25 maart - Aankondiging van de Heer

God bezocht Maria via zijn engel. Wat een gebeuren! En dan nog wel met de aankondiging dat zij de Zoon van de Allerhoogste zou dragen. Onvoorstelbaar, maar waar. Eerst was er schrik, huivering, vragen, maar uiteindelijk zei Maria wel 'ja' tot de engel, wat een heus scharnierpunt zal worden in de geschiedenis.

Hoe komt het dat Maria 'ja' zei? We zouden als volgt kunnen samenvatten: 'Als God er is voor mij, ben ik er voor Hem.' Wederkerige liefde noemt men dat. Liefde roept op tot liefde. Liefde wekt liefde.

Ook al zijn wij biologisch niet uitgekozen, zoals het bij Maria wel het geval was, om Jezus te dragen en te baren, in wezen zijn we wel uitgenodigd tot hetzelfde 'ja'. God komt niet anders tot ons dan Hij tot Maria is gekomen. In zekere zin vraagt God ook aan ons: 'Ben je bereid de Heer te dragen, en te baren voor de mensheid?'

God kiest ieder van ons, Hij kiest u, Hij kiest mij, en spreekt ieder aan bij onze naam, heel persoonlijk, zeer gericht. Niet een enkele keer, maar dagelijks, voortdurend, als een gebed, of een liefde, zonder ophouden. God vraagt. Hij roept. Hij appelleert. Hij spoort ons aan tot een persoonlijke keuze.

Misschien is er in eerste instantie ook die angst, de huivering, de vragen. Dat weet God ook, Hij weet het meer dan we het zelf weten. Maar God vraagt nooit wat onze krachten te boven zouden gaan.

Van belang is ons gebed te plaatsen in het tedere waaien van de heilige Geest.  'Ja' zeggen tot God is geen krachtpatserij van een individu los van God. 'Ja' zeggen tot God is gaan staan in het zachte vuur van de Geest die God in ons heeft gelegd bij ons doopsel. Het is het diepe verlangen naar God, als vrucht van de inwoning van de Geest, toelaten. Het is dit verlangen koesteren, het laten groeien, om het tot stuwing te laten zijn in onze overgave aan God.

In de overgave zullen we Gods kracht ontvangen geheel 'ja' te kunnen zeggen aan Hem. Jezus, door God gebaard in ons hart, zal ons in zijn eigen ja-woord trekken opdat ons ja-woord zal gebeuren vanuit zijn ja-woord tot de Vader. Ons 'ja' zal gebeuren in Jezus' naam, vervuld van zijn liefde tot zijn Vader en tot de mensheid.

Geliefde mensen, als de wereld naar iets dorst heeft, is het naar mensen die 'ja' zeggen; 'ja' tot God.

Laten we ons verbinden met de heilige Geest in ons, moge Hij ons hele zijn vervullen met Gods liefde, opdat we, staande in het ja-woord van de Zoon, instrumenten mogen worden van Gods goedheid voor de mensheid.

Paus Franciscus vraagt – net zoals vorig jaar, opnieuw de wereld toe te wijden aan het Onbevlekte Hart van Maria. Laten we ons bij deze gebedsketen aansluiten. Moge, op voorspraak van Maria, de wapens zwijgen, moge het goede gesprek op gang komen. Moge er opnieuw Vrede zijn. Bidden wij voor Oekraïne, voor Rusland, voor al die plaatsen waar de vrede bedreigd wordt en waar Gods liefde geschonden wordt.

Laten wij bidden ...

Maria, goede Moeder,
wij wijden de Kerk en de hele wereld toe aan U.
Neem ons als uw kinderen bij de hand
en breng ons in de genade van uw Zoon,
in het vuur van de heilige Geest,
in de wil van de Vader.
Moge er vrede zijn in onze harten,
vrede in ons families en gemeenschappen,
vrede tussen landen en volkeren.
Maria, bid voor ons.
Amen.

Een zalig hoogfeest voor ieder van u.
kris

Reacties

  1. Het is onvoorstelbaar: de Zoon die van alle eeuwigheid bij de Vader was, wordt mens om ons allen te laten delen en mee te trekken in Zijn Zoon-zijn, in Zijn Kind-van-God zijn. Daarvoor had God een moeder nodig. Maria zei 'ja' en ook Jezus zegt 'ja' als Hij in de wereld komt. Het is zo mooi voor God ons 'ja-woord' uit te spreken. God, wij kunnen er niet bij, bij dat grote mysterie van Uw menswording, maar geef ons Uw H. Geest om dat er-niet-bij-kunnen te kunnen accepteren. Geef dat wij het kunnen aanvaarden dat wij maar Uw nietig schepsel zijn, maar een schepsel dat Gij roept om Uw kind te zijn. En dit niet alleen nu op aarde, maar voor altijd. Nog iets waar wij niet bij kunnen. God, wat bent U groot, altijd groter dan wat wij kunnen denken. Dank U, God, dat wij deel uit mogen maken van Uw wondere schepping, U die ons roept om dicht bij U te zijn in tijd en eeuwigheid.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. God, wij kunnen er niet bij, bij dat grote mysterie van Uw menswording, maar geef ons Uw H. Geest om dat er-niet-bij-kunnen te kunnen accepteren. Geef dat wij het kunnen aanvaarden dat wij maar Uw nietig schepsel zijn, maar een schepsel dat Gij roept om Uw kind te zijn.
      Zo is het priester Daniel, dat is mijn gebed tot GOD iedere dag,
      Ik begrijp er niets van, maar ik heb vertrouwen dat U alles ten goede leidt.
      Celia

      Verwijderen
  2. dank u Kris voor deze inspirernde overweging.. Helaas wordt Gods liefde nog te veel geschonden. Johanna

    BeantwoordenVerwijderen
  3. op deze dag wil ik graag een gedicht van Rainer Maria Rilke met u delen. misschien wat ouderwets (uit 1906) maar nog steeds heel sprekend. het laat de engel Gabriël het woord richten tot Maria. vol bewondering...

    Aankondiging

    -de woorden van de engel-

    Niet nader bent u God dan wij:
    zo ver als ieder ander.
    Maar ach, hoe wonderbaar zijt Gij,
    gezegend zijn uw handen.
    Ze groeien nergens bij een vrouw
    zo schitterend uit de zoom:
    ik ben de dag, ik ben de dauw,
    U echter bent de boom.

    Ik ben nu moe, lang was mijn weg,
    vergeef me, ik vergat
    wat Hij, die groots in goudbeleg
    als in het zonlicht zat,
    U zeggen laat, Gij zinnende,
    (de ruimte brak mijn toom).
    Zie: ik ben het beginnende,
    U echter bent de boom.

    Ik spreidde beide vleugels uit
    en werd zo zeldzaam breed;
    nu overstroomt uw kleine huis
    door mijn te grote kleed.
    En toch bent U als nooit alleen
    en ziet niet naar mij om;
    ik ben een zucht door ‘t lover heen,
    U echter bent de boom.

    De engelen, door angst bevangen,
    zij zijn in grote nood:
    nooit eerder was er zo’n verlangen,
    zo ongewis en groot.
    Misschien dat weldra iets gebeurt
    wat slechts Uw droom begrijpt.
    Gegroet zij u, mijn ziel bespeurt:
    U bent bereid en rijp.
    U bent een grote, hoge poort,
    die zich straks openvouwt.
    U bent mijn meest geliefde oor,
    ik voel hoe zich mijn lied verloor
    in U als in een woud.

    Zo kwam ik en voleindde
    uw duizend-en-een droom.
    God zag mij aan; verblindde …
    U echter bent de boom.

    Rainer Maria Rilke, Das Buch der Bilder (1906)
    vertaling s r

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten