dinsdag na de Openbaring van de Heer

"Ieder die liefheeft is uit God geboren en kent God", zo lezen we vandaag uit de eerste brief van Johannes.

Ik zou met u vandaag willen nadenken over dat 'kennen' van God.

Bij het woord 'kennen' denken wij al snel aan iets dat zich louter in ons hoofd afspeelt, een activiteit van het verstand zeg maar. Het gaat dan over opgedane kennis van iets of iemand, op de hoogte zijn, een soort waarnemend weten.

Het 'kennen van God', waarover Johannes het hier heeft gaat echter over iets veel diepers. Hier gaat het over relatie; omgaan met God, verkering, Gods-ontmoeting. Het gaat hier over het leven van Jezus dat Hij in Gods genade meedeelt in onze ziel, opdat wij in Hem zouden treden zodat Hij in ons, door ons en met ons kan leven.

Het 'kennen van God' gaat hier over het doorgronden van Gods liefde, het voortdurend peilen naar het steeds diepere van die liefde, een soort heilig weten dat Gods liefde het hoogste Goed is, en dit als beleving van binnenuit. Het gaat over een steeds dieper afdalen in Christus, om van Hem te ontvangen, om omgevormd te worden in en door Hem.

Het is je toevertrouwen aan de innerlijke stuwing van de Geest, je steeds meer en dieper laten present stellen in Gods presentie, en wel door die heilige Gloed toe te laten.

Het is afsterven aan dat donkere en leugenachtige 'ik' dat altijd maar met zichzelf bezig is.

Het is afdalen in je meest waarachtige 'ik'; het 'ik' dat God geschapen heeft en roept.

Het is je geven aan Gods verterend Vuur; zijn Geest die je hele zijn beschikbaar zal maken voor het leven van Christus in je.

Het 'kennen van God' heeft in wezen met belichaming te maken; met beeld en gelijkenis worden van God. Uiteraard geen uiterlijke beeld, maar een innerlijke gelijkenis, vanuit ontmoeting. En als deze innerlijke beleving uiterlijke vormen krijgt, zullen het altijd vormen van liefde zijn, heel concreet. En daar gaat het om.

Lieve mensen, laten we God trachten te kennen met ons hele zijn; met ons verstand, ons hart en onze ziel. Moge God zelf de oorsprong zijn van ons 'kennen van Hem'.

Moge dat 'kennen' ons maken tot mensen die het meest edele verstaan en beleven dat een mens zich kan indenken: leven in Gods minne; voor allen.

kris

Reacties

  1. Jezus onderrichtte en genas massaal mensen. Of niet ? hij had geen luidsprekers… In deze tekst lees ik dat de leerlingen de Rabbi – die al heel de dag bezig was - kwamen zeggen : stop er nu mee. De mensen gaan honger krijgen. En dat de Rabbi daar wel enigszins oren naar had… maar een andere oplossing ( 'Geeft gij hun maar te eten' - alsof hij wou zeggen : ik gaf hen onderricht, ik genas al heel de dag, doen jullie nu ook eens iets ). ( En ze praten dan even over hoe ze dat zouden kunnen doen, en wat opvalt is dat Jezus de verantwoordelijkheid bij hen laat, dat hij hen doet nadenken ( wat hebt ge zélf te bieden ? ) Wanneer ze hem antwoorden wat ze zelf zouden kunnen weggeven, en wanneer het voor hén duidelijk is dat ze niet kunnen doen wat Jezus vraagt, neemt Jezus het initiatief terug – hij is de leider en hij heeft duidelijk nog geen zin om er mee te stoppen. En zonder in zijn kaarten te laten te kijken, vraagt hij zijn leerlingen nu om in die massa te gaan rondlopen en iedereen in groepen te verdelen en zich te doen neerzetten. Het was duidelijk dat hij iéts van plan was… En wat hij toen deed… toen het stil geworden was en vele mensen nieuwsgierig afwachten… terwijl duizenden mensen hem (van ver) konden zien… was een soort toneel of ritueel dat iedereen kon herkennen : iedereen begreep dat de meester het tijd vond om te eten, en iedereen zag dat hij brood en vissen nam, dat hij naar de hemel keek, het voedsel zegende en verdeelde en dat zijn leerlingen het mochten beginnen uitdelen… Dat begreep ook iedereen. En iedereen begon hem en de leerlingen na te doen : het was hun normaal dagelijks godsverbonden eetritueel. En ook het ophalen van de brokken hoorde daar standaard bij ( zoals wij nu ook de tafel afruimen en de overschotten weer in de ijskast steken ). En dat werkte. Als ik dat nu zo overdenk, vind ik het vals ( bijna crimineel verkeerd ja ) ( ofwel bijgelovig naïef) dat men dit later geïnterpreteerd heeft en uitgelegd als een wonder van voedsel dat door Jezus miraculeus werd vermenigvuldigd. Ook Mattheus beschreef dat zo niet. Het énige wat hij wel deed was beschrijven wat er gebeurde toen iedereen begon te delen : De leerlingen die schrik hadden dat ze een fortuin gingen moeten spenderen aan het kopen van voedsel voor anderen, die dus dachten dat zij veel gingen verliezen…. Die leerlingen deden er uiteindelijk nog veel winst aan. Dat was de les die Jezus gaf aan zijn leerlingen : hij gaf niet het brood ! Jezus ging niet uit van de behoeftigheid en hulpeloosheid van die duizenden mensen, maar van hun vooruitziendheid en reserves. Jezus vertrouwde dat er genoeg was, en hij hielp mensen ontdekken dat – als iedereen geeft / deelt wat hij heeft – er zelfs meer dan genoeg is voor iedereen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. 5 broden en 2 vissen:
      de vijf boeken van Mozes (Thora),
      de wijsheidsboeken en de Profeten.
      Zoals die toen, en nu nog, onderricht worden in de synagoge.
      Het fundament van het Joodse geloof.
      Jezus gaf er een nieuwe inhoud aan.

      Verwijderen
  2. Er was eens een man, die op oudere leeftijd, heel spectaculair,
    bekeerd was tot Jezus. Als dank wandelde hij dagelijks een heel eind ver, naar de Kerk. Als je hem ontmoette kon hij niet zwijgen over Jezus, zijn hart liep er van over. “Ik ben stokkezot van Hem” zei hij toen, met een bruisende energie die zich er naar uitstrekte om die verliefdheid met iedereen te delen. Wat was dat mooi, een man van hoge leeftijd, die als een puber zo vol was van Zijn Lief, de Heer Jezus!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat is liefde zowel tot God als tot de mensen
    Kris, je zegt het heel mooi
    "Het is afsterven aan dat donkere en leugenachtige ‘ik’ dat altijd maar met zichzelf bezig is."

    Dank je wel

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Als ik dat nu zo overdenk, vind ik het vals ( bijna crimineel verkeerd ja ) ( ofwel bijgelovig naïef) dat men dit later geïnterpreteerd heeft en uitgelegd als een wonder van voedsel dat door Jezus miraculeus werd....GEBREKKIGE WOORDKEUZE.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Verklaar u nader AUB
      Voelt u zich gekwetst door deze scherpe woordkeuze ?
      Houdt u graag vast aan "de wonderbaarlijke broodvermenigvuldiging" ?

      Verwijderen

Een reactie posten