vrijdag in week 31 door het jaar

 CREATIEF (Bij Lc 16, 1-8)

Jezus roept op om een voorbeeld te nemen aan de slimheid van hen die alles en allen misbruiken om hun eigen ego te strelen. En dan gaat het natuurlijk niet om wat zij doen, maar wel om de wijze waarop zij hun ding doen: slim, vastberaden, creatief, ervoor gaan, zich gevend aan de zaak.

Het is uit je comfortzone treden, kiezen om Kerk te zijn, vastberaden en verstandig, geen cocooning, maar als christen de wereld omarmen, met een bijzondere genegenheid voor wat verloren dreigt te lopen; naar het voorbeeld van Jezus, die niet gekomen is voor de zieke maar voor de zondaar. Het is oog en hart hebben voor het broze in de wereld, in ieder ander, ook in jezelf.

Het is leven in een voortdurende houding de ander de voeten te willen wassen.

Laat de medemens (iedere medemens, zonder enig onderscheid) de zin zijn van je bestaan, als een oproep van God uit om zijn liefde te bezingen.

Kom mensen, laten we als Kerk creatief in het leven staan, ons hele zijn gevend aan de liefde, vanuit onze innige gehechtheid aan de Heer.

Laten we bidden

Goede God,
geef dat wij steeds in Christus mogen handelen;
slim, eerlijk en rechtvaardig.
Moge uw heilige Geest daarbij onze leidsman zijn,
uw warme stuwing die ons in overgave brengt aan uw Zoon.
Om deze genade bidden wij,
in Christus, onze Heer.
Amen.

Laten we alle creativiteit en positieve energie aan de dag leggen om het Rijk Gods gestalte te geven op al die plekken waar we ons vandaag begeven.
Een mooie vrijdag voor ieder van ieder van jullie.
Genegen, kris

Reacties

  1. Ieder christen zou elke dag zo moeten leven dat hij minstens in 5 mensen die hij/zij ontmoet met de ogen van Christus kan bekijken.
    VOL LIEFDE.
    Liefdevolle groet
    Ria

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Slim zijn is de ander vergeven, zo ontvangen wij ook vergeving

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Beste Piet, de ander vergeven heeft in elk geval niet met slim zijn te maken, maar met je hart dat ruimte maakt voor de ander. Of de ander dan ook jou vergeeft is niet het doel. Het evangelie gaat niet over foefjes. Kun je daar wat mee?

      Verwijderen
    2. Vergeven is geen foefje. Er zijn ook de 5 slimme en de 5 domme dienstmeisjes. Aan u de keuze

      Verwijderen
  3. Beste Kris, beste lezer,
    ik vrees, Kris, dat je de bal deze keer volledig verkeerd slaat. Ik baseer mijn commentaar op het aan te raden boek "Begrijp je ook wat je leest" van Peter Schmidt.
    In het zelfde hoofdstuk van Lucas 16, volgt op deze parabel de parabel van Lazarus. Die begint met dezelfde woorden: "Er was eens een rijk man..." en verder" die gewoon was zich te kleden in purperen gewaden... Een bedelaar die Lazarus heette, lag voor de poort van zijn huis". Niemand haalt het in zijn hoofd om bij het lezen van deze parabel deze rijke man met Onze Vader te vergelijken. Wel in tegendeel.
    In de parabel van de rentmeester, die hier vooraf gaat, mogen we ook deze rijke man niet met Onze Vader gelijkstellen. Absoluut niet! Deze parabel is gericht naar de huichelachtige farizeeën, de oneerlijke tollenaren, en naar onszelf, die net als deze "onrechtvaardige" rentmeester handelen. Deze parabel roept ons juist op om niet zo te handelen! De farizeeën hadden blijkbaar wel de boodschap begrepen, maar zij die geldzuchtig waren, hoorden dit alles en haalden honend hun neus voor hem op.
    Vers 10 zegt: wie betrouwbaar is in het geringste, is ook betrouwbaar als het om veel gaat.
    De boodschap naar ons toe is niet te handelen zoals de rijke man of als de oneerlijke rentmeester. Eerlijkheid, rechtvaardigheid en betrouwbaarheid reiken verder dan de nodige betere verdeling der aardse goederen. Zij betreffen zonder meer ons uiteindelijk heil bij God.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Vers 1: de rijke man is niet de rentmeester! Peter Smith slaat dus de bal mis. En u laat u misleiden.

      Verwijderen
    2. Het priesterseminarie waar peter Smith les gaf is volledig opgedoekt.

      Verwijderen
  4. Oei beste Piet, een nogal heftige reactie. En is de rijke bij Lazarus dan ook de Heer ? Misschien is het priesterseminarie waar Peter Schmidt les gaf opgedoekt, maar zijn pas verschenen boek "Begrijp je ook wat je leest" is toch zeer verhelderend. Vanwaar die aversie tegen de toch gerenommeerde exegeet en professor Schmidt ? Mag ik je aanraden het boek even ter hand te nemen en dan te oordelen over de 'misleidende' inhoud ?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De rijke man bij Lazarus is niet de Heer. Wel Lukas 15,11 de man met 2 zonen. Is wel de Heer.

      Verwijderen
    2. Lukas 16,2 ieder van ons zal ooit rekenschap moeten afleggen als rentmeester, tov de meester, de Heer. Wij hebben alles in bruikleen gekregen van onze Heer

      Verwijderen
    3. Het is eerder de handigheid waarmee deze rentmeester zich uit zijn hachelijke situatie redt, die wordt geprezen. Elke christen zou even handig moeten zijn om het heil te bereiken dat hem wordt aangeboden

      Verwijderen
  5. Beste Peter,
    dank om je reactie, om de aanvulling vanuit het commentaar van Peter Schmidt (die ik als exegeet bijzonder waardeer en waarvan ik me bewust ben dat hij al heel lang zeer vernieuwende en verfrissende ideeën inzake Bijbellezing naar voor heeft gebracht).
    De lezing van het evangelie van vandaag krijgt - in wat jij formuleert - inderdaad een heel andere betekenis. Ik moet eerlijk zeggen dat ik het vele jaren heb gelezen zoals ik het vandaag verwoord heb.
    Maar wie ben ik ... misschien heb ik de boodschap totaal gemist zoals dit evangeliestuk het bedoelt.
    Ik heb je bijdrage meermaals moeten herlezen om uit m'n eigen gedachten te komen.
    En ja ... waarschijnlijk heb je wel een punt. Ik moet daar verder over nadenken.
    Het gaat inderdaad over de wanpraktijken van vele toenmalige farizeeën. En zo vaak ook over ons.
    Bedankt om je bijdrage Peter !
    Van harte, kris

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten