dinsdag in week 25 door het jaar

VAN WET NAAR WEG: BEWEGEN  MET HEM
(Bij Ps 119, 1 + 27 + 30 + 34 + 35 + 44)

Beste mensen, vandaag lezen we verschillende verzen uit psalm 119. Het is de langste psalm die uit 176 verzen bestaat. Voor deze dag zijn daar zes verzen uitgekozen, die je, verspreid in deze psalm kunt terugvinden. Ze staan dus niet als groepje bij elkaar, maar zijn zeker niet lukraak gekozen. Het is ermee, zoals je, bij een warme maaltijd, op je bord verschillende ingrediënten hebt liggen die op het land ook niet in een groepje bij elkaar groeien. Voedingswaarde, kleur, vorm, en smaak bepalen het geheel. En het is een prima compositie. Zou het in deze keuze van verzen ook zoiets kunnen zijn?

Lees de betreffende verzen aandachtig door en laat je treffen door een woord, een gedachte, een rode draad, een herhaling, een bevestiging, een indruk, de gevoelswaarde.

Het woord ‘wet’ kan steriel overkomen. We houden niet zo van dat woord, ervaren het misschien als een beperking van onze vrijheid. Zo is dit woord ‘wet’ niet bedoeld. Eigenlijk juist het tegenovergestelde. Je zou het kunnen zien als een hulpmiddel, als een handreiking, als een geschenk van Godswege als een houvast, als een versobering. Ergens staat er in de Bijbel: Bemin God en je naaste, en je hebt de hele wet vervuld. Dat klinkt wel anders dan de 176 verzen even in je hersens proppen. Dat laatste is bijna onbegonnen werk.

Het leven is niet altijd gemakkelijk, we zoeken onze weg erin. Als het leven vol zit met regeltjes waar je je aan moet houden, dan kun je er een hekel aan krijgen om je erin te verdiepen. Maar in feite is het hebben van ‘regels’ een enorm hulpmiddel. Je hoeft niet te dwalen en te verdwalen in onze chaotische wereld: het verkeer, de politiek, het milieu, de mogelijkheden van ontspanning, de beschikbare technische middelen. En ook zeker op geloofsgebied zijn er ontelbare mogelijkheden om keuzes te maken.

In de aangehaalde verzen komt het woord ‘weg’ meerdere keren voor. Dat woord treft me zeer. Ik houd van bewegen. Ook daar zit het woord ‘weg’ in. Dat brengt me bij wandelen en ook bij het woord ‘levenswandel’.  Zo verandert het statische woord ‘wet’ in een dynamisch woord als weg die je bewandelt, aan de hand gehouden door de Eeuwige zelf die in ons leven meebeweegt en de richting aangeeft. Zo groeit het woord ‘wet’ uit tot ‘weg’ die je bewandelen mag onder zijn leiding. Mooier kan het toch niet worden!

Al wandelend met Hem krijg je inzicht en wil je niets anders dan die ‘wet’ van ganser harte onderhouden zoals er in vers 34 staat.

Laten we bidden

Heer Jezus,
U die zelf de Weg bent,
help ons om de diepe betekenis
van het woord ‘wet’ steeds beter te verstaan
als een beweging,
een echte handreiking als leidraad
op onze levensweg.
Beweeg met ons mee.
Moge ons leven door U gezegend zijn.
Amen

Beste mensen, ga vandaag op weg met een psalmvers, en heb een goede tocht.
Ricky


Om mee op weg te gaan

Je zou de psalmverzen van vandaag nog eens rustig door kunnen lezen en kijken of er een zin is die je bijzonder aanspreekt. Ga ermee zitten op je meditatieplekje, of neem die zin mee op een wandeling. Laat de zin toe in je hart, en herhaal de zin in de loop van de dag.

Of volg je eigen creatieve idee om iets te doen met wat er in de overweging uitgesproken is.

Daarnaast kun je ook overwegen hoe je zelf met andere wetten omgaat. Met welke ‘wetten’ heb je moeite? Wat zegt dat over jou, of over de wet? Hoe ga je ermee om?

Reacties

  1. "Leer mij de weg van Uw regels begrijpen"... daar sta ik vandaag bij stil omdat het zo lijkt op een psalmvers dat elke zondag gezongen werd in een Brugs klooster dat er nu al jaren verlaten bij ligt. Dat klonk zo : "Leer mij de weg van Uw verlangen kiezen" en dat regeltje (wetje, als je wil) is voor mij (toen en nog steeds) een steun en houvast. Bij Julian Norwich las ik jaren geleden dat de Heer altijd klaar staat om ons met zijn geschenken te overladen en dat het aan ons is om te vragen het verlangen naar precies die geschenken in ons hart te leggen. Wat verlangt de Heer vandaag dat ik doe, niet uit dwang maar uit liefde.... Heer, wil vandaag in mijn hart Uw verlangen leggen, zodat Uw verlangen ook volgaarne en van harte mijn keuze mag worden...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Uit Psalm 119 vers 136 "Als bronwellen vloeien mijn tranen
    omdat men uw wet veronachtzaamd "
    Voorlopig bespot en niet aanvaard om mijn geloof !
    Zelf bij kinderen en kleinkinderen !
    Dat doet pijn ,maar daarom vermindert mijn liefde niet voor hen !
    Dit door de geborgenheid in ,door en mét Hem !!!
    Ik kan alleen maar bidden dat ze ooit geraakt worden en Zijn Wet navolgen !
    En ... blij zijn te 'lijden' om en door Hem !

    BeantwoordenVerwijderen
  3. bij psalm 119 moet ik altijd direct denken aan de onlangs overleden karmeliet Kees Waaijman, wiens colleges over deze psalm ik ooit gevolgd heb. hij benaderde deze psalm als een voortdurend gesprek tussen de mens en God over de vraag 'hoe te leven?'. op weg gaan, de weg kwijt raken en hem toch steeds weer terugvinden. vanuit ieder punt in het bestaan is er een weg die naar God leidt.
    (boekentip: Hoe streelt jouw zegging mijn gehemelte, de spiritualiteit van psalm 119, Auteur: Kees Waaijman)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Stefan, dankjewel voor de tip. Ik kende het boek niet, maar het interesseert me zeer wat Kees Waayman uitlegt over deze psalm. Ik heb het tweedehands kunnen bestellen.

      Verwijderen

Een reactie posten