dinsdag in week 24 door het jaar
Paulus gebruikt het voorbeeld van het lichaam dat uit vele ledematen bestaat om de noodzakelijke verscheidenheid van charismatische gaven te verduidelijken die aan de Kerk worden gegeven om de eenheid van het ene lichaam op te bouwen in de verscheidenheid van de ledematen en hun onderlinge afhankelijkheid. Deze metafoor gebruikt Paulus niet alleen om de Kerk te beschrijven als een eenheid of als een organische vergadering. Hij bevestigt er ook mee dat dit lichaam, de Kerk dus, een 'geestelijk' lichaam is, dat wil zeggen het lichaam van Christus: 'Wij zijn allen gedoopt in één Geest en zijn daardoor één lichaam geworden'.
Christenen, schrijft Paulus, behoren tot verschillende etnische en sociale groepen - Joden en Grieken, slaven en vrijen - maar door de Geest zijn zij tot één lichaam verzameld.
De christelijke gemeenschap is niet de som van individuele personen, zij is niet het resultaat van individuen naast elkaar, zij is geen club met gemeenschappelijke belangen en zij is geen soort liefdadigheidsinstelling. De Kerk ontstaat niet uit individuen of uit individuele inspanningen; zij is een lichaam opgebouwd en bezield door de ene Geest. De Kerk is 'uit den hoge' geboren, uit God zelf, uit zijn Geest. De Heer geeft de verschillende delen hun juiste plaats zodat ze samen dat ene lichaam vormen.
Elk afzonderlijk lid heeft zeker zijn eigen taak en zijn onvervangbare functie, maar die is niet absoluut of uniek: alle ledematen, dus alle christenen, zijn onmisbaar; overeenkomstig de zending die God hen zelf gegeven heeft.
In de Kerk zijn wij allen broers en zussen, allen verschillend van elkaar, allen geroepen om te 'werken' opdat Gods liefde onder ons en onder de volkeren zou groeien. En het kenmerk van die zending is de persoonlijke navolging van Jezus die wij als gemeenschap vertolken in een leven getekend door Gods liefde.
Naar woorden van Vincenzo Paglia
God, Gij hebt alles welgedaan. Ons lichaam zit prachtig in elkaar. Elk orgaan of lichaamsdeel heeft zijn eigen plaats en taak, maar eigenlijk kan geen van al die delen gemist worden. Er zal wel evolutie en toeval zijn in het heelal en in de totstandkoming van de mens, maar toch ben ik blij dat ik mag geloven dat Gij, Heer, Gij Eeuwige, dat allemaal gestuurd en gestuwd hebt. En nog altijd door stuurt en schept. Dank ook, Heer, voor Uw Kerk. Zeker, zij is mensenwerk, want ze bestaat uit mensen. Toch is ze meer dan dat. Gij leeft in haar, door Jezus Uw Zoon in de kracht van de H. Geest. Hoe mooi is ons geloof. Wij zijn allen te samen het lichaam van Christus. En elk heeft zijn of haar taak. Mensen mogen dan al kritiek hebben op Uw Kerk, toch is ze een prachtig instrument in Uw hand. Gij hebt haar aan ons gegeven opdat wij het leven zouden hebben in overvloed en zelfs over de dood heen. Ja, Gij hebt alles welgedaan. Gij geeft zelfs de doden aan ons terug.
BeantwoordenVerwijderenJa Daniël ons lichaam en de hele schepping zit zo prachtig in elkaar. Het kleinste diertje en het kleinste plantje heeft alles in zich om te groeien en te leven. Gister had ik een baby’tje op bezoek van drie maanden. Wat een wonder van schoonheid. Het had haar handjes ontdekt en alles was in het klein aanwezig. Wat een taak van de ouders om dit prachtige wezentje zo op te voeden dat het een goed en mooi mens zal worden. Ik ben ontroerd en raak vol bewondering voor Zijn schepping.
VerwijderenBovenstaand antwoord is niet anoniem maar van mij Roosje
Verwijderendank daniel en roosje voor de woorden uit uw hart. het hemels paradijs is zomaar hier en nu.
VerwijderenOpstaan uit het graf. Wiens graf is dit? Onze zonden, ondeugden?
BeantwoordenVerwijderenDank u wel, Roosje en Stefan. Uw woorden ontroeren mij. En u, beste anoniem, ik geloof ook dat wij niet alleen uit onze zonden en ondeugden op kunnen staan, maar ook uit ons graf. Hoe dat zal gebeuren, dat weet ik niet. Maar het is de kern van ons geloof. Het is het eerste kerugma dat de apostelen brengen: 'Jezus is verrezen en jullie mogen allen deel hebben aan Zijn verrijzenis'. God is altijd groter.
BeantwoordenVerwijderenDit is effectief subliem en ik begrijp de ontroering want m.i. is dit Dé Kerntekst uit de Heilige Schrift die ook het Kern_Concept is van de verhouding van de Werkelijkheid waarin wij dagdagelijks gewoon leven tot de Orde van On_Begrensdheid, hier vertolkt door de H.Paulus: De ganse Begrensde schepping ten opzichte van het On_Begrensde dat haar draagt, begrenst en doorloopt, bestaat immers van het kleinste tot het grootste uit Integrerende Delen en de werkbare, duurzame, Integratie ervan als Feitelijkheid en/of Mogelijkheid ertoe. Alle Werkbare Integratie is immers Transcendent - ontstijgt de Begrenzing - ten opzichte van de Werkelijkheid want een geconcretiseerde versie van wat aanwezig is in de Vaderlijke Omni_Potentie (Al_Mogelijkheid: namelijk "Wat_Mogelijk_Is"). Dit is in onze huidige seculiere maatschappij een uitermate belangrijke tekst waar, mits het goede inzicht ook rabiate athéisten niet omheen kunnen en die de facto de feitelijke Verheffing inhoudt van Begrensdheid middels Begrensdheid tot On_Begrensdheid (=Onafhankelijkheid van Tijd en Ruimte).
BeantwoordenVerwijderenPaul Clessens
Paul Clessens