dinsdag in week 23 door het jaar
De eerste lezing van vandaag, uit de eerste brief van Paulus aan de Korintiërs, komt best lastig over. Laten we het als een uitdaging zien er ons wat dieper in te verdiepen.
Voor Paulus gaat de eenheid binnen de gemeenschap voor alles. Wanneer men bij geschillen z'n toevlucht neemt tot instanties die 'de gemeente geen aanzien genieten' doet dit de eenheid, en haar roeping, teniet. Voor Paulus staat dit gelijk als je onderdanig opstellen aan 'de wereld'. En dat is nu net voor Paulus onaanvaardbaar.
Als er geschillen zijn, van welke aard ook, moeten die opgelost worden in een geest van broederlijkheid, opdat ieder terug het juiste spoor mag vinden, en opdat de eenheid zou hersteld worden. De vermaning, het naar oplossingen zoeken, de verzoening, moet - met andere woorden - gebeuren 'in Christus', vanuit zijn aanwezigheid binnen de gemeenschap. Dat is de ware gerechtigheid naar waar moet gestreefd worden.
We kunnen dit vergelijken met wat Jezus zegt bij Mt 5, 20: 'Als jullie gerechtigheid niet groter is dan die van de schriftgeleerden en de farizeeën, zullen jullie zeker het koninkrijk van de hemel niet binnengaan.' Het gaat erom de geest van Christus heel concreet te beleven. Het evangelie mag geen vrome theorie zijn; interessant om lezen maar ver van ons leven. Nee, het moet z'n incarnatie krijgen in ons leven van elke dag, steeds gericht op het welzijn (lees: het leven in waarheid) van de ander, en onszelf.
In het 'vers voor het evangelie' staat het klaar en duidelijk. Ik citeer het volledige vers zoals we dat lezen bij 2 Kor 5, 19: 'God heeft in Christus de wereld met zich verzoend: Hij heeft de wereld haar overtredingen niet aangerekend. En ons heeft Hij de verkondiging van de verzoening toevertrouwd.' God was er niet op uit menselijke overtredingen - van welke aard ook - aan te rekenen. Het enige wat Hij wilde doen, en gedaan heeft, is de mensheid met zich verzoend door het zenden van zijn Zoon en de kruisweg die Jezus voor ons gegaan is. Ons, christenen, geeft Hij de opdracht deze verzoening te verkondigen. Dat betekent niet enkel het goede nieuws van Jezus' kruis en opstanding ter sprake brengen onder de mensen, maar ook heel concreet binnen deze geest aan verzoening te werken, en wel in eenheid met Christus.
Het evangelie beleven is niet enkel wat lief en vriendelijk zijn voor elkaar, zonder woorden of gebaren. Het is de Blijde Boodschap verwoorden (uiteraard altijd op een verstandige en doordachte manier) en heel daadwerkelijk gestalte geven aan de verzoening die God in Christus aan de wereld gedaan heeft.
Volgend citaat uit de brief aan de Efeziërs geef ik nog graag mee, omdat het - naar mijn mening - ook wezenlijk te maken heeft met wat Paulus bedoelt wanneer hij spreekt over het belang van verzoening: 'Laat de zon niet ondergaan over uw boosheid.' (Ef 4, 26b). Een citaat om mee te nemen.
Heel waarschijnlijk, of zelfs heel zeker, is er over deze eerste lezing van vandaag véél méér te zeggen. Maar na Vincenzo Paglia te hebben geraadpleegd, en na wat persoonlijk gemijmer, kwam vooral dit bij me op.
Heel graag wens ik ieder van u een gezegende dinsdag toe,
kris
Paulus sluit hier heel wat categorieën van mensen uit die volgens hem het koninkrijk van God niet zullen binnengaan. Dat zijn van die uitspraken die veel mensen de bijbel aan de kant doen leggen. Het doet ook denken aan het veroordelende vingertje dat kerkleiders lang hebben opgestoken. Lastige passages.
BeantwoordenVerwijderenUitsluiten? Ontuchtplegers, afgodendienaars, overspeligen, mannen die zich prostitueren of die andere mannen misbruiken (je hoeft dit niet te lezen als het afwijzen van homoseksualiteit), dieven, geldwolven, dronkaards, lasteraars, uitbuiters... het zijn toch allemaal categorieën die je ook buiten het koninkrijk van God liever niet moet willen, lijkt me.
VerwijderenIk ben blij Kris dat jij het ook lastig vond want ik begreep er ook helemaal niets van. Met jouw uitleg wordt het mij wel wat duidelijker. Ik vind dat er tegenwoordig ook zoveel naar de rechter gelopen wordt, (bijvoorbeeld de Rijdende rechter die een geschil tussen buren op moet lossen) terwijl het mooier was om dat onderling op te lossen met een kopje koffie erbij. Voor je rechten (of vermeende rechten) opkomen is goed maar dan wel in liefde en respect voor elkaar. Is dit wat je bedoelde Kris.? Roosje.
BeantwoordenVerwijderenAls beide partijen bereid zijn tot verzoening is er geen probleem. Dikwijls is dat niet het geval en moet je wel verder gaan. Dan zijn er gelukkig middelen en wegen en instanties waarop we beroep kunnen doen. De situatie in de maatschappij van Paulus en die van ons verschillen enorm van elkaar. Je kunt die niet vergelijken. Dus zoeken we naar wat Paulus eigenlijk wil zeggen : probeer in vrede te leven met elkaar en verzoening te beleven. Hij vanuit de maatschappelijke situatie en gewoontes van toen, wij vanuit die van vandaag.
Verwijderenis het niet de beste weg om altijd uit te zijn op verzoening, en niet in de eerste plaats om gelijk te krijgen of je recht te doen gelden ten opzichte van iemand anders? als we daar allemaal op uit zijn, hebben we geen zogenaamd onafhankelijke rechters nodig en kunnen kleine én grote conflicten opgelost worden.
BeantwoordenVerwijderenProbeer dit te verkopen aan mensen in een vechtscheiding, aan slachtoffers van misbruik mensenhandel, aan Poetin enz. Succes.
VerwijderenKlopt, anoniem van 20:40, het evangelie is geen romantiek. Maar daarom is het geen reden om het na te streven. Wie dit op voorhand keldert stort zichzelf in een geest van negativiteit waar hij niet enkel zelf het slachtoffer van is maar ook al degenen die hij meesleurt in zijn denken. Evangelie is een Blijde Boodschap, waar men gelooft dat mogelijk is wat voor mensen onmogelijk lijkt, omdat God met zijn genade de plek krijgt die Hij toebehoort. Aan u, aan ons, de keuze.
Verwijderen