donderdag in week 24 door het jaar

THUISKOMEN IN DE ARMEN VAN GODS BARMHARTIGHEID
(Bij Lc 7, 36-50)

Bron overweging: onbekend

In onze tijd lijkt de biechtstoel soms wat in de vergetelheid geraakt. Het kan daarom verfrissend zijn om even terug te kijken naar de eerste biechtvader in onze geschiedenis: Jezus zelf, de Enige die het gezag heeft om te zeggen: ‘Uw zonden zijn u vergeven’.

Vaak hebben we de neiging om de biecht te zien als een moment waarop wij de hoofdrol spelen, met al onze zonden en tekortkomingen als het centrum van aandacht. We maken ons zorgen over het volledig en nauwkeurig benoemen van onze fouten, alsof we voor een rechter of tribunaal staan die ons zal beoordelen en mogelijk zal straffen.

Jezus laat ons echter zien dat de essentie van de biecht niet draait om straf, maar om vergeving. Het gaat niet om veroordeling, maar om barmhartigheid. Zoals de verloren zonen en dochters uit heel wat evangelieverhalen, spelen wij niet de hoofdrol; die is weggelegd voor God en zijn onvoorwaardelijke barmhartigheid. Het is onze taak, zoals bij de zondige vrouw van vandaag, om te ontdekken waar God te vinden is en naar Hem op zoek te gaan en Hem veel liefde te betonen.

Wanneer we deze innige ontmoeting met God ervaren, worden onze zonden opgenomen in de oceaan van zijn vergeving. Wat van belang is, is dat we in onszelf een voortdurende bereidheid tot bekering bewaren en actief naar de Heer blijven zoeken. Het sleutelwoord hierbij is ‘geloof’. Zoals Jezus tegen de vrouw zegt: ‘Uw geloof heeft u gered.’ Met andere woorden: ‘Uw vertrouwen in Mij brengt u bevrijding.’

Laten we, wanneer we te biechten gaan of onze zonden belijden, ons werpen in de armen van de Heer. Het gaat om Hem, om Gods barmhartigheid, en om het vernieuwde leven dat Hij ons wil schenken.

Laten we bidden

Heer,
ontvang ons in uw barmhartigheid.
Omhels ons met uw liefdevolle vergeving
en vernieuw ons geloof.
Help ons altijd naar U te zoeken
en uw genade te ervaren.
Dank U voor uw onvoorwaardelijke liefde
en het nieuwe leven dat U ons schenkt.
In uw naam.
Amen.

Geliefde mensen, moge Gods vergeving en barmhartigheid ons hart verfrissen en onze weg verlichten.
Een vredevolle dag,
kris


Om mee op weg te gaan

Hoe ga ik om met gevoelens van schuld en schaamte in het licht van Gods vergeving?

Kan ik mijn zonden in de oceaan van Gods barmhartigheid werpen?

Geloof ik dat Gods barmhartigheid zoveer groter is dan het oordeel dat wijzelf of anderen hebben over ons leven?

Reacties

  1. In het Licht van Gods vergeving aanvaard ik het niet altijd
    en blijf een gevoel van schaamte en angst bewaren !
    In plaats van die zonden van mij weg te schudden in de oceaan van Zijn Liefde!
    Ja toch geloof ik in de "onvoorwaardelijke Liefde" van Onze Vader !
    Voor mij en voor àlle mensen !
    Zijn Vrede en Vreugde valt ons ten deel als we met dit geloof ,hopen op een
    een leven in HEM bevrijd van "bevrediging ,bevrijding en bevestiging" !


    BeantwoordenVerwijderen
  2. De mooie afbeelding van de verloren zoon vind ik zo mooi. Zó vergeving vragen rechtstreeks aan mijn Schepper en Heer zou ik totaal geen moeite mee hebben. Als kind werden we eigenlijk bang gemaakt voor de biecht. In dat enge donkere hokje. We moesten drie zonden “verzinnen”, ja echt, en omdat men niet goed wist welke zonden in aanmerking kwamen bleef het altijd hetzelfde, meest voor de hand liggende. Toen kwam de tijd dat op die manier biechten niet veel toevoegde aan mijn innerlijk leven en gingen we naar de persoon toe die ik onrecht aangedaan had. Dat was ook bevrijdende. En zo heeft de biecht voor mij afgedaan. Wel vind ik het heel fijn om een biechtgesprek te hebben maar er zijn weinig mogelijkheden waarop dat kan.. ik kan het niet anders zien ook al weet ik dat de biecht een sacrament is.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor uw oprechtheid .
      Ik ben dezelfde mening toegedaan van wat plaats vond in mijn jeugd,
      dezelfde aframmeling van dezelfde zonden.
      Ik heb innerlijk spijt van wat ik misdaan heb en de Heer zal mij wel begrijpen.
      ,

      Verwijderen
  3. toen ik nog kind was en oud genoeg om naar de biecht te aan werd deze afgeschaft en vervangen door een soort 'biechtmis'. nog een of twee keer meegemaakt en toen werd die ook afgeschaft.
    tegenwoordig wordt de biecht weer gepropageerd in de kerken maar ik zit nog wel met een vraag mbt het biechten: het is mooi dat een misstap vergeven kan worden door God, maar gaat het er niet in de eerste plaats om dat je het goed maakt t.o.v. de persoon die je iets misdaan hebt? dat zou er dan nog wel eens bij in kunnen schieten.....

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Door Jezus’ dood aan het Kruis heeft God de wereld met Zich verzoend: hier begint alle Genade, alle Liefde, alle Barmhartigheid…

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten