woensdag in week 26 door het jaar

Een ander zei: ‘Ik zal U volgen, Heer, maar sta me toe dat ik eerst afscheid neem van mijn huisgenoten.’ Jezus zei tegen hem: ‘Wie de hand aan de ploeg slaat en achterom blijft kijken, is niet geschikt voor het koninkrijk van God.’

De man achter de ploeg mag niet achterom kijken. Wanneer hij dit wel doet is de kans groot dat hij zijn os niet onder controle heeft en de ploeg afwijkt van de rechte lijn. Hij moet vooruit kijken, gericht naar wat voor hem ligt. Met dit krachtig beeld maakt Jezus een levenshouding duidelijk die zo nodig is om volgeling van Hem te zijn.

Lieve mensen, laten we eens naar, of in, onszelf kijken. Hoeveel zaken dragen wij in onze rugzak mee die ons 'zijn' vandaag bepalen? Dat kan gaan over foute keuzes die we hebben gemaakt, dingen die ons zijn aangedaan, opgelopen trauma's, zaken die gebeurd zijn en die heel onze persoon van nu tekenen,... Allemaal dragen we, willens nillens, onze levensrugzak mee. De ene heeft er al meer last van dan de andere. Het is des mensen.

Jezus vraagt vandaag om niet achterom te kijken, niet stil te staan, maar vooruit te kijken, en te gaan. Hij vraagt niet om onze rugzak af te werpen. Geloof vooral niet hen die beweren dat dit zomaar kan. Het gaat er veeleer om een manier te vinden dat het dragen van onze rugzak draaglijk blijft, en vooral geen beletsel vormt vooruit te gaan.

Zoals de boer zijn oog gericht moet houden op de os voor hem, zo is het goed dat wij ons oog gericht houden op God, op Christus die ons wenkt, die met ons meegaat. Onze rugzak verdwijnt niet zomaar, maar langzaam maar zeker zullen we hem leren dragen in Hem. Hij zal onze lasten uit het verleden mee dragen. En wel zo dat ze getransformeerd worden in zijn liefde.

In het zondagochtendprogramma 'De Verwondering' op de Nederlands televisie zag ik deze week een interview met de gekende Belgische arts Réginald Moreels. Hij vertelde onder andere dat de lastigheden die we in ons leven hebben meegemaakt, en die ons mogelijk nu tekenen, een spingplank kunnen zijn naar meer menswording. Ze kunnen ons tot groei zijn, en hoeven ons niet neer te halen; integendeel.

Het verleden zou geen blok aan ons been mogen zijn. Het zou ons onvrij maken te leven. Het zou ons christen-zijn beknotten.

Maar het is zo menselijk dat ons verleden ons wel voor een stuk inperkt, en ons zijn van nu bepaalt.
Lieve mensen, ik zou zeggen, laat ons dan Kerk zijn voor elkaar; een warme gemeenschap die, in naam van Christus, elkaars lasten dragen. Je rugzak alléén dragen is niet goed. Een mens is daar niet voor gemaakt. We zijn geroepen om gemeenschap te vormen, oog te hebben voor elkaar, dus ook wat de rugzak betreft die ieder van ons draagt.

Laten we elkaar nabij zijn binnen onze eigen gemeenschap, binnen ons gezin, onze kring van kennissen, de bredere kerkgemeenschap. Maar aub ook daarbuiten. Een christen is geroepen ieder ander nabij te zijn. Ja, ieder ander, zonder onderscheid.

Laten we erover waken dat we, als individu én als gemeenschap, vooruit kunnen kijken, onze ogen en ons hart gericht op Christus, die ons wenkt en vraagt Hem te volgen.

kris

Reacties

  1. de monnik in mij

    de monnik in mij lijdt
    maar is nooit het slachtoffer
    voelt zijn diepe wonden
    zijn littekens en gebrokenheid
    voelt zijn tere gekwetste geschapenheid
    en hij weet: dit bén ik niet

    al dit is slechts een poort naar de hemel
    al dit is mij gegeven door God
    om te groeien te rijpen
    om als schitterende bloem
    voor zijn aanschijn te komen

    opdat hij mij zal zien
    in mijn mooiste bloei
    in mijn diepste kleuren

    opdat hij mij kan ontmoeten
    en ik niet mij vol schaamte
    om mijn menselijke schamelheid
    zal afwenden van zijn schoonheid
    zal keren van zijn gelaat

    hij heeft mij lief

    BeantwoordenVerwijderen
  2. "Je moet de hand aan de ploeg slaan en vooruit kijken"
    Op een gegeven moment in het leven is het een must het verleden achter je laten en
    te bouwen aan een toekomst waarin je geen ballast meesleept.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Als vooruit kijken je bang maakt,
    en achterom kijken je pijn doet,
    kijk dan omhoog, God zal je helpen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Bedankt Stefan voor het mooie gedicht. Het past helemaal bij de afbeelding van de monniken bij de aankondiging van het Bijbelcitaat. Ik heb de uitzending van de heer Reginald Moreels ook gezien. Ik heb bewondering voor hem. Ondanks alle moeilijkheden bleef hij doorploegen. Wij mogen ook fouten maken en later tot andere inzichten komen maar dat is niet erg als we maar trouw blijven aan Hem.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mooi, héél mooi.
    Recht uit het hart, niet uit de mouw geschud, Kris.
    Laten we Christus IN ons "Leven", hier en nu.
    Geholpen door het gebed.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. " Vooruit kijken , !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! NIET achteruit !Om volgeling van Jezus te zijn !!!!!!!!!!!!!!!!!!!"









    " Voor uit kijken ........................niet achter uit .....................om volgeling van Jezus en Zijn Geest te zijn"
    Daartoe helpe Hij ons !!!!! Dank







    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten