maandag in week 2 van de veertigdagentijd

GENADEVOL BEROUW
(Bij Dan 9, 4b-10)

Heer, grote en geduchte God, die zijn beloften nakomt en trouw is aan wie Hem liefhebben en doen wat Hij gebiedt, wij hebben gezondigd en ons misdragen. Wij zijn slecht en opstandig geweest, wij zijn van uw geboden en regels afgeweken en wij hebben niet geluisterd naar uw dienaren, de profeten, die in uw naam tot onze koningen, onze vorsten, onze oudsten en tot het hele volk gesproken hebben.
Uit de eerste lezing van vandaag.

Naar aanleiding van de eerste lezing van vandaag, waar Daniël in naam van het volk vergeving vraagt aan de Heer, wil ik met u wat dieper nadenken over het bewust worden – of zijn – van onze schuld jegens God en wat we daarmee kunnen doen.

Vaak wordt het bewust-zijn van schuld gezien als een act van de mens die oprecht spijt heeft van gedane zonde. Klinkt goed, maar er zit een adder onder het gras. Als wij ons al bewust worden van zondigheid is dit een gevolg van het tikken van God op ons geweten. Anders gezegd: schuldgevoel is gave. Tenminste, dat is het in wezen. En zalig zijn zij die hun schuldgevoel op deze wijze mogen ontvangen en dragen.

Het gebeurt echter ook dat de mens puur vanuit zichzelf zich bepaalde schuldgevoelens aanpraat, los van God. Met alle gevolgen van dien: scrupuleus gedrag, gevoelens van minderwaardigheid, depressie. Soms leidt het zelfs tot zelfdoding.

Daarom is het van belang te bidden dat we onze gevoelens van schuld ‘in de Heer’ ontvangen en dragen. Zeg maar: in genade.

Waarachtig berouw is het werk van God; de Heer die je eenvoudigweg laat weten waar je fout bezig bent. Het is van belang met dit gevoel biddend aan de slag te gaan.
Op de eerste plaats met een dankbaar en erkentelijk hart. Dankbaar omdat God je berouw schenkt.
Maar je ook openend, in stilte, de tijd koesterend. Opdat je, vanuit inkeer en stilzwijgen, vanuit overgave en toewijding, aan de weet zou komen wat je diepere oorzaak kan zijn van je fout bezig zijn. Heel vaak heeft dit te maken met je godsbeleving, met je wijze van godsontmoeting, met je vasthouden aan je eigen ‘ik’ dat zich op enkele of meerdere domeinen van het leven heeft losgeweekt van God.
Om je dan – al dan niet letterlijk – diep te buigen, met een berouwvol hart, met de smeekbede dat God je mag vergeven. Dus je niet ziekelijk op de borst kloppen tot je erbij neervalt. Nee, je hart in dankbaarheid openend voor Hem die in de wonde van het berouw aanwezig wil komen met zijn barmhartigheid om je te vergeven en te helen, om je op te tillen en je deelgenoot te maken aan zijn Pasen.

Geliefde mensen,
berouw wordt vaak gezien als een negatief iets. Dat is het dus niet, integendeel. Het is een gave Gods met maar één bedoeling: ons terug tot die mensen te brengen waarvan God heeft gezegd dat Hij hen gemaakt heeft naar zijn beeld en gelijkenis.

Om dankbaar en blij van te worden. Niet?

Laten we bidden

Vader,
schenk ons de gave van het berouw,
als springplank naar Christus,
die ons met open armen zal ontvangen
in uw barmhartigheid.
Moge Hij aanwezig komen
in de wonde van ons schuldbesef
om in Hem te verrijzen
voor Kerk en wereld.
Amen, ja amen.

Veel zegen over deze nieuwe week.
kris


Om mee op weg te gaan

Kan ik dankbaar zijn jegens God wanneer ik diep in mezelf aanvoel waar ik 'niet goed bezig' ben?

Zijn gevoelens van schuld of onvermogen een springplank voor mij naar Christus toe, om Gods barmhartigheid als een helend proces in me toe te laten?

Reacties

  1. Altijd mogen wij rekenen op Gods barmhartigheid. Ziekelijk moet ons schuldbesef nooit zijn, wel realistisch. We mogen ons terdege ervan bewust worden dat we niet altijd de rechte weg gaan. Maar zoals Kris zegt, een gezond schuldbesef is het werk van Gods genade.
    Jezus vraagt dat wij op onze beurt ook barmhartig zijn, zoals God dat is voor ons. Oordeel niet, zegt Jezus. Vraag is zelfs of wij kunnen oordelen over een ander. Om dat te kunnen, zou je eerst in de schoenen moeten staan van die ander. In een godsdienstboek dat ik indertijd gebruikte, stond dit verhaal. Iemand ging frietjes kopen aan het frietkraam. 'Graag met ketchup', vroeg hij. Maar de man van het frietkraam deed er gewone mayonaise op. Na een opmerking hierover, zei de man: 'Ah ja, ik was er even niet bij'. Wat later op de dag las de koper van het pakje frietjes in zijn krant dat een jongeman de vorige avond verongelukt was met zijn bromfiets en nu in coma lag in het ZH. De koper ontdekte dat dit de zoon was van de frietverkoper. Wij kunnen niet oordelen over een ander, omdat we niet weten wat die ander bezig houdt, welke zorgen en pijnen hij of zij heeft. Beter is, zoals Jezus zegt, te geven met de maat die God gebruikt. Gods maat is liefde zonder maat. Echt om over te jubelen en het proberen na te volgen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Laten we groeien met de Heer : Van een dikwijls negatief schuldgevoel , naar een positief schuldbesef. Dankbaar weten dat we zondaars zijn , dankbaar beseffen dat we geliefde en beminde zondaars zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. "Schuldgevoel is een gave".
    Daar moet ik nog heel lang en diep over nadenken.
    Het blijft hangen.
    Dank je wel Kris.
    Groeten
    Ria ketelslegers

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Beste Kris, wat jij ons meedeelt in uw woord naar leven, berouw is een genade, is zo waar. Ik heb ooit deze genade ontvangen tijdens een eucharistieviering. Ik voelde zo'n berouw, verdriet en en pijn door iets wat gezegd werd in de H. Mis. Ik kon mijn tranen niet tegenhouden hoezeer ik ook mijn best deed en kon ook niet stoppen met wenen,wat natuurlijk heel vervelend is als je in een volle kerk zit. Na de misviering heb ik bij de priester aangedrongen om onmiddellijk te mogen biechten. Het was mijn mooiste biechtviering ooit! Ik heb toen de aanwezigheid van God bijna tastbaar gevoeld.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een geluk en een genade te weten en ook aan te voelen wat er in ons binnenste allemaal fout aanwezig is.
    Door dat te aanvaarden ,los te laten en aan God toe te vertrouwen wetend dat Hij er altijd is zelfs op momenten dat we het niet verwachten. Goede vasten verder.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. En wat als je vergeven wilt en de andere partij er niet over wil spreken en horen?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De keuze van de ander respecteren. Zelf blijven open staan voor de Liefde van God.

      Verwijderen
    2. Uit eigen ervaring is er maar één oplossing en dat is bidden voor die ander.

      Verwijderen
    3. Dank u voor jullie antwoord.

      Verwijderen

Een reactie posten