vrijdag in week 15 door het jaar

OVER HET HART VAN ONS CHRISTEN-ZIJN

Barmhartigheid wil Ik, geen offers

Wanneer je 'barmhartigheid' opzoekt in het woordenboek, krijg je: 'Barmhartigheid is de behoefte om hulp te verlenen aan mensen die in geestelijke of lichamelijke nood verkeren. Het is nauw verbonden met en rechtvaardigheid.' Christelijk geduid zou je dan kunnen stellen dat barmhartigheid de stap is om vanuit Jezus' aanwezigheid in jezelf naar de ander toe te gaan om die ander Gods liefde aan te bieden doorheen daden van ontvankelijkheid en warme goedheid.

In het leven gaat het niet om het offer van schapen, bokken - of wat dan ook - om God goedgunstig te stellen. Het gaat om de gave van onszelf aan God; om een totale beschikbaarheid voor het werk van de Heer, vanuit een geworteld zijn in Hem. Dit laatste zal je maken tot een barmhartig mens, om de eenvoudige reden dat Degene in wie je geworteld bent - Christus - een en al barmhartigheid is.

Laten we ons geven aan Jezus' aanwezigheid in ons, opdat we dragers en uitdragers mogen zijn van Gods liefde en barmhartigheid. Ja, laat ons zo Kerk zijn; fris, blij én met de glimlach van God.

Laten we bidden

Goede God,
Heer van hemel en aarde,
Gij vraagt geen offers, maar barmhartigheid.
Geef dat wij oproep tot liefde mogen welkom heten,
haar koesteren en beminnen,
opdat uw Rijk meer en meer gestalte mag krijgen
in onze huizen, straten, dorpen en steden.
Alle dagen van ons leven.
Amen.

Mogen we met z'n allen een geurige gave zijn voor God en medemens.
Een mooie vrijdag.

kris

Reacties

  1. Moge je het goed gaan Kris met gezin en met ALLES !!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. De eerste lezing vind ik zó dramatisch dat ik hem alleen met tegenzin kan lezen. (Ik ben vegetariër en enorme dierenliefhebber) maar dat onschuldige dieren de dupe zijn en niet te vergeten de eerstgeborenen uit de gezinnen van de Egyptenaren kan ik echt niet rijmen met barmhartigheid. Ik zal dit wel niet goed begrijpen daarom krijg ik een beter gevoel bij het Evangelie waarin staat dat God ook geen offers wil maar echte barmhartigheid en liefde voor alles wat leeft. Roosje

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Blijf maar bij het evangelie, Roosje. Het O.T. is voorbij sinds Jezus kwam. Zijn Pasen heeft dan ook een einde gemaakt aan alle dierenoffers. Hij is zelf het offer geworden en wij mogen Hem daarin volgen door elke dag onszelf te geven aan God. 'Hier ben ik, Heer; doe met mij wat Gij goedvindt, want tenslotte wilt U alleen het beste voor mij en voor alle mensen'. Het O.T. was maar voorbereiding; wij mogen leven in de uiteindelijke werkelijkheid van God die niets dan liefde is.

      Verwijderen
    2. Goed geantwoord Daniël, maar je kunt het oude Testament niet als geheel wegvlakken. Alles komt eruit voort. In het Nieuwe Testament wordt zeker volop terugverwezen naar het EersteTestament. Er is een voortgaande lijn in te ontdekken, dat zeker, maar het fundament ligt zeker in het Oude Testament. We hebben joodse wortels. Dat betekent niet dat we alle gebruiken van destijds zomaar klakkeloos over moeten nemen. Ik begrijp heel goed dat dergelijke dingen niet acceptabel zijn voor ons.

      Verwijderen
    3. Helemaal akkoord met bovenstaande anoniem van12.23
      Kunnen wij dan zomaar alles uit het O.T. wegvegen ?
      Ook dat GOD strafte , ? En nu sinds JEZUS kwam wij mogen leven in de uiteindelijke werkelijkheid van God die niets dan liefde is. Ik begrijp het niet.

      Verwijderen
  3. NT is de vervulling van het OT

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten