2 nov - Allerzielen

VRIENDSCHAP MET DE HEMEL

Een mijmering bij Allerzielen.

Wanneer ik met onze mensen praat in het woonzorgcentrum waar ik werk dan uiten zij dikwijls hun verdriet vanwege het overlijden van iemand die hen dierbaar was: hun partner, soms hun kind, een zus, broer, vriend, vriendin. Men mist hen. En de mogelijke tranen die dan vloeien zijn mooi; het zijn immers tranen van liefde. Want men zag die persoon graag. En scheiden doet lijden. Maar in de diepte is het een mooi verdriet, getekend door een innige liefde.

Uiteraard luister ik op de eerste plaats naar hun gemis, naar hun verdriet, en tracht doorheen het luisteren en de nabijheid hen troostend nabij te zijn. Het gebeurt dat ik met hen verder in gesprek ga, in de zin van: het gemis van die persoon – met het gepaard gaande verdriet – is een feit. Maar dat hoeft niet te betekenen dat je die persoon ‘kwijt’ bent. Ik zou zelfs zeggen: integendeel. Vanuit de hemel zijn ze ons eigenlijk intiemer nabij dan toen ze nog bij ons waren. We mogen en kunnen zeer diepgaande vriendschap beleven met zij die overleden zijn. In zekere zin zijn ze altijd bij ons, en kunnen we met hen ‘praten’; waar en wanneer ook.

Elisabeth van Dijon (misschien beter gekend als Elisabeth van de Drie-ëenheid, een Franse Karmelietes, gestorven in 1906 en door paus Franciscus heilig verklaard in 2016) zei dat wij de hemel binnenin meedragen, en dat dus alle heiligen en overledenen als het ware in ons binnenste aanwezig zijn. Da’s geen vrome theorie, maar een blijde werkelijkheid. Wij mogen in relatie gaan met de heiligen en allen die zijn overleden. We kunnen met hen spreken, hun gebed vragen, met hen meebidden, van hen leren, hun liefde ontvangen en van op aarde hen beminnen. Het gaat hier niet om een fysieke nabijheid, maar minstens even reëel. Ik zou zelfs durven zeggen: het is een innigere nabijheid dan in de periode dat we hen fysiek bij ons hadden.

Lieve mensen, praat met je dierbare overledenen; bij het graf of thuis, biddend of tussen de kookpotten. Zeg hen maar hoe graag je hen zag en ziet, hoeveel je hen mist. En als je nog iets moet goed maken met hen: doe dat dan gewoon. En bid dat ze in de hemel mogen zijn, dat ze mogen zijn ‘aangekomen’. Vraag ook hun gebed voor jou. Ja, wees samen met hen. En ik zou zeggen: beleef – ondanks je verdriet – vreugde aan dat samenzijn. Pink een traan weg, en glimlach naar hen. Wees blij en dankbaar om het eeuwige leven, om hun voortbestaan, om je blijvende vriendschap met hen.

Ik wens ieder van u, op deze Allerzielen, een mooi samenzijn met jullie dierbare overledenen. Moge het een 'feest' zijn in ieders hart, omwille van het thuiskomen bij God.

Laten we bidden

Goede God,
dankbaar om de hemel, dankbaar om onze overledenen, bidden we om genade; voor hen, voor ons. Mogen wij allen delen in uw eeuwige liefde; zij in de hemel, wij hier op aarde. Moge uw liefde zichtbaar zijn, hier bij ons zoals in de hemel. Mogen onze overledenen voorspreken voor ons: dat ieder op aarde U mag kennen, U ten diepste mag ontmoeten, opdat Gij in Christus door ons heen kunt doen wat Gij voor ons droomt.
Om deze genade bidden wij, in Christus, onze Heer.
Amen.

Moge dankbaarheid uw hart vervullen op deze Allerzielen.
Van harte, kris

Reacties

  1. Mooi als we het zo kunnen beleven. Maar het is ook zo.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Kris, dit zeg je juist. Dankjewel !!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zomaar vrijblijvend een tip om Allerheiligen en Allerzielen te vieren als 1 Hoogdag.
    Op de home blz. van de website abdij Koningsoord / Arnhem staat een mooie en krachtige vertaling in het Aramees - de taal die Jezus sprak- van de zalig sprekeningen. Sta op...en ga op weg...
    Deze actieve weg wens ik allen op de dag dat wij onze dierbaren in dankbaarheid herdenken.
    Een veilige donderdag toegewenst en storm zal altijd gaan liggen...als wij ons gedragen weten door en met de Albehoeder.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. deze bijbelvertaling van chouraqui wordt jaarlijks in onze parochie gebruikt.

      Verwijderen
  4. Dank aan jullie allen voor de woorden die troost
    én leven brengen !
    Spréken met onze overleden geliefden ,heb ik nu toevallig zo intens gedaan gisteren met mijn overleden echtgenoot (nu méér dan 16 jaar geleden ) !
    Een hulpkreet, zijn foto omarmend !
    De dood scheidde ons niet op dat ogenblik !
    Ik ben er zéker van dat ook mijn aan 4 jarig overleden kleindochtertje haar 'omatje van de zee héél nabij is !
    Dàt geeft me vredel , vreugde en ben ik dan in staat lief te hebben ,ook zij die mij pijn berokkenen!
    Zij in Jezus nabijheid en HIJ in min hart en ziel ook altijd aanwezig !

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Onderstaande is een overweging van Brian Grogan sj, die ik graag, vandaag op Allerzielen, deel.
    Met dank aan Nikolaas Sintobin.

    'Teken mijn tranen op; slechts Gij kent hun getal! (Ps 56,9). De meer letterlijke vertaling van de Statenbijbel luidt: 'Leg mijn tranen in uw fles; zijn ze niet in uw register?' Wat een prachtig gebed is dit! Een andere vertaling is eveneens ontroerend: 'Mijn tranen worden in uw fles opgeborgen.' Als wij wenen om onze overleden vrienden, dan kijkt God vol medeleven toe. Hij eerbiedigt onze tranen, Hij verzamelt ze, want in zijn ogen zijn ze kostbaar.

    De Bijbel is hèt 'Boek der Tranen'. Jezus weent over Jeruzalem en over Lazarus. Tranen zijn belangrijk voor God. Op het einde der tijden zal hij 'alle tranen uit hun ogen wissen' (Apk 21,4). Zo de dood ons inderdaad tot tranen toe beroert, dan geloven we eveneens dat we niet wenen in een heelal dat geen zorg voor ons draagt. Tot zijn nieuwe bekeerlingen zegt Paulus: 'Wees niet bedroefd, zoals de andere mensen die geen hoop hebben' (1 Tes 4,13).

    Er is een duurzame zegening voor tranen: 'Gelukkig die nu wenen, jullie zullen lachen' (Lc 6,21). Tranen getuigen van onze liefde voor onze overledenen. Maar onze liefde gaat niet verloren. Onze tranen zijn niet nutteloos. Zij, van wie wij de indruk hebben dat zij ons verlaten hebben, worden ons teruggeschonken. Jezus zegt: 'Ja, ik moet weggaan en voor jullie een plaats gereedmaken, maar ik kom terug, en dan neem ik jullie bij Me op, zodat waar Ik ben, ook jullie zullen zijn' (Joh 14,3). Hij belooft zijn leerlingen dat ze elkaar zullen terugvinden, niet als individuen, maar als een gemeenschap. Het hele lichaam van Christus zal uiteindelijk allen in één geheel samenbrengen, en allen samen zullen wij ons verheugen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. mooie 'theologische' overweging van Brian Grogan, kris, maar.. ik vond die van jou veél mooier. die raakte me. dank en Amen

      Verwijderen
    2. Dank je Stefan. Je doet me blozen.
      Ieder heeft z'n, manier, vanuit de gaven in hem/haar gelegd, om te schrijven of te spreken. Ik denk dat ikzelf net iets meer 'van de straat' ben, wat z'n voordelen maar ook z'n nadelen heeft.
      Zo zijn jouw bijdragen hier op deze blog van onschatbare waarde, vaak mystiek gekleurd. Sterk omdat ze neergeschreven zijn vanuit eigen beleving/ervaring met God en het (jouw) leven.
      Zo vormen we allemaal - al dan niet wilde - bloemen die op zichzelf gezien vrij eenzaam zijn, maar zet je ze samen in een vaas heb je een prachtige bloementuil.
      We hebben elkaar gewoon nodig. Dat is Kerk-zijn. Synodaal.

      Verwijderen
    3. soms zijn tranen het mooiste gebed !

      Verwijderen

Een reactie posten