14 sept - Kruisverheffing

Lieve mensen, laten we, vandaag op deze feestdag van de Kruisverheffing, het kruis ten diepste aanschouwen.

Enkele gedachten daarbij.

Vooreerst zien we een ongelofelijke trouw van Jezus aan zijn Vader. Hij had kunnen weglopen. Maar Hij nam de volle consequentie op zich wat het volbrengen betrof van zijn opdracht: het verkondigen van zijn Zoon-schap en daarmee de Blijde Boodschap. Gevolg: kruisiging. Wat een trouw! Om stil van te worden.

Wat we ook zien is een ongelofelijke liefde voor de zondaar; niet voor de zonde, wél voor de zondaar. Tientallen gebeurtenissen en parabels vertellen ons in de evangelies over Jezus’ liefde voor de zondaar, en zijn verlangen tot genezing van ieder zondig hart. Hij ging de zondige mens opzoeken, voerde met hem het goede gesprek, wilde bij/in hem te gast zijn en deed er alles aan dat de zondaar zich zou keren tot God, vanuit het nieuwe leven dat Hij gaf aan, en was voor, de zondaar.
Op het kruis is Jezus afgedaald tot in de meest donkere krochten van iedere mens, want allemaal zijn we ergens wel zondaar. Jezus is ons in het kruis tegemoet gekomen met een liefde om U tegen te zeggen. Hij was niet vies van ons. Maar al te graag maakte Hij zichzelf vuil om zich te verinnigen met de zondige van God vervreemde mens.
Niet om het daarbij te laten, maar om op zo’n wijze z’n eigen leven met ons te delen dat wij de mogelijkheid in ons zouden dragen met Hem op te staan, genezen van zonde, levend in zijn Pasen.
Wat een liefde!

Wat zien ook een ongelofelijke diepe solidariteit met al wie op welke wijze ook aan de kant van de weg ligt. De armen, de uitgestotenen, de vluchtelingen, de verdrukten,… al wie leed en lijdt onder onrecht. Geen lijden was en is Hem onbekend. In deze diepe solidariteit is Hij deze mensen ten diepste nabij gekomen. Dat deed Hij, en dat doet Hij. Geen nabijheid met een afstand, maar een nabijheid van binnenuit. Een ware verinniging met elke lijdende mens door onrecht.

Wat we op het kruis ook zien is eenzelfde diepe liefdevolle solidariteit met al wat broos is in de wereld, met hen die zouden moeten omarmd worden door de mensheid maar dikwijls aan de kant van de samenleving moeten ‘leven’. Denk aan andersvaliden, dementerende ouderlingen, mensen met een hoekje af,… hen allen is Jezus zeer innig nabij gekomen op het kruis. Meer: met hen ging en gaat Hij mee, onzichtbaar, van binnenuit. Zalig zij die de Heer erkennen en beminnen in al wat broos is in deze wereld.

Op het kruis is Jezus aanwezig gekomen in ieders kwetsbaarheid. Hij is kwetsbaar geworden met de kwetsbaren; met allen dus. In deze kwetsbaarheid daalt Hij af en verinnigt Hij zich. Daar tilt Hij ons op door ons zijn leven te geven.

Wel, geliefde mensen, wie deze zelfgave van Christus toelaat diep in zichzelf, leeft in Gods verlossing. Onze kwetsbaarheid zal onze kracht worden, door het leven van de Heer. Het meest kwetsbare dat er bestaat, de ware liefde, zal in Hem tot volle bloei komen, sterker als nooit tevoren.

Wie zich zo kan toevertrouwen aan de Heer, leeft in Gods verlossing, en mag zich gered weten.

Genoeg woorden. Laat ons het kruis, de Gekruisigde, aanschouwen, diep dankbaar om de weg die Hij voor ieder van ons gegaan is.
Wat een afdaling, wat een liefde!

kris

Reacties

  1. Veel mensen kunnen in het kruis niet veel heil zien. Het kruis is een marteltuig, zeggen zij, en ze hebben moeite met wat wij in een kruiswegoefening zeggen: ‘Wij aanbidden U, Christus, en wij loven U, omdat Gij door Uw heilig kruis de wereld hebt verlost’. Het kruis heeft voor hen de wereld niet verlost, wel Jezus’ liefde. Gelijk hebben die mensen natuurlijk. Het kruis is een paar stukken hout en hout verlost de wereld niet. Het is Jezus die de wereld verlost. Maar het was wel op het kruis. De Romeinen kenden er wel wat van om de mensen pijn te doen. De kruisdood was een langdurige marteling omdat het zeer lang kon duren eer een mens eraan stierf. Daarom brak men op Goede Vrijdag, op de avond vóór de grote sabbat, ook de benen van de gekruisigden. Dan hadden ze geen steun meer op de voeten, stuikten ineen en stikten omdat de bloedsomloop zeer ernstig was verstoord. Met Jezus hebben ze dat niet gedaan. Hij was al gestorven. Maar hoe kon Jezus op het kruis dan verzoening brengen met God? Hier moet ik herhalen wat ik al vaak heb gezegd: Jezus wilde de mensen terug onder de heerschappij van God brengen. God moest de Heer zijn van het leven der mensen. Dat hebben de mensen van Palestina toen niet gewild, zeker de leiders niet. Ze aanvaardden Gods heerschappij, Gods Koninkrijk niet dat Jezus bracht. Dan heeft Jezus, als het niet meer anders kon, het kruis aanvaard om in ons aller plaats, plaatsvervangend, God de Heer te laten zijn over Zijn leven. Hij week niet af van de wil van Zijn Vader. Dat bidden wij ook in het openingsgebed vandaag: ‘God, om de mensen te verlossen, heeft Uw Zoon Uw wil aanvaard, het kruis doorstaan’. Het is natuurlijk niet zo dat God tot Zijn Zoon zei: ‘Even op de tanden bijten, jongen, straks ben je bij Mij’. Dat is Gods wil niet geweest. Gods wil was wel dat Jezus trouw bleef aan Zijn zending. Dat is ook wat God van ons wil: dat ieder trouw blijft aan zijn of haar roeping. Jezus heeft dat gedaan, met heel Zijn liefde. Het marteltuig van het kruis werd dan ook de plaats waar God Zijn liefde openbaarde als nergens anders. Jezus’ kruis werd het middel om ons Gods liefde te geven ten einde toe. ‘Zo werd het kruis onze levensboom’, zegt de prefatie van de mis vandaag. En ook: ‘Daar op het kruis werden de machten van het kwaad gebonden, werd onze dood gedood door Christus onze Heer’. Jezus heeft alles hersteld wat de zonde kapot had gemaakt. Jezus’ laatste woord op het kruis was dan ook: ‘Het is volbracht’. Dat was eigenlijk het laatste woord van psalm 22 die Jezus op het kruis aan had geheven: ‘God, mijn God, waarom, waartoe hebt U mij verlaten?’ Maar die psalm 22 gaat verder met een radicaal vertrouwen op Gods redding en eindigt met de zekerheid dat de dood niet het laatste is: ‘Gij hebt het gedaan’. Ja, God heeft het gedaan, God heeft het volbracht, de nieuwe schepping. De hemel is weer open, de mens is verlost, de zonde is vergeven, de dood is gedood. In mijn oud huis dat nu onze pastorie is, stond op de schouw deze mooie spreuk ingegrift: ‘Stat crux dum volvitur orbis’, het kruis staat stevig vast terwijl de aarde draait. En er mag op aarde nog van alles gebeuren, de machten van het kwaad mogen hevig te keer gaan, Christus’ kruis staat daar. Op het kruis heeft Hij overwonnen, Zijn kruis was het begin van de verheerlijking, voor Hem, maar ook voor ons. En dat kan niet meer stuk.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dank u allebei ! Ik hou me vast aan dit kruis met beide handen om niet te wankelen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. ik zou graag mijn ervaring met Christus' kruis met u delen middels een gedicht

    altaargebed

    hier voor uw altaar sta ik nu
    tot zo ver ben ik dus gekomen
    voorwaarts vluchtend enkel u
    naar aldoor wijkende einden
    waarachter mijn hart verkwijnde
    toch ook mijn hoofd bleef dromen

    want hopeloos ik hoopte
    op wat ik steeds ontliep
    tot zielsarm van mijzelf ontheven
    gij mij ten einde riep
    naar waar uw wijd gespreide armen
    geketend aan een kruis mij wachtten
    mij wachtten in erbarmen

    wees gij mijn hoop geliefde mijn
    dat ik door u in pijn gevonden
    als antwoord op uw wonden
    uw altaars offer moge zijn
    gebroken brood vergoten wijn
    in eeuwig nu met u verbonden

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Weer een prachtig gedicht, Stefan: een verdichting van de diepe werkelijkheid. Hartelijk dank. U beleeft het mooi!

      Verwijderen
  4. Wij loven en aanbidden U, Christus, omdat U door uw liefde tot op het kruis, de wereld hebt verlost!

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten