2 febr - Openbaring van de Heer

GODS LICHT VOOR DE WERELD
(Bij het feest van de Openbaring van de Heer)

Vooral in het eerste gedeelte van deze overweging liet ik me inspireren door aartsbisschop Vincenzo Paglia.

Veertig dagen zijn verstreken sinds Kerstmis, en de Kerk viert het feest van Jezus' Opdracht in de tempel. Jezus wordt voorgesteld als 'licht van de mensen'. De Heer komt dan ook om ons leven te verlichten. Terwijl zoveel duisternis vandaag de dag de wereld omhult, toont de liturgie ons de Heer die zijn volk ontmoet. In het evangelie van vandaag gebeurt dat in de tempel, en wel door middel van de oude Simeon en de profetes Hanna.

Simeon, waar de heilige Geest op rustte, sprak - kijkend naar het Kind - over de vertroosting van God aan de mensen. Simeon wordt verlicht door Jezus, en wel zo dat alle angst voor de dood verdwijnt. Verzadigd van het leven kan hij nu sereen zijn sterven tegemoet gaan.
Simeon voorspelt aan Maria dat het Kind een omstreden teken zal zijn in de wereld. Jezus zal iedereen vragen om zijn leven te veranderen. Velen zullen Hem in vreugde verwelkomen en velen zullen er zich tegen Hem verzetten. Dat was toen zo, dat is vandaag zo.

En dan is er het getuigenis van Hanna, een bejaarde weduwe die op vierentachtigjarige leeftijd in de tempel verbleef en God diende door vasten en gebed. Ook zij herkent in het Kind de Messias, en begint vanaf dat moment dit goede nieuws te delen met wie in de tempel is.

De ontmoeting tussen de Zoon van God en zijn volk gebeurt vandaag door middel van twee ouderen, de bescheiden Simeon en de weduwe Hanna, die Hem herkennen, Hem verwelkomen en zijn licht laten zien. De een bedankt en sluit het leven af in gemoedsrust, de ander verkondigt Hem aan iedereen. In een godsontmoeting kan alles veranderen. Deze twee ouderen gaan ons voor als meesters in het geloof.

Vele ouderen mensen zijn door hun gouden leeftijd vaak niet meer in staat het licht van Jezus actief te verspreiden. Maar hun hart kan wel het licht van de Heer contempleren om mét Simeon vrede te hebben met hun sterven dat geen tientallen jaren meer op zich zal laten wachten.

De meer actievere mensen kunnen leren van Hanna het licht van de Heer te verspreiden, in woord en daad. Meer dan ooit heeft onze wereld vandaag nood aan het licht van Jezus. Er is zoveel duisternis: de twee grote oorlogen die momenteel gaande zijn met alle ellende van dien, miljoenen mensen die in armoede leven, velen die hun land ontvluchten op zoek naar een 'beter leven'. Om niet te spreken van al die vormen van duisternis in de harten van vele mensen: eenzaamheid, weemoed, het niet meer zien zitten, ...

Laten we, biddend en werkend, Jezus' licht tonen én zijn. Moge de Heer zelf het hart zijn van ons gebed en onze daden van goedheid.

Laten we bidden

Heer Jezus,
U die Gods licht zijt,
U die ons oproept licht te zijn in deze wereld,
wij bidden U:
mogen wij in U de kracht vinden,
en het innerlijk enthousiasme,
ons aan deze opdracht te wijden.
Mogen wij dit blij doen,
fris en dankbaar,
als mensen die hun vreugde vinden in U.
Om deze genade bidden wij U,
in uw naam.
Amen.

° Is Jezus ook voor mij dát licht dat me in vrede kan doen uitkijken naar mijn eigen sterven?
° Ben ik bereid vandaag, heel concreet, het licht van Jezus te tonen aan anderen doorheen daden van kleine goedheid?
° Ben ik op zo'n wijze bij de Heer, dat Hij de spirit is van mijn 'goede werken'?

Graag wens ik ieder van jullie een lichtende vrijdag toe.
Met een genegen groet,
kris

Reacties

  1. Jacqueline Van Eynde2 februari 2024 om 08:03

    Zoals bij elk Sacrament zeg ik ... als bejaarde weduwe 'Ja ik wil' !
    Ik verlang vurig HEM in mij ZIJN wil te laten doen !
    Met heel mijn hart écht lief te hebben !
    En tot de dag van vandaag nog met vallen !
    Maar gelukkig weer opstaan ,mezelf en anderen vergeven door zijn ...Onvoorwaardelijke Liefde voor mij en voor ieder van ons !
    Geniet jij ook vandaag van de lekkere panne koeken met je mooi gezin !
    Genegen groeten !
    Jacqueline

    Om je 1 ste vraag heerlijk te beantwoorden ja ik ben niet bang om te sterven !
    Het mag een Alleluia mis zijn !
    Maar 2de punt js het verdriet dat ik mijn nakomelingen kan aandoen en ... zal ik in Zijn Vrede en Liefde vertrekken ontdaan van angst en zelfzucht ?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. dank kris, voor de intense oproep tot liefde voor God en onze naaste.
    ik heb het al eens eerder geplaatst maar zou graag mijn gedicht over Simeon met u allen delen.

    Als Simeon

    uitziend naar de ochtend, meer nog
    wachtend of het licht zal komen,
    zo riep zijn hart U toe in ‘t donker
    levend slechts van hoop en dromen

    wakend in het innerlijk van de nacht
    keek hij zijn ogen uit naar Hem,
    de dief die immer in het donker komt
    zijn oren hoorden stap noch stem

    zijn blik doorzocht het nachtelijk donker
    geleid slechts door een groot verlangen
    om eens te zien uw reddend licht
    nooit meer in duisternis gevangen

    tot hij U zag

    wachtend op uw hemels rijk
    zijn wij soms het eind nabij,
    maar ziende in de ogen
    van het ons geboren kind,
    dan weten we weer even zeker:
    ‘t is hier dat Gij bestaansgrond vindt

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Reacties
    1. Gedicht om van buiten te leren ! Dankjewel Stefan !

      Verwijderen
  4. Hi Kris, wat leuk die bijkomende vragen. Ze gaan recht naar het hart. Ze zetten je nog meer aan om de lezingen binnen toe laten zodat ze echt wel een effect hebben op je leven. Leuk idee!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Zeer ok die vragen. Het doet me meer inzicht krijgen omdat ik aangespoord ben om het rustiger aan te doen en er voldoende tijd voor neem. Bedankt.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten