vrijdag in week 32 door het jaar

IK BEN BEREID, HEER
(bij Lc 17, 26-37)

Heel veel energie wordt gestoken in het bouwen van zekerheden. Op zich hoeft dat niet slecht te zijn. Een mens moet zijn leven organiseren, men heeft verantwoordelijkheden naar anderen, men verzorgt de woonst, enzovoort. Des mensen.
Het gevaar bestaat er echter in dat we ons leven zó gaan organiseren, dat de ware bedoeling van het  leven op de achtergrond dreigt te raken. En, zo zegt het evangelie: dat we niet klaar zullen zijn wanneer we sterven.

De dood kan inderdaad komen als een dief in de nacht. Natuurlijk wensen we ieder een lang en gezond leven toe, maar het kan vandaag gebeuren. Bij u, bij mij, bij ieder van ons. Heel wat jaren terug was ik in een supermarkt, en aanschuivend aan de kassa viel een relatief jonge man gewoon dood. Zo ineens kan het gaan.

Kardinaal Danneels zei ooit dat we zo zouden moeten leven alsof deze dag onze laatste dag is; gelovig, bereid, klaar. En dat hoeft in wezen geen sombere gedachte te zijn, integendeel. Wij mogen en kunnen nu reeds hier op aarde de vreugde van de eeuwigheid in ons dragen, en in zekere zin mogen we uitkijken naar die eeuwigheid. Als je weet dat je ooit zult moeten gaan, en dat daar Iemand is die met een goddelijke barmhartigheid op je wacht. Mensen, dat is toch groots! We moeten natuurlijk niet wensen zo snel mogelijk onze geliefden te verlaten, maar dit hoeft niet in tegenstelling te zijn om in zekere zin nu reeds uit te kijken naar ons aardse sterven.

Maar wat is klaar zijn? Het betekent - mijns inziens - aandacht schenken aan het feit dat je met iedereen in vrede leeft, dat je je verzoend hebt met mensen waarbij de relatie mogelijk vertroebeld was, dat je als christen weet dat je door je leven en engagementen bouwt aan Gods Rijk met de gaven en talenten u gegeven. Het is in de spiegel kunnen kijken en zeggen (niet narcistisch bedoeld): 'ik ben goed bezig.' Of beter gezegd: 'Ik laat de Heer toe dat Hij in mij tot leven komt. Ik vertrouw me aan Hem toe. Ik verlies mijn leven in Hem. Gods liefde krijgt alle plaats in mijn leven, zowel in het ontvangen als in het doen. Ik wil mijn steentje bijdragen in het leven van de Kerk.'

Laat ons, in de drukte, en de organisatie van ons leven, God niet vergeten. Moge Hij het centrum zijn en blijven van ons leven. Ja, moge zijn liefde gevierd worden door zijn liefde te zijn. Ooit, vroeg of laat, zal het eeuwig leven een vanzelfsprekende verlenging zijn van onze toewijding aan Hem, en van ons leven op aarde.

Laten we bidden

Vader,
moge U het centrum zijn van ons bestaan,
de spirit van ons leven,
opdat wij, geheel toegewijd aan uw Zoon,
uw liefde mogen zijn voor allen ons gegeven.
Om deze genade bidden wij U,
in Christus, onze Heer.
Amen.

Een mooie vrijdag,
kris

Reacties

  1. Laat ons God niet vergeten

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Vraagje: ik vind het nogal een raadselachtig antwoord van Jezus: 'Waar een lijk is, daar verzamelen zich de gieren'. Kan iemand wat uitleg geven daarover? Alvast dank!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dag Anoniem 9.20 uur, die uitspraak is inderdaad moeilijk te begrijpen`: 'Waar het lijk ligt, daar verzamelen zich de gieren'. Het is een joodse raadselspreuk, (een masja lees ik op internet). Jezus gebruikt regelmatig raadselspreuken, die overigens niet allemaal met zo'n sterke beelden worden uitgedrukt. Ik ben op zoek gegaan op internet omdat ik de spreuk ook niet begreep. Ik kan wel nazeggen wat daar staat, maar probeer het eerder zelf. Niet dat we er dan helemaal uit zullen zijn, want er staan verschillende verklaringen en opvattingen. Soms moet een onbegrijpelijke spreuk een tijdje bezinken en moeten we het verband met de omringende tekst nog eens toelaten. Dan kan het gebeuren dat het duidelijker wordt.

      Verwijderen
    2. Dank voor de uitleg. Nu begrijp ik het veel beter

      Verwijderen
    3. Eigenlijk is de boodschap dat we hier geen blijvende woonplaats hebben. Zo ook de lijken en gieren.

      Verwijderen
    4. Ja, het eeuwig leven is onze blijvende woonplaats

      Verwijderen
    5. Jezus wil daarmee gewoon zeggen dat de één meegenomen wordt in de dood. Het komt erop aan om nog even terug te komen op de bruidsmeisjes van vorige zondag dat we lampen mee hebben met olie erin. Want wat is een lamp zonder olie? Als onze lamp niet brandt, dan zegt de Heer: 'Voorwaar, Ik zeg u, Ik ken u niet'. De bisschop emeritus van Versailles zei in de mis van zondagavond op KTO iets zeer moois. Hij zei: Jezus gaf ons de Bergrede opdat we licht voor de wereld en zout der aarde zouden zijn. Als we dat geen gestalte laten krijgen in ons dagelijks leven, dan zegt de Heer: 'Je bent nog niet klaar voor het Koninkrijk van God, je leeft er niet naar, je bent niet in communio met Mij, jij kan de bruiloftszaal nog niet binnen'. Let wel: we zijn uitgenodigd tot een bruiloft hé! De bruiloft van God via Zijn Zoon Jezus met de hele mensheid. Zorg dan dat je klaar bent, vandaag al, om deel te nemen aan het feest. Het evangelie van deze vrijdag zegt het wat minder fraai, maar het komt op hetzelfde neer. Als we alleen maar leven voor ons werk en het huishouden, voor boodschappen doen en ontspanning zoeken, dan vergeten wij iets, nl. dat in dat alles Jezus aanwezig is. Jezus die is Emmanuel, God-met-ons.

      Verwijderen
    6. Zou het niet kunnen dat het gebed, relatie met God, de olie is voor de lamp, onze ziel?

      Verwijderen
    7. Ja, want zonder relatie zegt God: 'ik ken u niet '

      Verwijderen
    8. Gelukkig de man of vrouw die ontzag heeft voor God, die vreugde vindt in Zijn geboden

      Verwijderen
  3. Spijtig genoeg is het voor ons westerlingen soms moeilijk om de oosterse en joodse manier van denken en spreken te begrijpen. Ook omdat wij in onze Kerk daar niet over onderricht worden in de homilies. Van onze priesters zou je mogen verwachten dat ze door hun vorming daarin voldoende onderwezen werden. De bijbel staat vol met tegenstellingen, dat is oosters, dat is joods. Soms sterke tegenstellingen. Dat is om één of andere waarheid in het licht te stellen, of als aanmoediging. Wanneer God zegt (in het verhaal van de bruidsmeisjes bv) "ik ken u niet", is dat een aanmoediging om werk te maken en zorg te dragen voor onze relatie met Hem. Natuurlijk kent God ons wél, mét lampen en evenzeer zonder lampen. Wij zijn immers, zoals zijn woord ons leert 'het werk van zijn handen'. En zijn liefde gaat uit naar iedereen. Hij laat de zon (zijn liefde) schijnen over goeden en kwaden (volgens dezelfde bijbel) en kent geen onderscheid van personen (ook nog altijd volgens zijn woord). Veelal staan we teveel stil bij een letterlijke interpretatie van tekst en woord, terwijl de diepere betekenis van die soms beeldrijke taal ons totaal ontsnapt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Inderdaad gaat het niet over vergeetachtigheid, dit was de uitleg van Kris. Kritiek is moeilijk te verdragen.

      Verwijderen
    2. Kris zei het heel juist. Komt overeen met wat er hier nog gezegd is ter bedenking. Dank u Kris.

      Verwijderen

Een reactie posten