vrijdag in week 14 door het jaar

SPREKEN IN DE HEILIGE GEEST

' ... wat je moet zeggen, zal je op dat moment worden ingegeven. Jullie zijn het immers niet zelf die dan spreken, het is de Geest van jullie Vader die in jullie spreekt.'

Jezus spreekt hier over een spreken in de Geest wanneer we - op welke wijze ook - vervolgd worden. De Geest zal ons woorden 'ingeven', zegt Hij.

Wat zou dat kunnen betekenen? Moeten we dan zwijgen en komt er ineens een taal uit onze mond die van totaal ergens anders komt? Worden we plots een soort robot in de handen van God? Hoe zit dat?

Wel, ik denk dat we het veel dieper moeten zoeken dan deze oppervlakkige en spectaculaire beelden.

Spreken in, of spreken vanuit, de Geest gebeurt niet los van onze persoon. Het speelt zich ten volle af in onze persoon én met onze toestemming. Het is iets wat gebeurt van binnenuit. De zogenaamde ingeving van woorden door de Geest zijn een gevolg van het ons toevertrouwen aan zijn waaien in ons. Het is loskomen van een eigen taal die heel vaak uit is op veroordeling vanuit innerlijke - of uiterlijke - boosheid. De taal van de Geest is de taal van de liefde, teder en sterk tegelijk. Het draagt bovendien de genade in zich dat mensen aangeraakt worden door de Heer. In die zin is de spreker instrument van God die mensen - in Christus - komt opzoeken en aanraken.

De sleutel is dus een verbinding aangaan met de Geest in ons. Gebed dus. Biddend leven. Ons verinnigen met de Geest. Ons plaatsen in zijn gloed. Zodat ons spreken en ons hele zijn gebeuren vanuit Hem. Hij is het die ons in staat stelt ons te geven aan de Heer zodat Hij - Christus zelf - door ons heen kan leven. En dit heeft niets met 'robot' te maken, maar met nederige liefdevolle overgave.

Een stil verwijlen bij de Geest die in ons is, zal ons meer en meer in staat stellen Hem werkzaam te laten zijn in ons leven; zowel bij vervolging alsook in al die momenten dat het goed gaat.

Laten we bidden

Goede Vader,
wij bidden om liefde voor het stille gebed
waarin wij de Geest zullen ontmoeten
als een hemelse gloed
die ons in staat zal stellen
ons te geven aan uw Zoon.
Moge deze overgave leiden
tot het gebruik van goede woorden
waarin Gij, doorheen uw Zoon,
mensen ten diepste aanraakt.
Door Christus, onze Heer.
Amen.

Een Geest-rijke vrijdag voor ieder van u.
Met een tedere groet,
kris

Reacties

  1. komende zondag gaan wij onze geliefde moeder begraven. geen priester en geen voorgeschreven tekst met gebeden en gezangen. geen kerkkoor of ingehuurde zang. we moeten alles zelf doen. zingen, spreken en gedenken. goede God, help ons, zoals Jezus beloofde, met het vinden van de passende woorden, de goede toon, het juiste moment. voor onszelf is haar dood te groot.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ook al kennen we je maar van dit blog toch onze kristelijke medeleven Stefan.

      Verwijderen
  2. Gecondoleerd en heel veel sterkte Stefan! Als jullie zingen en spreken vanuit de liefdesband met uw moeder, zal de Geest van liefde jullie leiden. Een hartverwarmende bijeenkomst gewenst. Ine

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Stefan ik wil je condoleren met het verlies van je moeder. Gedenk haar in liefde en dankbaarheid dan komen de woorden vanzelf. Ik zal met jullie meebidden en danken. Roosje

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Stefan,
    U mij bekend door het bijbelcitaat.
    Ik wil u mijn deelneming betuigen bij
    Het overlijden van uw geliefde moeder.
    Als het u een troost moge zijn
    Haar taak hier is volbracht zoals Jezus
    Zei op het kruis.Het is volbracht.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Aan Stefan en familie mijn christelijke deelneming bij het afscheid van een teergeliefde moeder. Als onze ouders ons verlaten zijn de herinneringen, de vreugdes, het verdriet de steun om het gemis te aanvaarden. Veel sterkte. Marie.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Heel veel sterkte, Stefan. Graag bid ik met u en met velen mee voor de zielenrust van uw geliefde moeder. En voor u en uw familie in rouw, vraag ik Gods milde troost en zegen.

      Verwijderen
  6. Kris, daar geef je een mooie uitleg over het spreken van de H. Geest. Wij maken het allemaal mee dat het in onze families of vriendenkring goed gaat, zolang we maar niet spreken over ons geloof. Ik denk dat het het vaak het beste is te zwijgen, maar tegelijk duidelijk te laten blijken, vaak meer door stilletjes voort te doen dan met woorden van terechtwijzing, dat ons geloof voor ons belangrijk is en ons steun verleent. Het komt er vooral op aan onze innerlijke vrede niet te verliezen en deze ligt in onze liefde voor de Heer.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. We moeten zeker niet (nooit) terechtwijzen. Niet overtuigen, maar getuigen, zo eenvoudig mogelijk, maar toch duidelijk zeggen wat voor ons geloof betekent en hoe de relatie met de levende Heer Jezus voor ons een bron van geluk is. Niet discussiëren, maar zeker ook niet zwijgen (een grote zonde in deze tijd) in respect en volle aanvaarding van hen die anders denken. Laat voor de rest God Zijn werk maar doen dan.

      Verwijderen
  7. Ik heb vandaag pas gezien dat mijn uitleg van 'niet naar de heidenen of Samaritanen' van woensdag zo'n hevige strijd uit heeft gelokt op deze blog. Kris heeft mij indertijd gevraagd niet meer een eigen commentaar te plaatsen op de blog, maar wel te reageren op wat Bijbelcitaat zegt. Dat probeer ik te doen. Ik kom 's morgens vroeg niet meer met een eigen tekst. Daar wil ik in liefde voor Bijbelcitaat gevolg aan geven. Maar als iemand in de reacties op de blog een vraag heeft, kan ik het soms niet laten daar een antwoord op te geven. Dat was ook woensdag het geval. Dat was geen eigen visie van mij, maar iets dat ik nog niet zolang geleden bijgeleerd heb. Jezus wil dat Zijn apostelen op stage - want dat was het! - nog niet naar de heidenen zouden gaan, maar zich zouden beperken tot de huizen van Israël. Jezus zelf is daar niet aan gebonden, hoewel Hij ook het gaan naar de heidenen beperkt. Hij wil inderdaad - zoals ik het gelezen heb bij Lohfink en anderen - eerst het twaalfstammenvolk onder de heerschappij van God terug krijgen. Vanuit Israël moet dat in Jezus' visie dan verder doorgetrokken worden naar alle volken. Maar hier in deze passages van het Mattheüsevangelie zijn we nog zover niet. Wat is er nu verkeerd aan zulke verklaring? Wil ik het beter weten dan Jezus? Ik weet niets. Ik geef maar weer wat ikzelf hoor. En als ik denk dat dit anderen kan helpen, schrijf ik het soms neer. Het doet me wel veel pijn dat iemand dan denkt dat ik het beter wil weten dan Jezus. Het is jammer dat wij niet méér naar elkaar luisteren. Een reactie kan ook op een vriendelijke manier gegeven worden. En ik zie nu dat Kris daar zo ook op geantwoord heeft. Nog een goede avond aan ieder. Mochten wij in vrede zijn en in vrede gaan slapen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Beste, je moet daar zo geen probleem van maken. Het is Kris die daar een probleem van maakte. Respect heb ik altijd. Soms moet ik aan de bel trekken als er iets niet klopt. Wie kent de gedachte des Heren, en wie is ooit zijn raadsman geweest?

      Verwijderen
    2. En normaal hadden joden en Samaritanen geen betrekkingen met elkaar. Beetje vijandig? Je stuurt uw apostelen niet naar een vijandig gebied? Ik weet het ook niet

      Verwijderen
    3. En waarom zou je geen eigen commentaar mogen geven? Heeft Kris dat gevraagd? En waarom?

      Verwijderen
  8. , je moet daar zo geen probleem van maken. Het is Kris die daar een probleem van maakte. Dat doet me pijn zoiets te lezen. Dat is geen respect en dan nog anoniem ook.🥴😔

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten