maandag in week 32 door het jaar
UITNODIGING TOT MEER GELOOF
De leerlingen vroegen aan de Heer: 'Geef ons meer geloof'. Zo lezen we vandaag.
Meer geloof... Kun je dan een beetje geloven, meer of minder? Schijnbaar dus wel.
Elders zegt Jezus: 'Jullie kleingelovigen '.
Kleingelovig is men wanneer men gelooft, maar aan het geloof eigen grenzen stelt. Men wil wel meegaan in het verhaal van Jezus, men wil Jezus wel als Vriend in het hart dragen, maar altijd en overal doen wat het evangelie vraagt ... Nee, da's teveel gevraagd. Eigen grenzen dus. Je zou zo iemand ook een gelegenheidsgelovige kunnen noemen, of zoiets.
Wat is een gelovige dan wel? Gelovig is men wanneer men zich ten volle geeft aan de Heer, en bereid is de weg te gaan die de Heer in jou wil gaan. Niet als eigen prestatie, maar als een gevolg van het zich toevertrouwen aan het waaien van de Geest.
In het evangelie van vandaag gaat het over vergeven. Jezus is heel duidelijk: áltijd vergeven, punt. Niet enkel in sommige gevallen, binnen je zelfgemaakte grenzen. Nee altijd, en iedereen. We weten zelf maar al te goed hoe moeilijk het is om altijd en overal en iedereen met het hart - gemeend dus - te vergeven. Wel, op die momenten zijn we dus kleingelovig.
Is daarmee de kous af?
Nee hoor. De kous begint hier pas.
Het goede nieuws is dat Jezus ons niet verwerpt of veroordeelt op ons ‘klein gelovig zijn’. God is liefde, en liefde verwerpt niet en nooit, integendeel. Liefde zoekt op. Liefde heelt. Zo komt God in Jezus naar ieder van ons toe. Om ons te bezielen, ons aan te raken, ons te voorzien van zijn genade. In zijn genade zal Hij ons genezen, ons bevrijden van een soort geloof dat we in elkaar gefrutseld hebben dat ons goed uitkomt, een geloof dat past bij onze eigen verlangens, een soort ik-geloof, een klein geloof. Jezus wil ons geloof uitzuiveren, opdat we zijn liefde zouden worden, steeds meer. Weg met eigen begrenzingen. Enkel de liefde, Gods liefde; zonder grenzen.
Maar dit vraagt een volwassen en waarachtig geloof.
Waarachtig geloof heeft op de allereerste plaats te maken met God die in Jezus naar ons toekomt, en waar wij - in de Geest - een antwoord op geven. Het antwoord zit in onze verkering met Hem. In wezen is geloof een act van overgave van de mens aan Jezus. In geloof aan Hem mogen en zullen we dan de kracht ontvangen die dingen te doen die we vanuit ons zelfgemaakt geloof nooit zouden kunnen. Bijvoorbeeld dus iedereen ten allen tijde vergeven. Daar is een volgroeid geloof voor nodig, geworteld in Christus zelf.
Laten we elkaar vergeven zoals God ons in Christus vergeven heeft. En wel in geloof, in overgave en toevertrouwen, aan de altijd aanwezige Christus in ons.
We zullen mooie vruchten zien; vruchten van Hem, vruchten van zijn leven in ons, vruchten van onze overgave aan Hem. We zullen zien dat vergeving schenken wonderen verricht, dat het relaties heelt, dat het gemeenschap schept, dat het ons vrij maakt weer van harte te gaan liefhebben, dat het een weg is die de samenleving heelt en vrede geeft aan de mensheid.
Een mooie weg hoor! De moeite hem te gaan. Laten we hem samen gaan. Laten we als Kerk een vrededragende gemeenschap zijn in de wereld, in een nederige en sterke liefde, geworteld in Christus.
Laten we bidden
Heer Jezus,
geef ook ons meer geloof,
een diep en sterk geloof;
een geloof dat veel verder reikt
dan gevoelens en stemmingen,
maar een geloof dat ons doet schenken
aan uw aanwezigheid.
Beziel ons met uw heilige Geest,
die ons in staat stelt ons ten volle te geven aan U,
opdat U met ons, door ons en in ons,
leven moogt geven aan de wereld
waarin we leven.
In uw naam.
Amen.
Een mooie maandag voor ieder van jullie.
Van harte, kris
Dankjewel Kris !
BeantwoordenVerwijderenLaten we elkaar hier aanmoedigen in gebed om te geloven dat Christus door zijn Geest in ons allen woont met Zijn 'onvoorwaardelijke Liefde voor élke mens !
Met véél geduLd ernaar leren léven !
Tot het einde van ons leven zonder angst en zelfzucht leven!
ik lééf er al lange jaren naartoe ,nog altijd met veel vallen !
Bijna hopeloos ...!
Maar toch ,met Zijn Kracht terug opstaan én OPRECHT geloven !
"Altijd vergeven" een levenslange strijd. Al eens een Gaza-vluchteling op de schouder voelen rusten, vol verdriet, onrust enz... Huis gebombardeerd, grootvader omgekomen, ouders, vrouw en kinderen op de vlucht, geen levensmiddelen, geen toekomst enz... Die man wordt hier gek van onrust en onzekerheid. "Altijd vergeven", het zal wel. Tot het heel dichtbij komt en in je eigen vel begint te snijden? Nog een voorbeeld: al eens in Mechelen gaan meewerken in het joods museum waar men 26.000 mensen zoekt om 1 naam van een nazislachtoffer in te lezen? (3 minuutjes werk). Je krijgt naam en leeftijd om in te lezen van iemand die op dezelfde dag verjaart als jezelf. Tot de foto verschijnt op het scherm. Dan komt de hele jodenvervolging héél dichtbij. "Altijd vergeven"... Wij hebben in het Westen hier doorgaans gemakkelijk praten. Té gemakkelijk soms! Laat het maar eens diep in ons eigen vel snijden. Misschien worden we bezadigder in ons (kerkelijk) spreken en preken.
BeantwoordenVerwijderenBeste Anoniem,
Verwijderenklopt helemaal. Maar moeten we als Kerk dan gaan zwijgen? Is het omdat wij - bij toeval - geen slachtoffer zijn van deze oorlog - dan moeten besluiten om dan maar te zwijgen? Mogen we in onze gewone menselijke taal met de mensen ons vandaag gegeven nog spreken over de 'Blijde Boodschap' ?
Het is waar wat je zegt.
Maar waarom zwijgen ?
Van harte, kris
Ja
Verwijderenik bedoelde geenszins dat we moeten zwijgen, maar: we spreken misschien té gemakkelijk en té vlug over vergeven. Ook Jezus stelde aan vergeven voorwaarden.
VerwijderenDe complexe geschiedenis van het ontstaan van de moderne staat Israël en de Palestijnse gebieden kan niet versimpeld worden tot de Bijbelse (maar ook historische) claim van de Joden. Ik lees in het pleidooi van bisschop Bony niet de minste hint naar het kwaad dat Hamas niet alleen de inwoners van Israël (waaronder ook Arabieren) maar tevens de Gazanen aan doet. Ik hoorde Bony nog niet over andere brandhaarden die politiek minder recupereerbaar zijn. Als trouwe lezer van het dagelijks bijbelcitaat ben ik teleurgesteld in deze politieke stellingname. Juist wie vertrouwd is met de Bijbel, weet dat Israël de steen is waarover alle volkeren struikelen. Ook zonder eigen staat kregen de Joden onverklaarbare haat over zich uitgestort. Hamas is Hitler 2.0.
BeantwoordenVerwijderenIsraël pleegt nu een genocide op de Palestijnen
Verwijderen