donderdag in week 14 door het jaar

LIEFHEBBEN OM NIET

Jezus zegt ons vandaag: 'Om niet hebben jullie ontvangen, om niet moeten jullie geven!'

Veel in deze wereld kan je kopen, of verkopen. Er wordt in deze wereld dan ook heel wat gekocht en verkocht. We kopen om te hebben, we verkopen opdat het moet opbrengen.

Gods wereld is van een totaal andere orde. Daar is niets te koop. Hij is niet te koop, wat Hij schenkt is niet te koop. Hij geeft gratis, om niet.

Ons vraagt Hij - wat de liefde en het leven betreft - om in diezelfde orde te staan: onszelf geven om niet.

Liefde kan nooit te koop zijn. Het heeft niet de intentie op te brengen. Het zou zijn glans en puurheid verliezen.

Liefde is geen koopwaar. Je kan het enkel ontvangen, én schenken. Dan is het puur, zoals God puur is.

Laat ons leven, om niet.

Laten we bidden

Heer,
maak ons in het schenken van liefde
rein en puur.
Om niet hebben wij ontvangen;
leer ons om niet te geven.
In uw naam.
Amen.

Moge het schenken van liefde ons innerlijk brengen in de vreugde van het evangelie.
Met een hartelijke groet,
kris

Reacties

  1. Om niet ontvang ik en wij je warme groet in deze morgen !
    Om niet geef ik en jullie allen een liefdevolle groet terug !

    BeantwoordenVerwijderen
  2. 'Schud het stof van uw voeten'... Ik kan me voorstellen dat als de apostelen aankloppen (bellen zal het nog niet geweest zijn) aan een huis en ze onvriendelijk of bars afgewezen worden, dat ze dan boos of geërgerd zullen gereageerd hebben. Hoe snel komen gevoelens van boosheid en ergernis bij mij niet op... Ik denk dat ik net op dat moment die negatieve gevoelens moet loslaten, die mogen mijn denken niet beginnen overheersen. Deze gevoelens 'opruimen' is volgens mij het stof van mijn voeten afschudden. Dan pas kan de vrede terugkeren zoals Jezus het trouwens zelf zegt: 'Laat dan die vrede naar je terugkeren'.
    Na het lezen van je commentaar, Kris, zit ik met het liedje van Dimitri Van Toren in mijn hoofd: Gratis, belangeloos, voor niets... Een korte en krachtige samenvatting en/of geheugensteuntje voor de rest van de dag!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Jezus stuurt zijn leerlingen op weg. Nergens staat waarheen. Kan dus alle richtingen zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wie is hier dan de barmhartige Samaritaan?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. "Schud het stof van je voeten" als je merkt dat je met nutteloze dingen bezig bent. Een evangelie dat ons uitnodigt om met de essentie van het leven bezig te zijn en daar kracht, tijd, talenten en bezit aan te besteden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Barmhartigheid is wel de essentie.

      Verwijderen
    2. Bezit, macht en eer is niet de essentie

      Verwijderen
  6. Wees dan barmhartig zoals uw hemelse Vader barmhartig is.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Misschien kan je ook eens naar radio Maria luisteren. Dan zal je beter weten wat de essentie van het leven is.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Triestig blog hier waar de ene de andere wegstuurt

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten