vrijdag in week 24 door het jaar

Het evangelie van vandaag is een echte parel. En we mogen gerust ook zeggen dat het een soort lofzang is op een al te vaak vergeten groep. Vaak hebben we de indruk dat het evangelie een zaak van mannen is. Vrouwen komen er nauwelijks of slechts terloops aan te pas. Een zieke vrouw wordt wel eens genezen. Een vrouw wast de voeten van Jezus. Vrouwen volgen Hem en zijn vrienden en zorgen voor hen uit eigen middelen. Vrouwen staan onder het kruis. Ze staan overal achter of onder, maar zelden of nooit op het voorplan.

Grote rollen worden door mannen bezet. Apostelen en schriftgeleerden, een honderdman, een barmhartige Samaritaan of een goede herder. Dat Annas en Kàjafas, Herodes, Judas of Pilatus ook mannen waren, is hier helemaal geen troost. Maar zo ziet Jezus het niet. Op geen enkel moment. Want het evangelie is geen 'Guiness-book of records', waarin het om de grootste, de sterkste of de beste gaat, waarbij alleen prestatie of kwantiteit telt. Het is een levensboek waar geloof en vertrouwen, waar geduld en liefde, inzet en overgave, de echte kwaliteit en de ware talenten vormen.

En daar spelen vrouwen onvervreemd en onvervangbaar een glansrol. Een rol, waarbij veel mannen tot debutanten verbleken. Lucas begint er zijn evangelie al mee. De eerste persoon die we ontmoeten is Zacharias, een man, een priester. Stomweg valt hij al meteen door zijn rol. "Ge zult zwijgen en niet in staat zijn te spreken, omdat ge mijn woorden niet geloofd hebt."

Meteen daarop treden twee vrouwen op, Maria en Elisabet. In een feilloos duet, in een magnificat van puur geloof en zuivere overgave, brengen ze onze heilsgeschiedenis daadwerkelijk en definitief op gang. Ook wanneer het doek over het openbaar leven van Jezus opengaat en Hij nog even in de coulissen wilt blijven, opdat Hij zijn uur nog niet gekomen acht, is het weer een vrouw, die, onweerstaanbaar zoals alleen moeders dat kunnen, Jezus tot handelen aanzet. "Doe maar wat Hij u zeggen zal." Zo maakte Jezus een begin met zijn tekenen.

Van het penninkje van de weduwe tot de kostelijke nadusbalsem van Maria te Betanië, van die onbevangen eerlijkheid van de vrouw aan de put van Jakob in Samaria tot het vindingrijk geloof van de Kananese met de kruimels die van tafel vallen, kunnen we, heel het leven van Jezus door, parel na parel opsteken tot een rozenkrans van vrouwelijke gebaren en gaven van geloof, liefde en toewijding.

En toen zijn uur echt gekomen was, een uur waarop ontrouw en verraad, waarop verloochening en vaandelvlucht ineens puur mannelijke begrippen werden, stond er ook weer die krans van vrouwelijke trouw, van meevoelen en meegaan ten einde toe. Een krans van vrouwen die Jezus vanaf Galilea waren gevolgd en Hem hadden gediend. Echte, levende en zuivere godsdienst van een al te vaak vergeten groep.

Bron overweging: onbekend

Reacties

  1. Sint Paulus had ook al af te rekenen met mensen die niet konden geloven in de opstanding der doden. Maar hij heeft Jezus gezien en gehoord, zeker al op de weg naar Damascus toen hij dat bijzonder licht ontving van God die hem Zijn Zoon openbaarde die hij vervolgde. Paulus zegt heel terecht: ‘Als Christus niet is verrezen, is ons geloof waardeloos’. En ook: ‘Als wij alleen voor dit leven onze hoop op Christus vestigen, zijn we de beklagenswaardigste van alle mensen’. Maar hij besluit: ‘Zo is het echter niet, Christus is opgewekt uit de doden als eersteling van hen die ontslapen zijn’. Onze filosoof en sterrenkundige Gerard Bodifee zegt dat God eigenlijk niet ‘bestaat’. God is God en een geheel andere werkelijkheid dan wat wij op aarde kennen. Al wat op aarde en zelfs in het universum is, dat ‘bestaat’. De stoel waarop ik zit, mijn pc, de ambo waaraan ik preek, ikzelf, dat ‘bestaat’. Als ik eens dood zal zijn, ‘besta’ ik inderdaad niet meer, zeker niet op de wijze waarop ik nu besta. Verrijzenis is geen reanimatie en geen terugkeer naar het aardse leven. Het is een andere dimensie van het bestaan. Iets dat we niet zien, tenzij soms even. Een verschijning, een inspraak, een ingeving zijn zoiets. Maar deze onzichtbare werkelijkheid doortrekt heel onze werkelijkheid hier op aarde. Na mijn dood, ‘besta’ ik niet meer, maar ik ‘ben’. Zoals ook God niet ‘bestaat’, maar ‘IS’. Zonder deze werkelijkheid zou ons bestaan niet veel betekenen. Maar God heeft die werkelijkheid geopenbaard. Daarvoor kwam Jezus, om meer nog dan wie ook dat te openbaren. Ook ongelovigen, atheïsten, hebben soms ervaringen van hun gestorven dierbaren. Zij zeggen dan: ‘Er is een energiestroom die verder gaat over de dood heen’. Dat is hoopvol. En belangrijk in het evangelie van deze dag vind ik dat ook vrouwen Jezus volgden. ‘En vele andere’, zegt Sint Lucas nadat hij er enkele bij name genoemd heeft. Alle mensen zijn geroepen om deel te hebben aan die andere dimensie van ons bestaan. Alle mensen zijn geroepen om Jezus te volgen, en Jezus volgen wil zeggen: leerling van Hem worden. Om het met de woorden van het evangelie van komende zondag te zeggen: God nodigt ieder van ons, elke dag opnieuw, uit om te gaan werken in Zijn wijngaard.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. De vrouwen zijn inderdaad een belangrijke groep in het evangelie. Spijtig dat onze kerk dat blijkbaar nog niet echt door heeft. Althans de hoeders van onze kerk, het vaticaan, niet. De apostelen waren allemaal mannen, maar vergeten we ook soms niet dat we ondertussen 2000 jaar verder zijn ? Zo blijven de vrouwen een vergeten groep.
    Eric W.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een mooie lezing om juist de vrouwen expliciet te benoemen. De Kerk, de wereld snakt naar zachtheid. Zoals Huub Oosterhuis het zo mooi zei: “Geef mij de zachtheid van een kind”. Er komt geleidelijk aan meer aandacht voor vrouwen in de Kerk net zoals het in het gewone leven al gebeurt. Zachtheid moet de plaats innemen van de koele zakelijkheid. Er zijn niet voor niets mannen én vrouwen geschapen om meer evenwicht te krijgen. Voor alles is een tijd. Daarop vertrouw ik.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Nog steeds, zoals in Bijbelse tijden, tellen vrouwen niet mee in vele culturen, in een zéér groot gedeelte van de wereld. Wij hier in het Westen, beleven dit anders. Daarom is er zoveel ongenoegen als we merken dat vrouwen uitgesloten of achteruit gesteld worden. De Kerk zou, wereldwijd, een grote rol kunnen spelen in deze zaak en zij probeert dat ook. Het zijn juist de christelijke organisaties en kerken die, met name in ontwikkelingslanden, opkomen voor de rechten en de waardering van de vrouw. Misschien zouden de christelijke Kerken (leidinggevenden) hun stem nog sterker moeten laten horen. Dat kan natuurlijk maar als zij binnen hun eigen kader eenzelfde waardering voor vrouwen hebben. Onze paus doet zijn uiterste best, maar niet iedereen in zijn kringen is daarin mee. Dat komt omdat nog té veel celibatairen aan het hoofd staan van de Kerk. Zij hebben hun plaats, hun waarde, maar de visie is té eenzijdig. Celibatairen moeten zwijgen als het over huwelijk, seksualiteit en vrouwen gaat. Leef er eerst mee samen, en spreek dan.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dit laatste zinnetje is dom en kwetsend …… enkel ervaringsdeskundige mogen het woord nemen?

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Bij Daniël : ...............God "bestaat niet"....God" IS" !!! Als ik eens DOOD zal zijn ,of bij mijnn derde geboorte zal ik niet meer BESTAAN maar ZIJN ,anders dan nu, (maar hoe) in een andere dimensie !!!!Zo heeft Jezus het geopenbaard! Verrijzenis is geen REANIMATIE...
    Geen terugkeer naar het aardse leven,maar ANDERS.....zoals Jezus !
    Dank...................aan alle vorigen ! Mocht ik daarin GELOVEN !

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten