Maria Magdalena

ZOEKEN NAAR MIJN ALLERLIEFSTE
Hooglied 3, 1-4a

Beste mensen, ooit was ik, al pelgrimerend, in Vézelay, een Franse bedevaartplaats met een prachtige basiliek: de SAINTE-MARIE-MADELEINE. Deze basiliek staat sinds 1979 zelfs op de werelderfgoedlijst van UNESCO. Vézelay is destijds zelfs, na Jeruzalem, Rome en Santiago, tot vierde in de rij pelgrimsplaatsen geworden.
De basiliek zelf is wonderlijk mooi, met een schitterende lichtval en prachtige kapitelen.

Maria uit Magdala, we kennen haar als de vrouw die in haar leven een enorme metamorfose heeft ondergaan, namelijk van hoertje naar de apostel van de apostelen. Zij was het, die het eerste werd uitgezonden om te vertellen dat Jezus verrezen was.
Het verhaal over Maria Magdalena, staat met kleine variaties in alle vier de evangeliën. Het gaat over de zondares die Jezus voeten wast, deze met haar haren afdroogt, balsemt en in dit alles haar oprechte liefde vrijelijk laat stromen met hart en handen en ziel.

Als zij werkelijk een vrouw is geweest van lichte zeden, dan zal ze nooit echt gelukkig zijn geweest met het leven dat ze leidde. Haar honger naar echt geluk brengt haar naar Jezus. Ze ziet iets in Hem wat ze nog nooit eerder in een man ontdekt heeft, namelijk iemand die iets anders in haar oproept dan lichamelijke bewogenheid, los van begeerte. Ze wordt geroerd in haar meest innerlijke kern, voelt zich gezien vanuit zuivere liefde.
Ontroerend is het dat Jezus haar liefdevolle handelingen helemaal kan ontvangen. Hij kijkt als het ware door haar heen en ziet de mengeling van gebrokenheid, wroeging, verlatenheid, ellende en tegelijk haar verlangen. Vooral ziet Hij in haar de potentie tot werkelijk liefhebben, anders dan hetgeen de omstanders zien, die alleen maar praten over haar zondig leven.
Door zijn ogen durft ze naar zichzelf te kijken, en onderscheidt ze dat de ene liefde de andere niet is. Haar leven komt in een stroomversnelling. Zij keert zich 180 graden om, en ervaart de warmte van dit nieuwe leven, dat werkelijk gelukkig maakt.

Ik citeer uit het boek Hooglied. Het kunnen woorden zijn die voortkomen uit erotische verlangens. Toch kan dezelfde tekst juist een dieper verlangen weergeven, en verstaanbaar worden vanuit de herkenbaarheid van de beelden in de lichamelijke sfeer:

Ik zoek hem maar ik vind hem niet. Laat ik opstaan, rondgaan in de stad, laat ik in de straten, op de pleinen, zoeken naar mijn allerliefste. Ik zoek hem, maar ik vind hem niet. De wachters vinden mij op hun ronde door de stad. ‘Hebben jullie mijn lief ook gezien?’ Nog maar nauwelijks ben ik hun voorbij of ik vind mijn lief (Hooglied 3, 1b-3).

Maria Magdalena laat achter wat voorbij is en leert zuiver liefhebben waar ze misschien wel haar hele leven naar verlangd heeft.

Dit brengt me terug in Vézelay, waar ik na 800 km pelgrimage aankwam in de Sainte Marie Madeleine. Toeristische drukte, zelfs in de basiliek. Blijkbaar geen plaats om rustig aan te komen, terwijl ik zo verlangde naar een stille plek om deze tocht en mijn levenstocht neer te leggen, met alle ‘bagage’, het goede en het kwade, de vreugde en het verdriet, de pijn en de onmacht, en het grote verlangen om steeds zuiverder te leven en me over te geven, geheel en al.
Opzij is een deur naar een stille kapel. Na enige minuten worden er tot mijn verwondering en vreugde kaarsen ontstoken voor de eucharistieviering. In de evangelielezing krijg ik een verrassend antwoord op mijn grote verlangen. De predikant zegt, alsof het alleen tegen mij is, dat er in het leven niets anders nodig is dan God beminnen, en de naaste als jezelf.
Ik laat me diep raken. Een volmaakter antwoord had ik niet kunnen krijgen op deze laatste dag van mijn pelgrimage. Met deze opdracht ga ik naar huis. Hier heb ik 800 kilometer voor gelopen om dit in de overbekende evangelietekst met nieuwe oren te mogen horen.

Elke levensweg, ook zonder dit soort kilometers, is een pelgrimage naar deze ontdekking.

Laten we bidden

Lieve God,
help ons om te luisteren naar  ons verlangen
en er altijd op te vertrouwen
dat wie zoekt ook vinden zal,
de Ene die ons bemint
en altijd op zoek is naar onze liefde!
Amen!

Lieve mensen, mogen jullie de genade ontvangen om het zoeken nooit op te geven.

Ricky Rieter

Reacties

  1. Een mooie heilige, die Maria Magdalena. Ricky beschrijft haar zeer goed. Daarom ook is het O.T. voorbij. Zeker, we kunnen het N.T. niet begrijpen zonder het O.T. Maar eigenlijk is het oude verbond voorbij. Jezus heeft het vervuld en nieuw gemaakt. Het Joodse Paasfeest dat de uittocht uit Egypte herdacht, is vervangen door Jezus' Pasen: de doorgang door lijden en dood naar de verrijzenis. Zelfs de psalmen bidden we nu vanuit en met Jezus. Het Hooglied bezingt nu voor ons niet langer een God die nog veraf is, maar een God die in Jezus ons heel nabij is gekomen. Maria van Magdala heeft Hem die verrezen is als eerste mogen zien. Hij had heel haar leven veranderd. Heer, doe dat ook met ieder van ons: word onze meest Geliefde, voer ons naar de Vader. En offers zijn ook niet meer nodig, behalve dat ene: onze zelfgave, iedere dag opnieuw, in vereniging met de zelfgave van Jezus.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een prachtig getuigenis van die pelgrimage naar Vezelay, Ricky! Mij raakt in je tekst 'alsof het alleen tegen mij is'. En ook 'met nieuwe oren horen'. Dat is net het mooie aan Bijbelcitaat dat we de overbekende lezingen in een nieuw licht mogen zien en er ons heel diep mogen laten door raken. Zelfs zonder al die kilometers te moeten lopen...!
    Dankjewel!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb mijn bekering in de Sint Niklaas kerk te Brussel mogen ondergaan. Op de manier die Ricky beschrijft leek het alsof de priester alleen tegen mij sprak. Het Evangelie leek alleen over mij te gaan. Brandde ons hart niet...
      is een gevoel dat overbleef. Ik ben nooit meer de oude geweest.

      Verwijderen
  3. Toen ik in 2004 van thuis vertrok naar Compostela was Vézelay een halte om nooit te vergeten. Na een tocht van bijna maand kreeg ik er bezoek van mijn vrouw en een paar scoutsvrienden. Samen gingen we 's avonds naar de eucharistieviering. Hier in die hoge basiliek werd de pelgrim een heel klein ventje. Die hemelse gezangen van de monialen en monniken van La Fraternité de Jérusalem, het meebidden, het zette mijn ziel helemaal overhoop. Ik kon mijn emotie niet meer bedwingen. De handdruk van die jonge zusters toen ze ons "la paix du Christ" kwamen wensen, het ging mij door merg en been. Dan pas voel je dat er meer is dan wat aards genot. Een ontmoeting, een ervaring van bijna 20 jaar oud maar onuitwisbaar op de harde schijf van mijn hart gebleven. Of zoals de titel van Ricky's boek: "Pelgrimeren lopend stilstaan". Dank voor je getuigenis, Ricky, zodat ik hier nog eens even mocht stilstaan en diep stil worden.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ricky en Chris jullie raken mij ook. Wat een prachtige getuigenis. Wie zoekt zal vinden. God is overal, naast ons, met ons. Het is geweldig om dat af en toe te mogen ervaren. Dank je wel. Roosje

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat is het hartverwarmend om te horen hoe iedereen reageert. Ook de getuigenis van Chris, jij hebt dezelfde elementen van geraaktheid tot op het bot, als ik beschrijf. Onuitwisbaar schrijf je, is jouw ervaring. De mijne is ook precies twintig jaar geleden. Tevens onuitwisbaar. Zo mooi als je een ervaring, hoe diep en persoonlijk ook, soms durft prijs te geven, - je weet nooit waarvoor -. Het is een ontvangen cadeau 'uit den Hoge'. Op ieders weg komen van die onuitwisbare ervaringen voor, maar je kunt ze niet organiseren, en zeker het tijdstip niet bepalen. Het is een cadeau op je levensweg.

      Verwijderen
  5. Licht dat ons aanraakt in de morgen❗️
    Licht dat ons stil maakt.
    Licht dat de liefde zoekt.
    Het verhaal van vandaag (800 km op weg) op zoek naar verlangen om het beloofde. Koninkrijk van God te vinden. Juist op de onverwachte momenten gewetensvol zoeken naar de onverzadigde vrede en genade.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Net terug van enkele dagen in Lourdes en nu in de stilte van mijn thuis spreekt mij deze bezinning op een gepaste "toon". Met een hartelijke dank.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten