dinsdag in week 3 van de veertigdagentijd

Beste mensen,
ik denk dat Petrus het moeilijk heeft gehad met mensen uit zijn pastorale praktijk. Hij wil er wel eens met Jezus over praten. 'Als mijn broeder of zuster tegen mij zondigt, hoe vaak moet ik dan vergeving schenken?'  Met die vraag van Petrus begint de evangelielezing van vandaag.

Petrus geeft zelf al een heel bijzondere maat aan. 'Tot zevenmaal toe?' Jezus reageert daarop echter met een zeer verbluffend antwoord. 'Niet tot zevenmaal toe, zeg Ik je, maar tot zeventig maal zeven', eigenlijk dus altijd weer opnieuw; mateloos.

Jezus gaat er niet over redeneren met Petrus, maar vertelt er een verhaal bij. Dat werkt beter omdat de emoties rond vergevingsgezindheid (het niet kunnen vergeven) dan meteen concreet worden. In een verhaal ga je gemakkelijk mee in de opgeroepen gevoelens.
Of Petrus het begrepen heeft horen we niet. Dat is ook niet nodig, want het gaat erover of wíj het begrijpen.

In elk leven komen wel relationele strubbelingen voor. En meestal proberen we die problemen met woorden op te lossen, maar als de emoties hoog oplopen komen we er niet altijd uit en kan het escaleren, met het gevolg: hooglopende ruzie. Dit, tenzij we op het idee komen om een andere weg te bewandelen. Die weg is er wel, maar ligt op een dieper niveau. Het is niet de weg van woorden, woorden en nog eens woorden, maar de weg van en naar het hart.

Bij het lezen en herlezen van onze tekst bleef mijn oog rusten bij een heel klein deeltje aan het einde van Jezus’ verhaal (die zijn broeder of zuster niet) van harte vergeeft. Het hart inschakelen om verder te komen.

Onze taal zit vol uitdrukkingen met het woord HART: het hart op de juiste plaats hebben, hart voor de zaak hebben, van ganser harte, hartelijk gefeliciteerd, mijn hart vasthouden, het hart klopt me in de keel, waar het hart vol van is loopt de mond van over, iemand een hart onder de riem steken…
We zouden eens kunnen kijken naar de keren waarop het bij onszelf misliep, en hoe we ermee omgegaan zijn, of nog steeds omgaan. Zijn we toegekomen aan de weg vanuit ons hart, de weg van mededogen, of blijven steken in verharding en hebben we ons gelijk met steeds nieuwe woorden willen bevechten? We worden er niet gelukkiger van als de weg naar barmhartigheid ons te min, of onmogelijk lijkt. In het midden van dat woord ‘barmhartigheid’ staat hart. De moeilijkheid is vaak dat jij er wel aan toe bent om die weg te gaan, maar de ander (nog) niet. In de naweeën daarvan, is het goed om je hart te bewaken, en te oefenen in geduld.
In het boek Spreuken (4,23) lezen we: Van alles waarover je waakt, waak vooral over je hart, het is de bron van je leven.
Zo behoed je jezelf om de schuld bij de ander te leggen. Jij kunt alleen je eigen proces doorlopen, onafhankelijk van de ander die nog niet zo ver is.

Tot slot: Een hulpmiddel kan het zijn om te weten dat ieder van ons vergeving nodig heeft ten opzichte van een ander en de Ander. Het maakt ons deemoedig. Ook ik heb vergeving nodig.

Zoals Jezus ons voorgaat in vergeving, en juist voorkeur heeft voor de zondaars, zo mogen ook wij vergeven, telkens weer.

Laten wij bidden ...

Goede God en Vader,
wij vragen U vergeving voor alles wat er misging in ons leven.
Onze zwakheid wordt omgeven en opgevangen door uw mateloze liefde,
die als een bron van genade en kracht altijd blijft vloeien.
Wij leven van Uw vergeving, geef ons dan ook de genade
om, anderen die ons gekwetst hebben,
van ganser harte, te kunnen vergeven, telkens weer,
door Jezus, die ons in vergeving is voorgegaan.
Amen

Moge vergeving geven en vergeving ontvangen ons hart tot een tuin van liefde maken, vandaag en alle dagen!
Ricky Rieter

Reacties

  1. Als ik het goed begrijp vertelt Jezus de parabel om aan te tonen dat je telkens weer opnieuw moet vergeving schenken. En dan ben ik erg verwonderd (telkens ik deze parabel lees, al jarenlang!) dat de heer (de Koning, ik neem aan dat die verwijst naar de Hemelse Vader) zo kwaad wordt dat hij de 'boosdoener' laat afstraffen... Waar blijft op dat moment die altijd terugkerende vergeving als zelfs die Koning dat niet doet??? Kan iemand mij dit wat verhelderen?
    En dan nog een bedenking, niet gestoeld op enige expertise, alleen uit de eigen ervaring. Zoals er vele 'talen van de liefde' bestaan, zo bestaan er ook vele 'talen om ruzie te maken'. Het komt er op neer dat je met jezelf in de eerste plaats, maar ook met je 'tegenpartij' wie dat ook moge zijn, geduld leert hebben om ook conflict te aanvaarden als groei, zowel op je eigen weg als op de weg die je samen gaat. Dat het hart daar een rol in speelt, zeer zeker, maar dat je meent 'verder te staan' dan je tegenpartij, dat probeer ik zelf liever te vermijden, wat niet altijd simpel is.
    Alvast een mooie vergevingsvolle dag aan ieder die dit leest!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Is dit jeen parabel , dus een verhalende taal. Niet en dit van harteletterlijk te verstaan. Gewoon een manier van duidelijk te maken. En dat is het ,als ik u lees.wat betreft vergeven. En uzelf hoger plaatsen, u geeft zelf het antwoord. Een hele fijne dag nog Wivina,

      Verwijderen
    2. Dag Wivina, Je bent al intens bezig geweest met de moeilijkheid die er in deze lezing zit. Ik kan dat goed volgen. Het lijkt wel het tegendeel van hoe wij de 'koning' willen zien. Weet, het is een verhaal over een onmogelijke grote schuld, die zelfs al had je meerdere levens, niet te vereffenen is. Dus, zoals dat in verhalen gaat een enorme overdrijving in zit om iets duidelijk te maken, zoals ook het antwoord van Jezus aan Petrus heel onmogelijk lijkt. De 'schuld' aan God is, van de mens uit gezien, niet te vereffenen.
      Waar we problemen mee hebben is met de afloop van het verhaal. Mij helpt het als ik de boosheid van de koning projecteer op de mens zélf die Gods eindeloze barmhartigheid totaal negeert en niet aanvaardt, de mens die God de rug toekeert.

      Verwijderen
    3. Nog een aanvulling uit psalm 49, 8-9:
      Geen mens kan een ander vrijkopen,
      wat God vraagt voor een leven is niet te betalen.
      De prijs van het leven is te hoog,
      in eeuwigheid niet op te brengen.

      Verwijderen
    4. Dank aan Geerte en Ricky voor de verheldering. Komen wij niet uit een tijd (onze ouders, grootouders) dat God als bestraffend werd voorgesteld, waar nu, dankzij bvb Zuster Faustina de nadruk gelegd wordt op de barmhartigheid van God als Vader. Toch blijft Hij naast zijn oeverloze barmhartigheid ook als Gerechtigheid ons eens beoordelen... Na de oneindige barmhartigheid komt ook ons oordeel... Zo kan ik de parabel inderdaad beter begrijpen. Een leven is inderdaad niet te betalen, onze misstappen en fouten een leven lang vallen niet te vergoeden, enkel de barmhartigheid en ons berouw kunnen ons weer in harmonie brengen met de Eeuwige!

      Verwijderen
  2. Dank u Ricky dat gaat me gans van harte. U hebt het mooi uitgedrukt, nu nog aan ons om het zo bewust mogelijk te beleven. Het treft me ( zoals dikwijls bij bijbelcitaat)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Vergeven EN vergeven worden !!!! Mooi en goed evenwicht ! Wij mensjes kunnen toch niet anders!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik merk in mijn hart dat dingen die ik al zo lang en dikwijls vergeven heb, soms toch nog na blijven zinderen. Op bepaalde ogenblikken denk ik dan terug aan momenten waar iemand mij misdaan heeft. Ik heb het wel vergeven, maar als ik eraan terugdenk, vind ik toch nog dat die ander echt fout was. Heer, dat is het moeilijkste voor ons, dat we blijvend moeten vergeven, niet 1 maal, niet 2 maal, niet 10 maal, maar als het moet zelfs 1 000 maal. Heer, vergeef het mij dat ik aan sommige dingen blijf denken bij tussenpozen. Gij vergeeft mij altijd, maar als ik niet vergeef, kunt Gij ook mij niet vergeven. Jezus' parabel is zonneklaar: God vergeeft wel altijd, maar als ik dat ook niet doe, dan blijft de schuld van de andere niet vergeven. En precies dat kunt Gij, God, niet toelaten. Vandaar die veranderde houding van de heer op het einde van de parabel. Ik moet diep in mijn hart kijken en bidden dat ik wat ik vergeven heb, blijf vergeven. En vooral moet ik goed beseffen dat zelfs mijn kleinste schuld tegenover God toch erg is, omdat het een beledigen is van God, die niets dan liefde is.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ook daarvoor dank Daniël

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten