zaterdag in week 34 door het jaar

‘Wees waakzaam en bid onophoudelijk…’ zegt Jezus vandaag.

Waak en bid. Heel vaak worden deze woorden in één adem genoemd. En terecht. Waakzaamheid en gebed hebben in wezen diep met elkaar te maken. In het gebed ontmoeten we immers de Heer die ons geweten vormt. Dit geweten is de plaats waar wij keuzes maken; grote levenskeuzes, maar ook de vele kleine keuzes doorheen de dag

Wie een biddend leven leidt plaatst zich als het ware ‘voort-durend’ voor het aanschijn van God. Hij laat zich door God bestralen, bevruchten, inenten. Vanuit deze gods-relatie zal het geweten gevormd worden.

Christelijke waakzaamheid is dus in wezen een voortdurende alertheid voor de stem van Christus in ons geweten. Leven vanuit deze waakzaamheid zal ons in Christus houden, zodat de keuzes die we maken vanuit Hem zullen gebeuren; door Hem gezegend, met zijn genade vervuld. Dat is gewetens-vol leven.

Morgen, zondag, begint de advent. Een tijd van verlangen en verwachting, een tijd van dragen en baren. Zoals je weet gaan we hier bij ‘Van Woord naar leven’ de lezingen lezen vanuit het thema ‘Leven in Gods aanwezigheid’ (Jes.2,5b). Is dit laatste immers niet het hart van ons christen-zijn, van ons Kerk-zijn? Individueel, én als gemeenschap wandelen in Gods aanwezigheid, om vanuit Hem te bidden, lief te hebben; kortom te leven.

Waar door Corona gevraagd wordt ‘ramen en deuren’ te sluiten, vraagt de advent ons hart wijd te openen, gericht naar het komen van de Heer, om Hem met heel veel liefde te ontvangen in ons diepste binnenste, schenkend aan de wereld.

Ik wens u alvast een genadevolle adventstijd.

kris

Reacties

  1. advent, een tijd van bezinning en het zoeken naar de waarheid.
    Wat is de waarheid die zich verschuilt achter die coronapas?
    Waarom zijn wij een gevaar voor de samenleving?
    Welk zijn de bijwerkingen van die experimentele vaccins? .....

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wees maar gerust dat de medische wetenschap gewetensvol tewerk gaat. Laat je niet meeslepen met de soms ziekelijke fantasie van sommigen. Dezelfde anti sfeer bestond ook ten tijde van de lancering van het mazelen vaccin en het polio vaccin. Gelukkig dat die er zijn, anders leefde je niet meer. Gelukkig zijn er lepra vaccins en vele andere. Beetje gezond verstand gebruiken kan nooit geen kwaad.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Vaccinatie gaat niet over mij, maar over de ander, over mijn medemens, de samenleving. Naar hen draag ik verantwoordelijkheid. Als ik me laat vaccineren is dat niet enkel om mezelf te beschermen, maar ook om anderen niet te besmetten.
    Mijn beweegredenen vind ik in de waarde van pure humane goedheid, maar ook in het evangelie dat oproept 'goed te zijn voor je naaste'.
    Heeft het een risico ? Beslist wel. Ik weet (inderdaad) niet welke gevolgen de vaccins gaan hebben naar de verre toekomst toe. Dat risico wil ik nemen.
    Ik ben geen wetenschapper. Maar ik vertrouw wel op de 'ernstige' medische wetenschap. Ieder zijn vakgebied.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. u weet niet welke de risico's zijn?

      Dat risico wil ik niet nemen.
      Laat u dus niet misleiden en wees waakzaam.
      Uw verstand gebruiken is hier wel van toepassing.

      Verwijderen
  4. Kris, ook voor u een genadevolle adventstijd.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Aan allen wens ik ook een vredevolle Adventstijd toe !
    Wàt er ook gebeure.
    Hij is er al ...diep in onze ziel !

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten