woensdag in week 25 door het jaar

Jezus riep de twaalf bij zich en gaf hun macht en gezag over alle demonen, en de kracht om ziekten te genezen. Daarna zond Hij hen uit om het Koninkrijk van God te verkondigen en zieken te genezen. Hij zei tegen hen: ‘Neem niets mee voor onderweg, geen stok, geen reistas, geen brood en geen geld, en ook geen extra kleren.’ 

Opvallend aan dit stuk evangelie is dat de evangelist meer aandacht besteedt aan het feit dat Jezus zijn leerlingen macht, gezag en kracht verleent in plaats van het over de inhoud van de verkondiging te hebben. Dat zal niet zonder reden zijn. Hij wil er de aandacht op vestigen dat de leerlingen geen macht uit zichzelf moesten hebben. Nee, Jezus zal hen die verlenen. Het is de kracht van God, het is Godskracht, Geestkracht, de kracht van de Allerhoogste, de heilige Geest.

Macht, gezag, kracht. Het Griekse woord waarmee in het evangelie wonderen worden aangeduid, is meestal 'dynamis', dat betekent kracht. Niet zomaar de kracht van een sterk staaltje menselijk kunnen, maar een handeling waarin de kracht van God zit. Het is Gods kracht die genezend en opbouwend binnenbreekt in het lichaam en de geest van de mens, in de menselijke samenleving.

Díe kracht ligt voor ieder van ons voor het grijpen in het gebed, in de eucharistieviering. Maar het is de kunst die kracht ook inderdaad te vinden. Daarvoor is het nodig dat we ons ontdoen van eigen kracht, zoals het in het evangelie staat: ‘Neem niets mee voor onderweg, geen stok, geen reistas, geen brood en geen geld, en ook geen extra kleren.’ , voorraadje, geen eigen kracht.
Want 'het Koninkrijk Gods', schrijft Paulus,'bestaat nu eenmaal niet in woorden, maar in kracht" (1 Kor 4,20). De kracht van God!

Bidden is eigenlijk je verwarmen aan het vuur van God. Ieder Woord van God is een vuur. Bidden is je ophouden onder de zon van God, onder de zon van zijn goddelijke liefde. Bidden is die liefde ontvangen, in het bewustzijn dat Hij je alles zal geven wat je zelf tekort komt. Dus niet uit jezelf produceren, met je verstand of gevoel, met je wil of fantasie, maar in alle leegte en armoede de kracht ontvangen van God.

Naar woorden van J. Bots, sj

Reacties

  1. Uit een brief van de heilige pater Pio (in ons getijdengebed, supplement 2005).

    De ziel nu, geschapen om met Christus te heersen in de eeuwige heerlijkheid, moet door de slagen van hamer en beitel worden gepolijst (zoals de stenen waarmee een bouwwerk opgetrokken wordt). De goddelijke Bouwmeester gebruikt deze slagen om stenen – dat wil zeggen uitverkoren zielen – voor gebruik gereed te maken. Maar wat zijn deze slagen van hamer en beitel? Perioden van duisternis, mijn zuster, angsten, bekoringen, een bedroefde toestand van de geest, geestelijke angsten die sterk op ziekte lijken, en lichamelijke lasten.

    GEBED
    Almachtige, eeuwige God, Gij die de heilige priester Pius de bijzondere genade hebt verleend deel te hebben aan het kruis van Uw Zoon en door zijn dienstwerk de wonderen van Uw barmhartigheid hebt vernieuwd, geef dat wij op zijn voorspraak steeds verbonden blijven met Christus’ lijden en gebracht worden tot de heerlijkheid en het geluk van de verrijzenis. Door onze Heer Jezus Christus, Uw Zoon, die met U leeft en heerst in de eenheid van de Heilige Geest, God door alle eeuwen der eeuwen. Amen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. in alle leegte en armoede de kracht ontvangen van God. (Naar woorden van J. Bots, sj)
      vooreerst zouden we 'standvastigheid' willen vragen, hoe dikwijls zijn we niet afgeleid in het gebed! Om te mogen ontvangen dus eerst nederig vragen.

      Verwijderen
  2. In alle leegte en armoede de kracht ontvangen van God.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Waar vinden we mensen die leven en handelen vanuit die kracht?

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten