donderdag in week 5 door het jaar

KLOP EN ER ZAL WORDEN OPENGEDAAN
(Bij Mc 7, 24-30)

Wanneer wij ons de vraag stellen wat 'bidden met geloof' betekent, dan geeft de Syro-Fenicische vrouw uit het evangelie van vandaag daar een klaar en duidelijk antwoord op. Haar gebed doet namelijk het hart van Jezus, dat aanvankelijk ongevoelig lijkt voor haar vraag, zwichten. Zij dringt aan, en blijft aandringen, op de genezing van haar dochtertje. Wat een voorbeeld van gebed in geloof!

Elders in de evangelies dringt Jezus herhaaldelijk aan op volharding in het gebed: 'Vraag en er zal je gegeven worden, zoek en je zult vinden, klop en er zal voor je worden opengedaan. Want ieder die vraagt ontvangt, en wie zoekt vindt, en voor wie klopt zal worden opengedaan.' (Lc 11, 9-10).

Het aandringen van deze vrouw helpt ons ook te begrijpen hoe groot Gods barmhartigheid is. Na aandringen geneest Jezus het dochtertje.
De Heer kan de aanhoudende gebeden van zijn kinderen niet weerstaan, zelfs niet van degenen die als ver van het geloof van zijn volk worden beschouwd (bijvoorbeeld de Syro-Fenicische vrouw van vandaag).

Laten we geloven in de kracht van het gebed. En laten we bidden voor elkaar, voor de Kerk, voor de zieken en de armen, voor de eenheid, voor de vrede in de wereld, voor de overledenen, voor het stoppen van uitbuiting, van misbruik, en welk vorm van onrecht ook. Laten we de genade van de hemel afsmeken dat God zich moge ontfermen over deze wereld.

Moge de Syro-Fenicische vrouw uit het evangelie van vandaag ons daarin tot voorbeeld zijn.


Laten we bidden

Vader,
moge uw heilige Geest
ons aanzetten tot een diep en sterk geloof
in het gebed voor Kerk en wereld.
Luister, Vader, naar ons gebeden,
ontferm U over ons, mensen.
Moge uw wil geschiede
op aarde zoals in de hemel.
Door Christus, onze Heer.
Amen.


Lieve mensen, laten we het gebed ter harte nemen. We mogen deze vorm van naastenliefde niet onderschatten.

Een genadevolle donderdag voor ieder van jullie.
Met een hartelijke groet, kris


Vragen om mee op weg te gaan

Gelijkt mijn geloof in het gebed op dit van de Syro-Fenicische vrouw uit het evangelie?

Maak ik voldoende tijd om te bidden voor Kerk en wereld?

Zoek ik, doorheen uitnodiging en gesprek, een weg om mét mijn kinderen / kleinkinderen te bidden?

Reacties

  1. Ik had een sterk geloof in deze profetische woorden. Ik was er rotsvast van overtuigd ; ja...mijn man zou genezen ! Helaas ...ik vergat :
    Uw wil geschiedenis. ( bij het voorbidden _ door mijn zieke echtgenoot- is hij geblokkeerd bij die zin . Dat waren zijn laatste woorden. Met deze eva´gelieteksten heb ik het zeeeer moeilijk. Ik probeer ...te aanvaarden - in te zien.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Goeie morgen allemaal ! In ons bidden en smeken worden wij niet altijd verhoord op de wijze dat wij als mensen wensen !!!
    Mijn zoon en schoondochter hebben hun 4 jarig dochtertje verloren ! (al jaren geleden )
    Ze legden een washandje doordrenkt met Lourdes water op haar hoofdje !
    Maar toch stierf ze !
    Gevolg diepe smart en ongeloof !
    Gods Wegen zijn ondoorgrondelijk !
    Wij geloven dat de dood niet het einde is !
    Wij kunnen maar bidden en smeken 'Heer kom ons ongeloof ter hulp !'
    Bidden met mijn kinderen ? Alleen mijn oudste kleindochter bidt nog met gans het gezin ( haar man en 5 kinderen ) Maar alle anderen zijn goed en eerlijk !
    Ik leg ze in Zijn Handen !

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Inderdaad bidden met kinderen en kleinkinderen ligt moeilijk. Geen van onze drie kinderen”praktiseert” nog en onze twee kleindochters zijn niet gedoopt…..

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Met de kleinkinderen gaat het moeilijk om samen te bidden. Dat zie ik ook bij de kleinkinderen van mijn zussen. Onze tijd is nu eenmaal minder (?) of anders (?) gelovig. Ik heb in mijn leven ook al geleerd dat je veel niet krijgt wat je vraagt. Missen, novenen, bedevaarten en het haalt allemaal schijnbaar (!) niets uit. Ik begrijp dat mensen afhaken. Maar geloven doe je niet om iets te verkrijgen. Dat moeten wij allemaal goed in leren zien. Geloven is gratuit, omdat je zo getroffen bent door het mysterie van het leven, dat je gewoon zegt: 'Ja, Vader'. Niet gemakkelijk, ook voor mij niet. Ik word om zoveel gebeden gevraagd en om h. missen. Maar soms heb ik de indruk dat sommige mensen God willen dwingen. Dat is God echter naar je hand willen zetten. Met de woorden uit een godsdienstboek dat ik ooit gebruikte in het vijfde jaar van het middelbaar: 'Je moet God niet hanteren, maar eren'. Zo juist. En zoals hierboven al iemand zei: 'De dood is niet het einde'. En: 'Alles in Zijn handen leggen'. Dat geloof ik ook. Bidden is daarom zeer belangrijk en zelfs als je vraagt wat jij zo graag wilt, dat mag, maar God geeft het niet altijd. Toch krijg je de kracht om het te dragen. In Lourdes zie je veel zieken en andersvaliden bijeen. En toch is het daar geen triestige bedoening. Iedereen is blij en gaat anders naar huis. Niet altijd en zelfs zelden genezen, maar met nieuwe kracht. Of kijk naar Jezus. Hoe is Hij geëindigd? Op een kruis, in een verschrikkelijk lijden, maar in hoop en overgave. En Hij kreeg gelijk.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Priester Daniel,
      Bedankt voor uw getuigenis waar ik 100% achtersta.
      Wat mijzelf betreft : ik kon gewoon niet bidden om mijn wensen ,ik vond dit onrechtvaardig ten opzichte
      Van vele anderen .die enorm blijven lijden.Bidden voor KRACHT zoals Jezus JA.

      Verwijderen
  5. Bedankt Chris voor die dagelijkse vraagjes en bedankt lieve mensen voor elke getuigenis. Het doet zoveel deugd te lezen dat iedereen op zijn eigen manier het niet altijd gemakkelijk heeft met bidden en geloven. En toch...blijven zoeken en "verder" doen kan kleine lichtpuntjes brengen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Bedankt priester Daniel. Uw woorden zijn zo waar en geven inzicht en moed. Wat mij bij blijft, is : je moet God niet hanteren, maar eren. Dat is inderdaad wat we meestal fout doen. We moeten alles in Zijn handen leggen en ZIJN wil aanvaarden. Hij weet tenslotte wat best is voor ieder van ons. Wij moeten onze eigen wil leren los laten en de Zijne aanvaarden. Moge de Heer ons hierin leiden en Zijn kracht en genade geven. geven

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten