zondag 25 door het jaar B

DIENENDE LIEFDE
(Bij Mc 9, 30-37)

Met uitzondering van de laatste alinea is deze overweging van de hand van aartsbisschap Vincenzo Paglia.

'De Mensenzoon wordt uitgeleverd aan mensen. Zij zullen Hem doden, maar drie dagen na zijn dood zal Hij opstaan': dit is de tweede keer dat Jezus de betekenis van zijn reis naar Jeruzalem aan zijn leerlingen toevertrouwt. Maar opnieuw begrijpt geen van de leerlingen de volle betekenis van Jezus' woorden. Thuis vraagt Hij hen waar ze het onderweg over gehad hebben, maar de evangelist schrijft dat 'ze zwegen'. Die stilte is het teken dat ze zich schamen voor wat ze onderweg hebben besproken. En terecht. Schaamte is de eerste stap naar bekering. Ze komt voort uit de erkenning dat je ver van Jezus en het evangelie bent. Zonder zijn Woord blijven we gevangen zitten in onszelf en onze vertrouwde zekerheden.

In reactie op hun schaamte schrijft Marcus: Hij ging zitten, riep de twaalf bij zich en begon hen nogmaals het evangelie uit te leggen. Ieder van ons, elke gemeenschap, moet regelmatig rondom het evangelie samenkomen om te luisteren naar het onderricht van de Heer, om zich te laten corrigeren en zijn hart en verstand te vullen met de gevoelens en gedachten van Jezus.

'Wie de belangrijkste wil zijn, moet de minste van allemaal zijn en ieders dienaar', zegt Jezus, en zo zet Hij de logica van de wereld op zijn kop. Degene die dient, is de eerste, niet degene die bevelen uitdeelt. Om dit perspectief duidelijk te maken, neemt Hij een kind, omhelst het en plaatst het midden in de groep leerlingen. Het kind staat hier niet alleen fysiek in het midden, maar vormt ook het centrum van aandacht en zorg. Dat kind – symbool voor de kleinen, de zwakken, de kwetsbaren, de armen – moet altijd centraal staan in de zorg van de christelijke gemeenschap. Jezus legt de reden daarvoor uit: 'Wie in mijn naam één zo’n kind ontvangt, ontvangt Mij'. In de kleinen, de weerlozen, de zwakken, de armen, de zieken, en in hen die door de maatschappij worden afgewezen en aan de kant geschoven, is Jezus aanwezig – meer nog, daarin is de Vader zelf aanwezig.

De Kerk is geroepen om, in diepe verbondenheid met Jezus, Gods liefde te bezingen door dienstbaar te zijn zoals Hij. Tijdens de voetwassing knielde Jezus voor zijn leerlingen, en in die houding van nederigheid en liefde toont Hij ons de weg. Het gaat hier meer dan over Hem nabootsen; we worden uitgenodigd om ons leven te verweven met het zijne, vanuit dezelfde geest van dienende liefde. Wanneer we in zijn naam 'knielen' voor de kwetsbaren en de kleinen, maken we zijn goedheid zichtbaar en bouwen we mee aan een samenleving waarin het goed is om te leven voor iedereen.

Laten we bidden

Heer,
maak ons tot instrumenten van uw genade,
zodat we met nederigheid en zorg kunnen leven.
Mogen onze handen uw goedheid weerspiegelen,
en onze harten altijd openstaan voor de ander.
In uw naam.
Amen.

Geliefde mensen, moge ons leven een weerspiegeling zijn van Gods goedheid.
Een mooie zondag, 
kris


Om mee op weg te gaan

Neem de tijd om na te denken over wie in je omgeving kwetsbaar is. Kun je, in het licht van het evangelie, iets voor hen betekenen? Dit kan een gezinslid zijn, een broer of zus uit de gemeenschap, een buur in de straat of een collega op het werk. Ben je bereid om, vanuit de liefde van de Heer, naar hem of haar concreet toe te stappen en de liefde van God aan te bieden?

Reacties