Aswoensdag

VERZOENING MET GOD ... EEN GEBEUREN VAN DE GEEST
(Bij 2 Kor 5, 20 – 6, 2)

Vandaag horen we bij Paulus: 'Namens Christus vragen wij u dringend: laat u met God verzoenen.'

Er staat niet: verzoen je met God. Er staat: Láát je met God verzoenen. Dat is een wezenlijk verschil. Het eerste zegt dat het initiatief, de inzet, de vrucht van dit alles, totaal en alléén van jou afhangt. En natuurlijk moet er de intentie zijn, de juiste ingesteldheid, de openheid, de ontvankelijkheid. In die zin vraagt het zelfs een zeker engagement. Maar in wezen ben jij niet de 'redder' van je bestaan: dat is de Heer zelf, en de Geest die jou in de Heer brengt. De kunst bestaat erin die nederigheid in onszelf aan de dag te leggen die ons in staat zal stellen de Geest ten volle werkzaam te laten zijn. Het is iets dat in jou wil gebeuren.
Onze bijdrage is ons overgeven, ons toevertrouwen, aan wat ons op die moment gegeven wordt.

Het gebed, bijzonder het stille en volgehouden gebed, is de sleutel van dit gebeuren. Het is niet meer is dan de barmhartigheid van God binnenlaten. Want in de stilte, in de dorheid (wat ons gebed vaak is), in de pijn van het onvermogen, wacht God. Hij wacht als een wakende. Tot we ons werpen in zijn zijn. Daarom schrijft Paulus: ‘Wanneer de tijd daarvoor gekomen is, luister Ik naar je, op de dag van de redding help Ik je.’ Het zal een paasgebeuren worden, en wel ten diepste. De Heer zal ons doen opstaan in zichzelf, ontdaan van elke vorm van hoogmoed.

Ik wens dit feest van barmhartigheid voor ieder van jullie van harte toe!


Laten we bidden

Maria,
graag wijden we deze veertigdagentijd
toe aan U.
Ga ons voor in het gebed,
bid met ons.
Neem ons als uw kinderen bij de hand
en breng ons in de genade van Jezus,
in de wil van de Vader,
in de gloed van de Geest.
Dank u, goede Moeder,
dat u zo bij ons wil zijn.
Amen.

Een genadevolle vastentijd voor ieder van jullie.
Van harte, kris


Vragen om mee op weg te gaan

Mag Maria mijn Moeder en gids zijn in deze veertigdagentijd?

Draag ik God in mezelf als de barmhartige Vader die - in Christus - op me wacht tot ik me in zijn armen werp?

Ben ik bereid af te dalen tot die diepte in mezelf waar de Geest mijn gebed en overgave wil stuwen?

Reacties

  1. Dank om mij en ons de goeie raad te geven om hulp te vragen aan onze aller moeder Maria !
    Ja ik wil proberen in deze 40-dagentijd me in Zijn Handen te geven ' Niet mijn willetje maar Uw Wil geschiedde '!
    Ook dat probeer ik ook élke dag in de 'Christelijke meditatie ' !
    Niet altijd zo simpel met verstrooidheid en niet aandachtig genoeg de mantra te herhalen !
    Maranatha = Kom Heer Jezus kom !!!
    Kom in onze harten welke wij voor U wachtende Heer met Zijn Geest openen !

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dank u Kris voor uw waardevolle, duidelijke en tegelijkertijd bemoedigende uitleg. Het doet mij denken aan een woord dat wij vorige week in onze gebedsgroep mochten onvangen en dat luidde als volgt :

    Hoe kleiner gij u maakt,
    hoe groter uw loflied is.

    Hoe kleiner gij zijt,
    hoe meer Ik Mijn Liefde uitstort.

    Mogen wij allen met een nederig hart en als een bedelaar voor Jezus staan.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. We redden onszelf niet. We moeten ons laten redden door de Heer. Heel juist, Kris. Jezus noemt in één adem de drie boetewerken die al in het O.T. en ook in niet-joodse godsdiensten gebruikelijk zijn. Maar Jezus nodigt Zijn leerlingen uit dat bidden, dat delen en dat vasten te doen op een eigen wijze, een wijze die typisch christelijk is. Dat betekent: in het verborgene. Het is geen eigen krachtpatserij. Het is genade. Die drie boetewerken moeten ons in contact brengen met Gods genade. Zij moeten ons in het blikveld brengen van God die in het verborgene is en in het verborgene ziet. Ze moeten ons zeker niet in contact brengen met onszelf als een optelsom van onze goede werken. En ze moeten ook niet dienen om aan anderen te tonen hoe goed wij het doen. Dan hebben we ons loon al ontvangen. Neen, voor onszelf en voor de achting van anderen moeten we het niet doen, want dat maakt de genade overbodig en God overtollig.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. "Mag Maria onze gids zijn". Alle respect voor de rol en de hulp van Maria. Er is echter slecht 1 iemand die in Waarheid kan zeggen: "NIEMAND komt tot de Vader dan door MIJ". Dat is Jezus en Hij alleen.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten