vrijdag in week 33 door het jaar
Jezus ging naar de tempel, waar Hij de handelaars begon weg te jagen, met de woorden: ‘Er staat geschreven: “Mijn huis moet een huis van gebed zijn,” maar jullie hebben er een rovershol van gemaakt!’
Vandaag horen we Jezus die kritiek geeft met geen mis te verstane woorden en gebaren. We kennen het verhaal, we weten waarover het gaat: over plaatsen om te bidden, en over de gemeenschap als tempel van de heilige Geest.
In het verleden zijn er nog mensen geweest die met kritiek voor de dag kwamen; heilige mensen. Zo kennen we bijvoorbeeld Catharina van Sienna, een dominicanes uit de veertiende eeuw. Ze trad vanuit haar mystieke bewogenheid onverbloemd 'kerkreinigend' op. Ze wordt genoemd 'de vrouw die niet zweeg in de Kerk'. Vanuit haar intens grote liefde voor de Kerk als heilige plaats van Gods aanwezigheid uitte zij met regelmaat sterke kritiek, ook op paus en kardinalen. Haar kritiek was een soort 'heilige verontwaardiging'. De Kerk heeft Catharina goed begrepen. Ze werd heilig verklaard en tot kerklerares verheven. Of denken we aan Clara van Assisi, Jan Van Ruusbroeck en zo vele anderen.
Naar mijn persoonlijke mening is onze huidige paus Franciscus ook zo’n tip. Hij houdt geen blad voor de mond. Met regelmaat spreekt en schrijft hij, ook vanuit zo’n soort ‘heilige verontwaardiging’, over mistoestanden zowel binnen als buiten de Kerk. Mensen voelen dit doorgaans haarfijn aan als ‘waar’ en dat maakt paus Franciscus in zekere zin ook zo geliefd. En, niet onbelangrijk: in zijn kritiek kiest hij steeds resoluut voor de kant van de ‘armen’, de Kerk oproepend dit ook te doen, en wel naar het voorbeeld van Jezus.
In onze eigen omgeving zien we beslist ook dingen die echt fout zijn: onrechtmatig geldgewin te koste van, verspilling van voeding en goederen, verwaarlozing van de natuur, ontheiliging van woorden en plaatsen, roddel, luiheid, enz… We zien het rondom ons, we zien het in ons. Durven wij vanuit eenzelfde heilige verontwaardiging zoals Catherina van Sienna, Clara van Assisi, onze huidige paus, en zovele anderen, kritiek geven. Altijd in liefde, opbouwend, vergezeld met Gods barmhartigheid, maar duidelijk en klaar, de waarheid volle eer aandoend.
Ik denk dat we soms teveel zwijgen, of het spreken aan anderen overlaten; uit een zekere angst, of om welke reden ook. Soms moeten we ons laten horen, letterlijk. Woorden kunnen krachtig zijn, en vol van genade, als gist in het deeg. Daarop moeten we durven vertrouwen.
Laten we daarom altijd spreken vanuit onze relatie met Jezus, vanuit ons biddend hart, opdat wat we zeggen in liefde mag gezegd worden, in de warmte van Gods Geest, geborgen in Gods wil, op hoop van zegen.
kris
Héél juist Kris ,ook ik zwijg soms en laat het spreken aan anderen over ,meestal uit angst om niet te kwetsen of om hun reacties !
BeantwoordenVerwijderenJa ,spreken vanuit onze relatie met Jezus !
In liefde en in de warmte van ZIJN Geest!
Op hoop van zegen !!!
Het is een lijdensweg soms .
Een weg van zichzelf aan Hem te geven en Hem door mij en door ons te laten handelen en te spreken zonder angst !
Dàn verlost van angst en zelfzucht !
Een opdracht van elk moment in ons leven ons gegeven !
Laten we bidden voor elkaar !
laatst was hij weer eens op tv, Jesus Christ superstar. de marktscene vind ik nog steeds heel eigentijds. als tip:
BeantwoordenVerwijderenhttps://youtu.be/WjR6nHhc6Rg
De arme Christus als model
BeantwoordenVerwijderenEn omwille van de liefde van het heiligste en beminnelijkste kind dat, in armelijke doeken gewikkeld, in een kribbe is neergelegd, en van zijn heiligste moeder, vermaan ik, smeek ik en spoor ik mijn zusters aan dat zij altijd goedkope kleren dragen. Clara van Assisi (1193/1194-1253)
Met krachtige aansporing roept Clara als geestelijke leider haar zusters op: ‘ik vermaan, ik smeek en ik spoor mijn zusters aan’. Het gaat hier dan ook om de heel concrete navolging van de armoede van de mensgeworden Zoon van God. De liefde van Christus voor ons had op Clara altijd opnieuw dat verbijsterende en verblijdende effect.
Het kwetsbare kind in de kribbe, ingepakt in armelijke doeken, is hier het model bij de keuze voor kleding. Tot de dag van vandaag maken de clarissen nog steeds deze keuze. Clara verwijst ook naar de moeder die als eerste gedeeld heeft in Jezus’ armoede. Ze had niets dan armelijke doeken om haar kindje te kleden. ‘Armelijk’ voegt Clara toe aan het beeld dat Lucas in het geboorteverhaal van Jezus schetst.
Paus Franciscus neemt geen blad voor de mond en spreekt en schrijft over mistoestanden zowel binnen als buiten de Kerk. Hij kiest steeds resoluut voor de kant van de ‘armen’, de Kerk oproepend dit ook te doen, en wel naar het voorbeeld van Jezus.
Elke vrijdagmiddag tijdens het middaggebed bij de clarissen zusters in Megen wordt er het gebed van Coventry gebeden. Het is een gebed van vrede en verzoening.
Want allen hebben gezondigd en derven de heerlijkheid Gods (Romeinen)
Heer vergeef het
De haat die scheiding brengt tussen volk en volk, tussen ras en ras, tussen klasse en klasse
Heer vergeef het
Het begerig verlangen dat mensen en volkeren drijft naar het bezit van wat hen niet toebehoort
Heer vergeef het
De hebzucht, die de arbeid van mensen uitbuit en de aarde verwoest.
Heer vergeef het
Onze afgunst op het welzijn en geluk van anderen
Heer vergeef het
Onze onverschilligheid ten opzichte van het lijden van daklozen en vluchtelingen
Heer vergeef het
De begeerte, die de lichamen van mannen vrouwen en kinderen voor onwaardige doeleinden misbruikt
Heer vergeef het
De trots, die ons ertoe brengt op ons zelf te vertrouwen en niet op God
Heer vergeef het
Maar wees jegens elkander vriendelijk, barmhartig, elkander vergevend zoals God in Christus u vergeving geschonken heeft (Efeziërs)
Is deze korte schets van de armoede van Jezus Christus bij zijn geboorte niet een uitnodiging om tot dieper inzicht te komen van wat ‘de vorm van onze armoede’ inhoudt? Hoe kijk je naar dit model? Stel je dan de vraag, wat je moet doen? Of laat je het model iets met jou doen? Laat je jezelf raken zodat je, omgevormd door de liefde, andere keuzes gaat maken dan voorheen?
Mechtildis, medeklinker van de zusters clarissen van het klooster Sint-Josephsberg in Megen (NL).