zondag 23 door het jaar - C

 Als Hij merkt dat velen Hem volgen 'wendde' Jezus zich tot hen en kijkt hen aan. Dit is niet zomaar een opmerking van de evangelist. In het 'zich wenden' van Jezus zit al zijn hartstocht voor de mensen vervat. Hoe dikwijls herhaalt Hij niet aan hen die Hem volgen dat Hij niet voor zichzelf is gekomen, maar voor hen. Telkens wanneer wij het evangelie horen, wendt Hij zich tot ons met zijn Woord opdat het ons hart zou bereiken.

Hij verwacht van ons een ernstige bekering, net zoals zijn liefde ernstig is. Hij wil dat wij Hem ernstig navolgen: ‘Wie Mij volgt, maar niet breekt met zijn vader en moeder en vrouw en kinderen en broers en zussen, ja zelfs met zijn eigen leven, kan niet mijn leerling zijn.' Het is vanuit de radicale keuze voor Jezus dat relaties, ook familierelaties, opnieuw ontstaan. De radicale keuze voor de Heer is de kern van deze passage van het evangelie. Dat wordt duidelijk in het vervolg: 'Wie niet zijn kruis draagt en achter Mij aan komt, kan niet mijn leerling zijn.'

Jezus volgen betekent vanuit je eenwording met Hem deel hebben aan zijn kruis-liefde. Dat is geen gemakkelijke of vrijblijvende keuze. Als je deze weg inslaat, moet je goed nadenken en alles goed afwegen. Jezus verduidelijkt dit met twee voorbeelden uit het dagelijkse leven. De man die een toren wil bouwen, berekent zorgvuldig of zijn financiële middelen toereikend zijn op de onderneming uit te voeren. Evenzo gaat een koning, alvorens oorlog te voeren, na of hij de vijand met zijn strijdkrachten kan verslaan, zo niet onderhandelt hij over de vredesvoorwaarden voordat het te laat is.

En toch gaat het hier niet om berekeningen die gemaakt moeten worden alsof er een alternatief zou zijn voor het volgen van de Heer. Integendeel. Jezus sluit af met de woorden: 'Wie geen afstand doet van al zijn bezittingen, kan mijn leerling niet zijn.' De enige berekening die gemaakt moet worden is afstand doen van alles dat een belemmering vormt voor Jezus te kiezen en zijn leerlingen te zijn. 

Naar woorden van Vincenzo Paglia

Reacties

  1. Misschien niet jouw woorden, maar wel rijke woorden.
    Dank je Chris, om dit toch maar elke dag voor ons klaar te maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. De enige berekening die gemaakt moet worden is afstand doen van alles dat een belemmering vormt voor Jezus te kiezen en zijn leerlingen te zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat heeft mijn kijk op dit evangeliestukje echt veranderd. Ik dacht dat ik in mijn gebed na moest gaan of ik het volgen van Jezus wel aan zou kunnen. Zo niet, dat ik er dan beter van af zag. Maar zo is het niet bedoeld. Dank, Kris en uw bron, om mij daar attent op te maken.

      Verwijderen

Een reactie posten