris

Reacties

  1. Jacqueline Van Eynde27 oktober 2022 om 07:45

    "Vader ... ik leg mijn leven in Uw Handen , alles aanvaard ik ,
    ik geef ze aan U met héél de liefde van mijn hart ,omdat ik U bemin ,
    omdat het voor mij een noodzaak van liefde is
    mij zonder voorbehoud op U te verlaten ,
    met een oneindig vertrouwen
    want JIJ bent mijn Vader!!!"
    Uit een gebed van Charles de Foucauld!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Inderdaad, Kris, we moeten het niet te veel van 'de anderen' verwachten. IEDERE gedoopte heeft gaven ontvangen van de Heilige Geest om daarmee in de wereld, tussen de mensen te staan, als dienstbare getuige van Gods Liefde voor ALLE mensen. 'Amazing grace' zingen we: onvoorstelbare liefde! Het geeft vreugde om zo te mogen leven in de wereld van vandaag, hoe rampzalig sommige situaties ook kunnen zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Paulus zegt dat onze strijd gaat niet tegen vlees en bloed, dus niet tegen mensen, maar tegen de veel grotere krachten van het kwaad. In de bidkapel van Oostnieuwkerke waar ik regelmatig de H. Mis opdraag, bidt men de laatste twee zinnen van het Onze Vader in deze variatie: 'En in iedere beproeving smeken wij om Uw wijsheid en maak ons liefdevol weerspannig voor het kwaad'. Ik heb eigenlijk niet graag dat men de woorden van Jezus verandert, maar deze variatie is toch zeer zinvol en mooi. Het kwaad overwin je niet met krampachtig ertegen te vechten, maar wel door tegen het kwaad, hoe aanlokkelijk het ook is, liefdevol weerspannig te zijn. Dat is wat Paulus noemt de wapenrusting van het geloof. Het kwaad kan ons aanlokken, maar als we God nog liever zien, gaan wij het liefdevol overwinnen. Alleen zo. Dat is de wijsheid waar men om smeekt in iedere beproeving, de wijsheid van het geloof en van de ware liefde. Ook Jezus was niet bang voor Herodes, maar Hij bleef liefdevol strijden tegen het kwaad. Hij wist dat Hij niet buiten Jeruzalem om zou komen. En het uur zou Zijn Vader bepalen. Toen heeft Jezus liefdevol het kruis op zich genomen en ons aller kwaad met heel Zijn liefde overwonnen. Laten wij dikwijls ons hart en onze ogen richten op Jezus' kruis.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten