maandag in week 25 door het jaar

VAN AANGEZICHT TOT AANGEZICHT
(Bij Spr 3, 27)

Vandaag lezen we in het boek Spreuken: 'Onthoud een ander niet waarop hij recht heeft, terwijl je het hem geven kunt.'

Elke mens die we ontmoeten, heeft recht op liefde. Wanneer wij daarin tekortschieten, onthouden we de ander iets dat we hadden kunnen geven. Het is een gemiste kans, zowel voor onszelf als voor degene die we hadden kunnen liefhebben.

In wezen is ieder mens een bedelaar om liefde. Religieus gezien is het God die door de ander heen zegt: 'Heb mij lief.' In onze medemens mogen we God ontmoeten, die vraagt bemind te worden. Kijk de ander in de ogen, en je kijkt God in de ogen. Ja, de ander ontmoeten betekent staan van aangezicht tot Aangezicht. Dit is geen theologische woordspeling, maar pure realiteit.

We kwetsen de liefde, de medemens, God en onszelf wanneer we nalaten lief te hebben terwijl we daartoe in staat waren.

Laat ons iedere mens liefhebben, vanuit God die in ons leeft; eenvoudig, oprecht, en graag met de 'glimlach' van God.

Laten we bidden

Heer Jezus,
trek ons in de warmte van uw liefde,
opdat wij, vanuit deze ontmoeting met U,
ieder mens mogen beminnen
die God op ons levenspad brengt.
Wees Gij de bron van onze liefde voor elkaar,
alle dagen van ons leven.
Amen.

Geliefde mensen, moge elke ontmoeting vandaag een kans zijn om Gods liefde te schenken.
Zegen over deze nieuwe week.
kris


Om mee op weg te gaan

Ontvang ik de ander op zo'n wijze dat ik toelaat dat hij of zij het beste in mij naar boven haalt?

Op geen enkele manier zet God mij aan de kant. Kan ik deze liefde ook belichamen in het dagelijks leven naar degenen die ik ontmoet?

Reacties

  1. Goede morgen, hartelijke dank voor de teksten, toelichtingen, en dingen die ik kan overwegen. Het verreikt mijn leven en geeft mogelijkheid om een Christen te worden. Een goede en gezegende dag voor u, de maker. ( maakster)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hartelijk dank voor de overwegingen, die mij helpen om meer Christen te worden.
    Ik wens u een gezegende dag

    BeantwoordenVerwijderen
  3. wat ik zo graag wil,dat mijn 2 broers en zus openstaan voor contact .dat hoop ik van harte

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Beste anoniem, dat verlangen naar contact is zo begrijpelijk. Mooi dat je ervoor bidt. Een dergelijke situatie is waarschijnlijk voor meerdere mensen herkenbaar.
      Ik wil wel iets aanvullends opmerken (uit eigen ervaring): namelijk dat de ander tijd nodig heeft om contact aan te kunnen. Waarschijnlijk is er iets gebeurd waardoor het contact gestagneerd, of zelfs verbroken is Probeer maar om het geduld te bewaren, en in jezelf alle 'verwijten' los te laten, of elk innerlijke verzet. Sta open voor het proces van de ander. Dat is heel moeilijk, maar het kan beter werken dan het probleem met wilskracht te benaderen, al is je verlangen nog zo groot. Blijf vertrouwen. We kunnen het tijdstip waarop je broers en zus zich open kunnen stellen, zeker niet afdwingen. Geef je pijn over aan Hem die alles weet, Hij die ook je verlangen ziet. Wachten, bidden, vertrouwen zolang het nodig is.

      Verwijderen
    2. Mooie raad, en zo juist. (Zucht ) weet ik ook uitervaring.

      Verwijderen
  4. Dank u Ricky! De wijze raad die je hierboven geeft, kan ik ook in mijn leven
    toepassen. In het gezin van mijn ouders is, na hun dood, onenigheid geslopen,
    verdeeldheid, 2 kampen! Het verbaast mij dat de herinnering aan mijn brave ouders
    zomaar teniet kan worden gedaan. Ik weet uit het verleden dat het altijd dezelfde is
    om de eerste stap te zetten. Het kan dus ook anders. Geduldig afwachten en bidden
    tot God inzicht brengt in starre hoofden/harten.Ik leg het in Zijn handen.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten