vrijdag in week 27 door het jaar
Wie niet met Mij is, is tegen Mij, en wie niet met Mij samenbrengt, drijft uiteen. Zo horen we vandaag uit de mond van Jezus.
Vandaag wordt er wereldwijd nogal wat uiteengedreven. Terwijl de mens geroepen is om samen te brengen en gemeenschap te beleven; als het kan in Jezus' naam. De huidige oorlog in Oekraïne is daar een mooi voorbeeld van. Maar ook dichterbij, en misschien wel in onze eigen onmiddellijke omgeving, zien we het dagdagelijks gebeuren.
Er zijn twee oorzaken die gewoonlijk aan de basis liggen van dit fenomeen. Dat is menselijk onvermogen, én het kwaad. Onvermogen en kwaad zijn niet per definitie synoniemen. Wanneer bijvoorbeeld een koppel het niet klaar speelt om liefdevol met elkaar om te gaan kan het zijn dat onvermogen hier aan de basis ligt. Niet kunnen beminnen, de ander niet kunnen ontvangen, en daardoor geen relatie in stand kunnen houden, kan puur onvermogen zijn waarvan de oorzaak niet altijd even duidelijk is. We moeten daar altijd met veel begrip en barmhartigheid naar kijken.
Maar het kwaad kan dus ook een oorzaak zijn van uiteendrijven. Dit kan binnen relaties zijn. Ook de huidige crisis in Oekraïne vind ik daar persoonlijk een mooi voorbeeld van. Of hoe Islamistische Staat enige tijd geleden te werk ging. Soms gebeuren er zaken die - misschien zeg ik het wat kort door de bocht - een belichaming zijn van het kwaad, alsof de satan zelf ermee gemoeid is.
Ik krijg wel eens de vraag: 'Kris, geloof je in het bestaan van de duivel?' Dan zeg ik altijd dat ik er geen voorstelling van kan maken, maar wel dat 'hem' bezig zie in de wereld, in de zin van: er zijn inderdaad zaken die op een soort bezetenheid lijken van het kwade. Alsof het kwaad bezit neemt van mensen of van situaties. Het goede lijkt afwezig terwijl het kwade hoogtij viert. Ik weet dat je voorzichtig moet zijn met oordelen, en al zeker met veroordelen. Maar vaststellen is niet verboden. En onderscheid maken mag ook. Vaststellen en onderscheiding heeft niets met oordelen te maken, maar met het gebruik van gezond waarmee je de wereld inkijkt. En dan zie je soms het kwaad aanwezig met als symptoom: verdeeldheid en uiteendrijving.
Ook in jezelf: ook daar kan chaos ontstaan omdat het kwaad je hart - bij wijze van spreken - uit elkaar rukt omdat het kwade alle ruimte krijgt. Het verhaal van de balk en de splinter mogen we hier gerust in het achterhoofd houden.
Vraag is: hoe gaan we om met de aanwezigheid van het kwaad, zowel in de grote wereld, als in onze kleine omgeving, alsook het kwaad in onszelf?
Als Bijbelcitaat (via de dagelijkse e-mail) had ik gekozen: 'Laten we ons ontdoen van de praktijken van de duisternis en ons omgorden met de wapens van het licht' (Rom.13,12b). Twee sleutels van hoe we kunnen omgaan met het kwade: ons ontdoen van duistere praktijken, en ons omgorden met de wapens van het licht.
Ons ontdoen van duistere praktijken: Kiezen dus. Duidelijk kiezen om zelf te stoppen met kwaad te doen, of het kwade in onszelf of in ons gedrag toe te laten. Heiligen zullen we niet meteen zijn, maar kiezen ons best te doen niet toe te geven aan neigingen om op welke wijze ook het kwade toe te laten is wel degelijk mogelijk. Niet uit angst, niet omdat het moet, maar uit liefde voor God, uit liefde voor de waarheid, uit liefde voor de liefde, goed wetend dat de weg van het kwaad enkel miserie brengt en de weg van het goede enkel heil; zowel voor de ander alsook voor jezelf. En bovenal: goed wetend dat je hierdoor werkt aan Gods Rijk op deze wereld door het volbrengen van zijn wil.
Je omgorden met de wapens van het licht: gebed en liefdevol leven. Gebed bedoeld als het ontmoeten van de Heer, je laten opnemen door Hem, je wentelen in zijn aanwezigheid, én de wereld biddend neerleggen in de schoot van de Heer. Een liefdevol leven is alles wat je doet trachten te doen in de Vrede van God, vanuit je biddende overgave aan Hem, wakker kijkend waar je zijn liefde concreet gestalte kan geven: in stille bezigheden én naar mensen toe.
Gebed en naastenliefde: twee wapens van het licht waarmee we het kwade kunnen verdrijven, waarmee we eenheid en gemeenschap kunnen scheppen.
Laten we er ons van harte aan geven.
Een mooie vrijdag,
kris
Mooie overweging, Kris. Laten wij onze rozenkrans bidden voor al dat kwaad in de wereld.
BeantwoordenVerwijderenHierna plaats ik mijn woord, hoewel ik het niet zo fameus vind.
God heeft een wondere geschiedenis op gang getrokken met Abraham. Het is onze heilsgeschiedenis. God heeft een man geroepen om weg te trekken uit zijn land om naar Kanaän te komen. Daar is alles begonnen. Heel klein. Met een man op leeftijd, een man zonder kinderen. Maar God beloofde hem een talrijk nageslacht. Dat kwam er na lang wachten en zelfs na een wanhopig wachten, dat kwam er met Isaac. Abraham was zowat de eerste gelovige die geloofde, niet in vele goden, zoals toen gebruikelijk was, maar in één God, Schepper van al wat is. Sint-Paulus in de eerste lezing zegt dat de Schrift, maar je mag ook zeggen God zelf, dat God dus voorzag dat Hij alle volkeren zou rechtvaardigen door middel van dat nageslacht van Abraham. Abraham ontving het eerste kerugma, de eerste verkondiging van het evangelie: ‘In u zullen alle volken worden gezegend’. En heel die zegening berust op het geloof, zegt Paulus. Abraham heeft niets gedaan, Abraham heeft alleen geloofd en vertrouwd op de God die hem weg had geroepen uit zijn vaderland. Niet de Wet heeft redding gebracht; die was er trouwens nog niet toen Abraham geroepen werd. Er was alleen dat kleine geloof van die oude man Abraham. En dat geloof bracht ons allen het leven.
In Jezus, Gods Zoon, werd alles duidelijk. In Jezus werden alle beloften waargemaakt. Door Jezus schonk God ons Zijn H. Geest. Nu was het uur gekomen dat de machten van het kwaad overwonnen werden. Jezus dreef slechte geesten uit. Jezus schonk de mensen de HEILIGE Geest. Maar de mensen toen betrouwden het niet. Ze dachten dat Jezus zelf ook een demon was. Jezus weerlegt dat. Hij zegt dat in tegenstelling van wat zij denken, nu werkelijk het Rijk Gods tot hen is gekomen.
Jezus gaf krachtige tekenen. Maar de mensen toen vroegen om nog meer tekenen. Ook onze tijd heeft nood aan tekenen. Het mooiste teken is, denk ik, een groepje geëngageerde christenen die de handen uit de mouwen steken in hun dienstwerk voor een betere wereld, maar die dat doen vanuit een contemplatief en biddend bij Jezus zijn.
Vandaag is het het feest van Onze-Lieve-Vrouw van de Rozenkrans. De rozenkrans is een gebed dat ons tot de beschouwing brengt van God en van Jezus. Samen met Maria kijken wij naar het wondere werk dat God tot stand heeft gebracht door het geloof van Abraham en door de menswording van Gods Zoon. Eigenlijk geraken we niet uitgekeken op wat God in Jezus voor ons deed.
vandaag het feest v d rozenkraans. daarover een vraagje: ik heb een gewone rozenkrans die ik dagelijks gebruik, maar heb er toevallig ook een die nogal afwijkend is. hij heeft maar 4 'tientjes' en daarbij aan begin en eind van de kring nog twee losse kraaltjes. het is een oude rozenkrans en ik wil hem graag eens gebruiken, maar weet dus niet hoe. iemand van u misschien?
BeantwoordenVerwijderenEen nieuwe kopen met gebruiksaanwijzing
VerwijderenStefan, van een rozenkrans met vier tientjes heb ik nog nooit gehoord. Ik denk dat de rozenkrans in uw bezit een rozenkrans is die enkele kralen verloren heeft. Ik heb wel al gehoord van een rozenkrans met zes tientjes. Het schijnt dat Maria bij haar verschijningen in Lourdes aan de H. Bernadette zo'n rozenkrans in haar handen had. Dat was in die streek toen ook gebruikelijk. Zo'n rozenkrans had dus zestig kleine kralen plus drie bij het begin. Dat is dus samen 63 en dat zouden dan zoveel kralen - en dus Weesgegroeten zijn - als Maria's levensjaren. Maria zou 63 jaar oud geworden zijn, zegt men. Dus voor elk levensjaar van Maria een Weesgegroet.
Verwijderen