8 sept - Maria geboorte

Het feest van Maria geboorte heeft een familiaire klank. Christen zijn is plechtige liturgie, het is theologie in gedachte en leven, maar meer nog is het de viering van de 'familia Dei', de viering van de familiaire verbondenheid. God is onze Vader, zijn Zoon Christus onze Broer en Heer, Maria onze moeder, wij onder elkaar broeders en zusters. De liturgische feesten zijn familiefeesten. 


In Maria brengt God het menselijk geslacht tot een nieuwe eenheid, een nieuwe schepping. Zij is de nieuwe Eva, de nieuwe moeder van alle levenden. Daarom is Maria anders dan alle andere heiligen. Maria is voor alle gelovigen van centrale betekenis. Je kunt als gelovige niet om Maria heen. Zoals een mensenkind niet om zijn moeder heen kan. Zolang hij leeft, heeft hij een persoonlijke band met haar.

Laten we ons geven aan Maria, opdat zij vanuit de hemel, vanuit ons hart, kan doen wat zij zo graag wilt doen: ons brengen in de genade van Jezus, in de wil van de Vader, in de liefde van de heilige Geest.

Reacties

  1. Eerst en vooral een hartelijk proficiat, Kris, met de - naar mijn eerste aanvoelen - geslaagde vernieuwing van onze geliefde site. Het ziet er fris uit. En juist begonnen op dit verjaardagsfeest van onze Hemelmoeder. We kunnen inderdaad - zoals Muurkranten het zegt - niet genoeg onze moeder vieren. Met Maria begon Gods grote plan werkelijkheid te worden. God had een moeder gevonden waarin Zijn Zoon mens kon worden. Heel mooi zegt de eerste lezing: 'In verre tijden ligt Zijn oorsprong'. Jezus is van alle eeuwigheid. God heeft van alle eeuwigheid een Zoon, al gaan we naar een woord van Kard. De Kesel, toen hij nog onze bisschop in Brugge was - waarschijnlijk nooit begrijpen wat dat echt betekent. In elk geval is mijn gebed vanmorgen allereerst: 'Proficiat, mijn Moeder, proficiat met uw verjaardag'.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. " Welaan dan onze middelares, sla uw barmhartige ogen op ons neer ! En geef ons in dit tranendal JEZUS de Gezegende vrucht van uw lichaam!O genadige ,o medogende ,o zoete Maagd Maria !!!(uit Salve Regina)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het is jammer dat de mooie Maria liederen niet meer zo vaak gezongen worden. Zij gaven zoveel liefde en vertedering door voor Haar Onze Lieve Vrouwe aan wie wij zoveel te danken hebben. Verder wil ik ook mijn compliment maken voor de mooie vernieuwde website. Dank u wel.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. graag wil ik vandaag maria eren met een gedicht


    zo zei Maria mij

    (zonsondergang, completen, salve regina)

    kom geliefde, kom tot mij, alleen hier in mijn armen
    in deze zachtheid mag je zijn, getroost in grootst erbarmen

    o luister naar de milde klank, mijn jou gezongen lied
    zing ook mij je liefste groet, weet ik verlaat je niet

    zie mij aan van oog tot oog, laat mij je blik verblinden
    zoek mij in je diepste hart, ik wacht, je zult me vinden

    waar ik in jou en jij in mij, wij teder één zijn even
    daar schenk ik jou mijn enig goed: de zoetheid van het leven

    want binnen in jouw innigst zeer
    wordt nu en dan en immer weer
    jouw liefde lief geboren

    daar waar mijn licht jouw donker raakt
    en Christus kind in je ontwaakt
    wil ik jou toebehoren

    s r mei 2017

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat mooi Stefan! Ik ga het invoegen in mijn avondgebed. Er spreekt zóveel liefde en tederheid uit.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten