vrijdag in week 22 door het jaar

In de tussenzang, uit psalm 37, lezen we in vers 27: ‘Mijd het kwade en doe het goede, en je zult voor eeuwig wonen in het land’.

Ik wil graag samen met u wat verder mijmeren over dit psalmvers.

Het kwade mijden en het goede doen. Heel duidelijke taal. Elke normaaldenkende mens zal dit ook beamen. Het is de weg bij uitstek voor het creëren van een samenleving waar het goed is om leven, en wel voor ieder. Christen, jood, moslim, en zelfs de ongelovige, zal zich vinden in deze woorden.

Een christen-gelovige leest de woorden ‘doe het goede’ echter zeer specifiek. Het ‘goede doen’ heeft, zoals je weet, te maken met het volbrengen van Gods wil, met het leven ‘in God’, met liefhebben zoals God liefheeft in Christus. Het is je geven aan Jezus’ tegenwoordigheid diep in jezelf, in de ander, in de Kerk, in de schepping, in het lijden. Het is je toevertrouwen aan Christus’ leven, aan zijn liefde. Het is je beschikbaar stellen voor zijn roep die uw roeping zal zijn, bereid een antwoord te geven; een antwoord dat haar thuis zal vinden in het ja-woord van de Heer tot de Vader.

Dus hoe humaan de uitspraak ‘doe het goede’ ook klinkt, voor een christen hebben deze woorden een zeer specifieke karakter, juist omdat de christen ze zal horen en ontvangen als woorden van de Heer; als hét Woord.

In de diepte heeft het volbrengen van dit Woord dan ook te maken met gehoorzaamheid, met het in vrijheid gehoor geven aan dat wat door God gevraagd wordt.

Een gevolg zal zijn dat het kwade gemeden wordt. Want je handelt immers in de liefde, en de liefde heeft tot eigenschap zuiver te zijn en te blijven. Tenminste de liefde van de Heer, en zij die in deze liefde blijven.

Een ander gevolg zal zijn, zoals het vers zegt in een tweede gedeelte, dat ‘je eeuwig zult wonen in het land’. Ja, in het land. In het land van de Heer. Geen land netjes geografisch afgebakend door grenzen, maar het land dat men het ‘nieuwe Jeruzalem’ noemt; een land dat van binnenuit beleefd wordt, in gemeenschap met allen die op weg zijn in deze wereld te leven zonder van deze wereld te zijn.

En heel bewust gebruik ik de woorden ‘met allen die op weg zijn’. Want het gaat hier niet over een gemeenschap van zogenaamde heiligen, maar over alle mensen die samen op weg gaan, met vallen en opstaan, lukkend en mislukkend, in licht en duisternis, doorheen twijfel en zekerheid, elkaar vergevend, elkaar dragend. Maar altijd in het diepe gelovig besef dat God hen roept om vanuit een innerlijke overgave aan zijn Zoon de weg van het leven te gaan; zijn liefde vierend, drinkend van de genade van het kruis, levend in de gave van Pasen.

Moge Gods heilige Geest ons hart voortdurend neigen naar Christus, opdat we in God mogen leven.

Moge ons leven alzo een lofzang zijn op Gods Liefde, door haar te dragen en te belichamen.

Een mooie en gezegende dag voor u allen.

kris

Reacties

  1. Jezus brengt iets helemaal nieuws: het Rijk Gods. Hij is de Messias. Met Hem zijn de Messiaanse tijden aangebroken, tijden van volheid. Nu kunnen Zijn volgelingen niet vasten. De volheid is daar, het Rijk Gods nabij, de goddelijke Bruidegom bij hen. Wat Hij brengt, past zelfs niet meer in de oude structuren van Israël en zelfs niet in deze van de gehele wereld. Toch brengt Jezus als Messias ook niet de oplossing van alle problemen. De Romeinen, die het land bezetten, zal Hij niet buitenzwieren. Wat Hij brengt, is dat diepe dat in elke mens zit. Dat spreekt Hij aan. En dat is die kleine goedheid waarover Emmanuel Levinas sprak. De ideale samenleving bestaat niet, een Messiaans Rijk dat alles oplost, is ook nog niet voor hier en nu. Dat is de plaats van de eeuwigheid. Dan zal alles goed worden, niet hier. Toch is het belangrijk mensen en onszelf aan te blijven spreken op die kleine goedheid die in elke mens zit en die het beeld van God is in hem. Neen, de baatzuchtigheid is niet een biologisch fatum. Elke mens heeft ook die kleine goedheid in zich. Jezus kon geen ideaal werelds rijk brengen, de Romeinen niet wegkrijgen. Ook wij kunnen bv. niet verhinderen dat onze multinationals de natuurlijke rijkdommen in het Zuiden plunderen. We kunnen wel die kleine goedheid tot uiting laten komen. Als we niet waar kunnen maken dat de mensen in Mali bv. kunnen genieten van het goud in hun ondergrond, dan kunnen wij wel die kleine goedheid naar boven laten komen door bv. Dierenartsen zonder Grenzen te steunen die zorgen voor de gezondheid van de geitjes en schapen van die arme mensen. Jezus deed ook zoiets: kleine goedheid, kleine daden van genezing van zieken en het uitdrijven van demonen die het leven van mensen beperken. Dat was voor Judas bv. onvoldoende. Hij wilde een echt vol Messiaans Rijk. Dat kon Jezus evenwel niet geven, wel Gods nabijheid en die kleine goedheid die nooit zal overwinnen, maar die ook nooit overwonnen zal kunnen worden.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het troost mij dat we niet heilig kunnen zijn,
    dat kleine goedheid volstaat,
    zolang we maar met ons hart in het hart van Jezus verblijven
    Het troost mij dat het oordeel van mensen,
    maar ook het oordeel over mijzelf er niets toe doet
    Wij léven vanuit Genade, voortvloeiend uit het gekruisigde Hart van Jezus

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dat van die jonge wijn in oude zakken of nieuwe lap op oud kleed herstellen.
    Wat bedoelt Hij daar mee?..

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat Zijn boodschap van leven zo nieuw is dat wat Hij brengt niet meer past in de oude structuren (de oude zakken) van het Oud Verbond. Hij komt ook niet een nieuwe lap naaien op een oud kleed, door het Oude Verbond wat op te kalefateren, neen, Zijn boodschap is helemaal nieuw. Hij brengt de vervulling, de voltooiing, Hij brengt eigenlijk al de hemel op aarde. Maar dat zal Hij pas echt doen op het kruis door Zich aan God te geven tot het einde toe. Daarmee voltooit Hij echter de schepping. In Genesis zag God dat het goed was; door de zondeval was het goede wat gebroken, maar niet helemaal weg (na de zondeval blijft de mens een beeld van God, weliswaar een gebroken beeld, maar toch nog een beeld). Dat is die kleine goedheid waarvan Levinas zo mooi spreekt.

      Verwijderen

Een reactie posten