21 nov - Maria Opdracht
GOD HEEFT AAN ZIJN VOLK GEDACHT
(bij Zach 2, 14-17)
Beste mensen, vandaag wordt de gedachtenis gevierd van de opdracht van Maria in de tempel te Jeruzalem. Het verhaal staat niet in de Bijbel. Het komt voor in het apocriefe Proto-Evangelie van de apostel Jacobus. In de Oosterse Kerk is het een van de twaalf grote feesten. In het westen wordt het feest niet overal gevierd.
Jezus zelf maakte vaak van verhalen gebruik, gaf in zekere zin voorbeelden van hoe een boodschap overgebracht kon worden. Dit regelmatig zonder historische achtergrond.
Zo wordt er vandaag gevierd dat Maria als driejarig meisje door haar ouders, Joachim en Anna, naar de tempel in Jeruzalem wordt gebracht. Joachim en Anna hadden lang moeten wachten voordat Anna eindelijk op wonderbare wijze een kind verwachtte. De ouders wilden hun dankbaarheid uitdrukken door het kind als tempelmaagd tot haar twaalfde jaar af te staan om als jong meisje dienstbaar te zijn aan de priesters en levieten. Wij kunnen ons daarvan waarschijnlijk moeilijk een voorstelling maken. Zie het als een verhaal om duidelijk te maken dat Maria door bijzondere geboorte en jeugd al een bijzonder begenadigd kind was, vanaf ‘den beginne’.
De eerste lezing van vandaag is genomen uit het boek van de kleine profeet Zacharia. (Klein in de betekenis van geen lange teksten, zoals bijvoorbeeld die van Jesaja en Jeremia, twee van de grote profeten).
De keuze voor deze lezing is wel heel bijzonder, want Zacharia leefde aan het einde van de zesde eeuw voor Christus, in de periode toen de Babylonische gevangenschap voorbij was. In die tijd begon men aan de herbouw van de tempel in Jeruzalem.
De betekenis van de naam Zacharias is: God heeft aan ons gedacht. (Zachar-Jah = de Heer gedenkt)
Het verlossingswerk van Christus zoveel eeuwen later begon met de woorden van de engel tot Maria gesproken: Gegroet Maria, je bent begenadigd, de Heer is met je’. Daarna wordt haar aangezegd dat ze zwanger zal worden van de heilige Geest. En Maria antwoordt er, na wat aarzeling, op: De Heer wil ik dienen: laat er met mij gebeuren wat u hebt gezegd.
God heeft, in zijn tijdloze eeuwigheid, via mensen, zoals de profeet Zacharia, aan Zijn volk gedacht.
Treffend is dan de tekst uit onze lezing:
Jubel Sion, en verheug je, want Ik kom in jouw midden wonen- spreekt de Heer. Er komt een tijd dat vele volken zich met de Heer zullen verbinden. Zij zullen mijn volk zijn, en in jouw midden zal Ik wonen …
Ja, God heeft aan zijn volk gedacht, en Maria mocht daar een belangrijke plaats in krijgen.
Mijmerend over de grote mysteries van ons geloof, ontdekken we telkens dat we niet alles kunnen volgen wat er in de loop van de tijden is gebeurd, en hoe dan de ene tijd moeiteloos alle tijden overbrugt. Het is een genade als we, los van de verhalen, - of misschien wel dankzij de verhalen -, kunnen geloven dat de weg uiteindelijke naar verlossing en vrede zal leiden.
Hoe gaan wijzelf om met die onbegrijpelijke geheimen van het geloof? Lopen we erop vast of groeit er iets in ons van vertrouwen?
Laten we bidden met woorden uit de dankzegging van Maria:
Mijn ziel prijst en looft de Heer,
mijn hart juicht om God, mijn redder:
Hij heeft oog gehad voor mij, zijn minste dienares.
Alle geslachten zullen mij voortaan gelukkig prijzen,
ja, grote dingen heeft de Machtige voor mij gedaan,
heilig is zijn Naam.
Beste mensen, God heeft ook aan ons gedacht, mede vanaf onze oorsprong!
Ricky Rieter
Mijmerend over.......dat ga ik ook doen. Zo deugdoende.
BeantwoordenVerwijderenNog even iets heel praktisch. Bestaat er een naslag week met wat tekst en uitleg over de figuren die in de bijbel voorkomen? Je beschreef zo moor Zacharia.
Dag Geerte, ja, soms is het fijn om even wat meer te weten van de Bijbelfiguren. Zelf gebruik ik het boek: Wie is wie in de Bijbel? Geschreven door Peter Calvocoressi, uitgegeven Bij Callenbach, Nijkerk. 1995. Het is heel duidelijk, maar of het nog te krijgen is. Via internet misschien: www.boekwinkeltjes.nl Succes. Ik zoek er vaak een naam in op.
VerwijderenDank u Net besteld in tweedehands.
VerwijderenNaslagwerk
BeantwoordenVerwijderenJa, op internet en natuurlijk ook het Oude Testament
VerwijderenZelf heb ik destijds genoten van de boeken van Maria Valtorta die halfweg vorige eeuw in visioenen het leven van Jezus 'zag' met prachtige beschrijvingen. Je moet misschien wat wennen aan de uitvoerige en gedetailleerde beschrijvingen, maar eigenlijk leest het bijzonder vlot. Het is alsof je een inkijk krijgt en mee beleeft wat in de Evangelies soms heel sumier verhaald wordt. Een andere tip kan zijn om de Amerikaanse serie 'The Chosen' te bekijken, het leven van Jezus verfilmd als in een feuilleton. Als je dan ook de commentaren kan volgen: een Joodse Rabbi, een katholieke bisschop, een 'specialist' historicus over de eerste eeuw van onze jaartelling... je kan er heel wat moois uit halen dat erg verrijkend is. Zowel de boeken als de verfilming hebben geenszins de bedoeling om de Bijbel achterwege te laten noch om de Bijbel te vervangen, maar ze vormen een uitnodiging om er des te meer naar te grijpen en beter te begrijpen.
VerwijderenBedankt voor je behulpzaamheid.
VerwijderenMijmeren ... en soms écht geloven ,beléven en diep gelukkig zijn door Zijn Liefde !
BeantwoordenVerwijderen'Uit Apocalyps slot ;"Zie IK kom spoedig
Zalig hij die de profetische woorden van dit boek bewaart"
Vroeger baden we dagelijks onze 'opdracht van de dag': "ik draag U op al mijn bidden en werken, vreugden en lijden tot eerherstel van onze beledigingen en voor de intenties van de Paus en de wereldkerk".Vandaag kan het in eigentijdse taal. Elke dag feest van onze opdracht aan de Heer. Samen met Maria.
BeantwoordenVerwijderenaan het feit dat er vandaag een feestdag is geweid aan maria gebaseerd op een apocrief bijbelboek zou je kunnen aflezen hoeveel moeite de kerk heeft gehad (en wellicht nog heeft) met de verering van het vrouwelijke. onder de mensen was er een grote behoefte om Maria te vereren maar de gewone bijbelcanon gaf daar veel te weinig aanleiding voor. daarom toch maar een apocrief geschrift. gelukkig.
BeantwoordenVerwijderenProtestanten hebben het moeilijk met Maria verering.
Verwijderenja, ik begrijp dat protestanten het moeilijk kunnen hebben met Maria-verering. Dat zal veroorzaakt zijn door het feit dat de indruk gewekt kan worden, dat ze soms denken dat de katholieken Maria 'aanbidden' en dat ze Maria boven God plaatsen. Dit is echt een groot abuis. Maria vereren ze als de vrouw die Ja heeft gezegd op de vraag die ze aanvankelijk niet eens helemaal begreep, in elk geval niet doorzag welke consequenties eraan vast zouden zitten. Maria heeft de moed gehad om haar Ja haar hele leven vol te houden, zelfs toen Jezus gekruisigd werd. Maria heeft nooit in het centrum willen staan, ze was de eenvoudige vrouw die de Heer wilde dienen. Dat er in de volksdevotie zoveel aandacht aan haar gegeven werd, en wordt, komt voort juist uit de eenvoud van haar, de liefde tot het uiterste.
VerwijderenHelpt dit een beetje om de Maria-verering beter te kunnen plaatsen.
Terzijde, ik voel soms dezelfde drempel naar Maria als de protestantse broeders en zusters, die Maria ook zeer hoog houden, maar er niet 'zoveel omheen hebben gemaakt'.
Gelooft u in de verschijningen van Lourdes, Fatima, Banneux....?
VerwijderenMooie vraag, maar daar ben ik niet zo mee bezig. Ik ben nooit in Lourdes, Fatima of Banneux geweest. Mijn geloof zit meer in de innerlijke beleving. De Bijbelse kant. Ik denk zeker dat er begenadigde mensen zijn geweest, kinderen of volwassenen die een nabijheid ervaren hebben die bijzonder is.
VerwijderenAls kind gingen we ook wel eens te voet naar een plaats waar Maria op een bijzondere manier vereerd werd, als het ware in het zonnetje gezet. Wat ik daarin beleefde is dat de veelheid van mensen die daar dan samenkwam/-komt, iets heel bijzonders is, vanwege hun geloof, hun gebed, hun zang. Indrukwekkend. Een authentieke ervaring in elk geval. Plaatsen waar gezamenlijk gebeden wordt, of het nu officiële bedevaartplaatsen zijn of niet, maken altijd indruk op mij. Ik kan me ermee verbinden vanuit mijn persoonlijk geloof.