vrijdag in week 32 door het jaar

Heel veel energie wordt gestoken in het bouwen van zekerheden. Op zich hoeft dat ook niet slecht te zijn. Een mens moet zijn leven organiseren, hij heeft verantwoordelijkheden naar anderen, hij verzorgt z'n woonst, enzovoort. Des mensen.

Het gevaar bestaat er echter in dat we ons leven zo gaan organiseren, dat de bedoeling van het  leven op de achtergrond dreigt te geraken. En, zo zegt het evangelie: dat we niet klaar zullen zijn wanneer we sterven.

De dood kan inderdaad komen als een dief in de nacht. Natuurlijk wensen we ieder een lang en gezond leven toe, maar het kan vandaag gebeuren. Bij u, bij mij, bij ieder van ons. Heel wat jaren terug was ik in een supermarkt, en aanschuivend aan de kassa viel een relatief jonge man gewoon dood. Zo ineens kan het gaan.

Kardinaal Danneels zei ooit dat we zo zouden moeten leven alsof deze dag onze laatste dag is; gelovig, bereid, klaar. En dan gaat het niet over somberheid, maar juist integendeel. Wij kunnen nu reeds hier op aarde de vreugde van de eeuwigheid in ons dragen. In zekere zin mogen we uitkijken naar die eeuwigheid. Als je weet dat je ooit toch zult moeten gaan, en dat daar Iemand is die met een goddelijke barmhartigheid op je wacht. Dat is toch groots. We moeten niet wensen zo snel mogelijk onze geliefden te verlaten, maar dit hoeft niet in tegenstelling te zijn om in zekere zin uit te kijken naar ons aards sterven.

Klaar zijn om te sterven betekent aandacht schenken dat je met iedereen in vrede leeft, dat je je verzoend hebt met mensen waarbij de relatie mogelijk vertroebeld was, dat je als christen weet dat je door je leven en engagementen bouwt aan Gods Rijk met de gaven en talenten u gegeven. Het is in de spiegel kunnen kijken en zeggen (niet narcistisch bedoeld): 'ik ben goed bezig.' Of beter gezegd: 'Ik laat de Heer toe dat Hij in mij tot leven komt. Ik heb me aan Hem toevertrouwd. Ik verlies mijn leven in Hem. Gods liefde krijgt alle plaats in mijn leven, zowel in het ontvangen als in het doen. Ik wil mijn steentje bijdragen in het leven van de Kerk.'

Laat ons, in de drukte, en de organisatie van ons leven, God niet vergeten. Moge Hij het centrum zijn en blijven van ons leven. Ja, mogen zijn liefde gevierd worden door zijn liefde te zijn. Ooit, vroeg of laat, zal het eeuwig leven in Hem een vanzelfsprekende verlenging zijn van onze toewijding aan Hem, en zelfs van ons leven op aarde.

kris

Reacties

  1. Zo is dat van bij 't opstaan tot men in slaap valt ,léven met ,door en in Hem !

    Een opdracht zeker als christen ...van elke dag ! (met veel vallen maar weer opstaan )

    Hoe kan het leven hemels zijn ...met U !Felix Timmermans

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ooit, vroeg of laat zal het eeuwig leven in Hem een verlenging zijn van onze toewijding aan Hem... of zoals Henk Binnendijk zegt: 'je zult dààr zijn wat God híer van jou heeft kunnen maken. Dank je wel Kris.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat zeg je mooi, beste Christa. Het is een zegen en een grote genade dat wij mogen leven in het perspectief van de eeuwigheid. Daar zullen we inderdaad zijn wat God van ons hier heeft kunnen maken. God is overal aan het werk, ook in de evolutie en het toeval in de geschiedenis van het grote heelal. God stuurt en stuwt alles. Wij moeten dan ook niet zoals zovelen blijven staan bij wat wij zien en bij wat de wetenschap ziet: naarmate je teruggaat in de tijd, wordt het heelal steeds kleiner, tot je komt bij een punt. Dertien miljard en achthonderdentien miljoen jaren geleden was het heelal maar een punt, een eerste atoom, een zaadje, waarin alles stak, alle planeten en sterren, zelfs de mens in kiem. Dat eerste atoom is ontploft, zegt men, en het heelal is uit beginnen dijen en dat uitdijen gaat nog altijd voort. Ik vraag me zelfs of er ooit een 'ontploffing' is geweest, een grote big bang. Misschien is dat eerste atoom gewoon maar beginnen groeien zoals een zaadje een boom kan worden. Eigenlijk wonderbaar. God, hoe groot zijt Gij! Maar de meeste mensen blijven steken bij dat evolutie-gegeven. Dat is jammer, want niets komt vanzelf. Achter alles steekt een immens Verstand en dat noemen wij God, dat noemen wij de Schepper.

      Verwijderen

Een reactie posten