14 sept - Kruisverheffing

Geliefde mensen, laten we, vandaag op deze feestdag van de Kruisverheffing, het kruis ten diepste aanschouwen.

Enkele gedachten daarbij.

Vooreerst zien we een ongelofelijke trouw van Jezus aan zijn Vader. Hij had kunnen weglopen. Maar Hij nam de volle consequentie op zich wat het volbrengen betrof van zijn opdracht: het verkondigen van zijn Zoon-schap en daarmee de Blijde Boodschap. We kennen het gevolg: kruisiging. Wat een trouw! Om stil van te worden.

Wat we ook zien is een ongelofelijke liefde voor de zondaar; niet voor de zonde, wél voor de zondaar. Tientallen gebeurtenissen en parabels vertellen ons in de evangelies over Jezus’ liefde voor de zondaar, en zijn verlangen tot genezing van ieder zondig hart. Hij ging de zondige mens opzoeken, voerde met hem het goede gesprek, wilde bij/in hem te gast zijn en deed er alles aan dat de zondaar zich zou keren tot God, vanuit het nieuwe leven dat Hij gaf aan, en was voor, de zondaar.

Op het kruis is Jezus afgedaald tot in de meest donkere krochten van iedere mens, want allemaal zijn we ergens wel zondaar. Jezus is ons in het kruis tegemoet gekomen met een liefde om U tegen te zeggen. Hij was niet vies van ons. Maar al te graag maakte Hij zichzelf vuil om zich te verinnigen met de zondige van God vervreemde mens.
Niet om het daarbij te laten, maar om op zo’n wijze z’n eigen leven met ons te delen dat wij de mogelijkheid in ons zouden dragen met Hem op te staan, genezen van de zonde, levend in zijn Pasen.
Wat een liefde!

We zien ook een ongelofelijke diepe solidariteit met al wie op welke wijze ook aan de kant van de weg ligt. De armen, de uitgestotenen, de vluchtelingen, de verdrukten,… al wie leed en lijdt onder onrecht. Geen lijden was en is Hem onbekend. In een goddelijke solidariteit is Hij deze mensen ten diepste nabij gekomen. Dat deed Hij, en dat doet Hij. Geen afstandelijke nabijheid, maar een nabijheid van binnenuit. Een ware verinniging met elke lijdende mens door onrecht.

Wat we op het kruis ook zien is eenzelfde diepe liefdevolle solidariteit met al wat broos is in de wereld, met hen die zouden moeten omarmd worden door de mensheid maar dikwijls aan de kant van de samenleving moeten ‘leven’. Denk aan andersvaliden, dementerende ouderlingen, mensen met een hoekje af,… hen allen is Jezus zeer innig nabij gekomen op het kruis. Meer: met hen ging en gaat Hij mee, onzichtbaar, van binnenuit. Zalig zij die de Heer erkennen en beminnen in al wat broos is in deze wereld.

Op het kruis is Jezus aanwezig gekomen in ieders kwetsbaarheid. Hij is kwetsbaar geworden met de kwetsbaren; met allen dus, ook met ieder van onz. In deze kwetsbaarheid daalt Hij af en verinnigt Hij zich met ieder. Daar tilt Hij ons op door zijn leven te geven.
Wel, geliefde mensen, wie deze zelfgave van Christus toelaat diep in zichzelf, leeft in Gods verlossing. Onze kwetsbaarheid zal onze kracht worden, door het leven van de Heer. Het meest kwetsbare dat er bestaat, de ware liefde, zal in Hem tot volle bloei komen, sterker als nooit tevoren.
Wie zich zo kan toevertrouwen aan de Heer, leeft in Gods verlossing, en mag zich gered weten.

Genoeg woorden. Laat ons het kruis, de Gekruisigde, aanschouwen, diep dankbaar om de weg die Hij voor ieder van ons gegaan is.
Wat een afdaling, wat een liefde!

Een gezegende woensdag,

kris

Reacties


  1. Kruisverheffing is weer zo’n mooi feest. Het zet de kern van ons geloof in het licht. Het kruis schandaliseert. Mensen die niet geloven en in onze kerken een man naakt aan een kruis zien hangen, een kruis dat dan nog centraal op staat gesteld, schrikken daarvan. Zelfs wij die dat gewoon zijn, vrezen het kruis in ons leven. Toch vieren wij vandaag de verheffing van dat kruis. De priester toonde bij de kerkwijding van de Heilig Grafkerk in Jeruzalem in 335 plechtig het kruis dat hij ter aanbidding omhoog hief. Zo doen wij het nog altijd op Goede Vrijdag. Niet het kruis is belangrijk. Niet het kruis heeft kracht. Wel Hij die eraan hangt.
    Het is allemaal zo mooi vooraf gebeeld in het oude verbond. De Joden morden tegen God en tegen Mozes. Er was in de woestijn geen brood en geen water. Zij verlangden terug naar de vleespotten in Egypte. Ze waren liever slaaf dan vrij maar arm. Toen zond God giftige slangen op hen af. Die beten hen. Maar zoals vaak in de Oudheid is ook hier wat buiten gebeurt een beeld van het innerlijke van de mens. De duivelse slang, het serpent van het begin, was in hun hart gekomen en daarom kwamen ze in opstand tegen God. Maar het volk komt tot inkeer en Mozes mag van God een slang maken in brons waar ze naar op mogen kijken om genezen te worden.
    Ook in ons zit die duivelse slang. Ook wij zijn erdoor gebeten. Wij zondigen, wij keren ons tegen God. Maar God heeft nu iets beters dan de bronzen slang van Mozes. God heeft het kruis van Zijn Zoon. De mensen hebben Hem eraan vastgeklonken met klinkende nagels. Maar Jezus is niets en niemand anders dan Gods mens geworden liefde. Tot Nicodemus had Hij al gezegd dat Hij op het kruis omhoog geheven moest worden om ons allen te redden. Jezus is inderdaad ‘God redt’, Jezus is God die ons redt. Daarvoor kwam Hij in de wereld. Hij was van God, Hij bestond in goddelijke majesteit. Maar Hij klampte zich daar niet aan vast. Hij werd een mens, een dienaar, een slaaf die onze voeten wast. En Hij liet God Zijn Heer zijn. Niet zoals wij was Hij, wij die God niet toelaten als de Heer van ons leven. Jezus wel. Jezus was gehoorzaam aan Zijn hemelse Vader tot het bittere einde. Tot op het kruis. Daar ligt de kracht van het kruis: in Jezus die eraan hangt, die God de Heer laat zijn over Zijn leven tot het bittere einde. En dat doet Hij plaatsvervangend, in ons aller plaats. Daar op het kruis werd de gevallen schepping weer nieuw. Jezus voltooide de gevallen schepping. Zij kwam weer onder Gods heerschappij in Jezus. Zo is het kruis onze hoop, onze spes unica, ons enig heil. Dat vieren wij vandaag als we opkijken naar het kruis.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ik ken veel mensen die het kruisbeeld hebben verwijderd uit de huiskamers. Ook in de scholen.
    Ook veel katholieken hebben het kruis verwijderd. Hoe kan men dit verklaren?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. En protestanten hebben misschien nog wel een kruisbeeld, maar dan zonder lichaam

      Verwijderen
    2. ik denk: we leven in een tijd dat het echte lijden liever niet gezien wordt. dus ook en vooral de lijdende Christus niet.

      Verwijderen
  3. dank kris voor je diepe uiteenzetting van de betekenis van het kruis. 'genoeg' woorden, zeg je, maar zeker níet te veel!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Persoonlijk lees ik liever reacties van Daniel. Is leerrijker

      Verwijderen
    2. Beste papi, ik ben blij dat u iets hebt aan mijn reacties. Toch wil ik geen concurrent zijn van Kris. Kris is voor mij een beste vriend en wij ontmoeten mekaar af en toe. Hijzelf zegt dat hij niet altijd het zo zou zeggen als ik, maar dat hij dat niet erg vindt, omdat wij mekaar zo aanvullen. Dat wil ik ook blijven doen, als ik tenminste iets heb om Kris aan te vullen. Er zijn ook veel mensen die meer hebben aan het woord van Kris dan aan dat van mij. Kris is gehuwd en leeft in een gezin; daardoor staat hij dikwijls dichter bij de mensen dan ik.

      Verwijderen
  4. Bedoeling is om iets bij te leren. Aan zeemzoeterigheid heb ik niet veel.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Waar de liefde van de Heer aanwezig is ,spreekt me niet over zeemzoetigheid.

      Verwijderen
    2. inderdaad, beste Miet, het woord 'zeemzoeterigheid' bestaat niet, ook niet in de woordenboek. Ik bedoelde eigenlijk overdreven 'liefdoenerij', 'elkaar bewieroken' , ... Dat is mijn ervaring, en niet de uwe. Dank voor uw reactie.

      Verwijderen

Een reactie posten