dinsdag in week 4 van de veertigdagentijd
Sta op
Beste mensen, het zal je maar overkomen dat je achtendertig jaar lang bedlegerig bent en dat er iemand die je niet kent naar je toekomt met de vraag of je gezond zou willen worden. Wie zou dat niet willen? De man uit het evangelie heeft er al zo lang naar verlangd. Hij zit daar regelmatig bij het bad met geneeskrachtig water. Hij kan niet zelfstandig opstaan op het juiste moment om ernaartoe te lopen. Altijd is iemand anders hem voor. Maar toch zit hij er nu weer. Dan moet de hoop om te genezen nog steeds levend zijn. Dát is al een wonder, wie houdt het zo lang vol om te blijven hopen.
Het verhaal ontwikkelt zich in sneltreinvaart, en de diepgang van het verhaal ook. Sta op, pak uw mat op en loop zegt Jezus tegen hem, en meteen staat hij op, is genezen en loopt weg. Later in het verhaal ontmoet hij Jezus opnieuw in de tempel. Jezus zegt tegen hem: U bent nu gezond. Zondig daarom niet meer.
Ik zou met jullie willen nadenken over de woorden Sta op. Deze man is lichamelijk genezen, maar Jezus nodigt hem uit om een stap verder te zetten. Hij wil de ‘ziel’ van de man ook genezen. Of de man daarop ingegaan is, weten we niet, misschien is het door Johannes, die dit heeft opgetekend, bedoeld om het verhaal door te trekken naar onszelf.
Wat verlamt ons? Waar hebben we genezing voor nodig? Ons lichaam en ons binnenste zitten in dezelfde persoon, in mij en in jou. We hoeven die twee begrippen niet te splitsen. Wat is er niet heel in mij? Waaraan lijd ik? Ben ik wel te genezen? Dit zijn vragen die we onszelf kunnen stellen. Twijfel ik er wel eens aan of er ooit verbetering in mijn situatie kan komen? Hoe staat het met mijn vertrouwen erin en met de acceptatie als het anders loopt dan ik zo vurig hoopte?
Jezus kwam persoonlijk naar de man toe. Wij leven in een andere tijd, maar Jezus is dezelfde gebleven. Hij kan ons op andere wijze aanraken en benaderen. Als we luisteren naar de diepste stem in onszelf, dan is Hij in ons werkzaam, zelfs als we het niet waarnemen. Soms zelfs in onze dromen.
We komen steeds dichter bij Pasen, het feest van de Opstanding, ook wel Verrijzenis genoemd. Nu leven we nog in de veertigdagentijd, maar vanuit ons geloof weten we dat Jezus is opgestaan. Hij is opgestaan uit de dood. ‘Dood’ bleek geen dood te zijn.
In de opstanding van Jezus is ons opstaan gegarandeerd. Althans de mogelijkheid. De genade ertoe wordt ons gegeven horen we in deze veertigdagentijd telkens bij Paulus.
Vallen en opstaan is een uitdrukking die we allemaal kennen. Het gaat uiteraard niet alleen over een bloedende knie.
De man uit het evangelie aarzelde geen moment toen Jezus hem zei: Sta op!
Laten wij bidden ...
Goede God,
wij allen verlangen naar genezing
voelen ons soms zo machteloos.
Over enkele weken is het Pasen,
het feest van de Opstanding.
U nodigt ons, keer op keer,
uit om op te staan uit de ‘dood’ in ons leven.
Jezus is ons voorgegaan.
Hij is de Genezer bij uitstek.
In en door Hem,
ontvangen we ook de kracht
om daadwerkelijk
OP TE STAAN EN VERDER TE GAAN
Zijn genade is ons genoeg!
Een hartelijk gemeende wens: Sta op!
Ricky Rieter
Dank u, Ricky, voor dat mooie woord. Ik plaats hieronder mijn woord. Het is wat het is. Zonder pretentie.
BeantwoordenVerwijderenEzechiël zag water uit de tempel vloeien. Dat is wat werkelijk gebeurt in een huis van God. God geeft leven. Uit ons gebed, uit onze relatie met God komt leven voort, ja, in ons gebed krijgen wij het leven. Ons gebed vervult de hele aarde met leven en vruchtbaarheid. Zelfs de Zoutzee waarin geen leven is, wordt een bron van drinkbaar water. Zo zuivert God het leven van de mensen door hun gebed of door het gebed van enkelen die echt in Hem geloven. De Godgewijden zijn hier onmisbaar.
Jezus komt ook bij een water, de badinrichting van Bethesda. Dat water heeft geneeskundige kracht. Als het water door een engel des Heren bewogen werd, kon de eerste die erin afdaalde weer gezond worden. Dus lagen daar veel zieken te wachten op hun genezing. Ook een man die lam was, al 38 jaar lang. Jezus ziet hem liggen en maakt hem gezond. Niet met het water van Bethesda, maar door Zijn scheppend woord. Jezus is God. Door Hem is alles geschapen. Dit stukje evangelie komt uit het vijfde hoofdstuk van het Johannesevangelie, dus na het hoofdstuk 4 over de Samaritaanse aan wie Jezus levend water gaf. Jezus heeft geen water nodig. Noch dat water van Bethesda, noch het water uit de tempel. Zelf is Hij het water dat leven geeft, zelf is Hij het levend water, zelf is Hij de weg, de waarheid en het leven. Eén enkel woord van Hem doet de lamme lopen en zijn bed opnemen en dragen. Het doopwater waarin Jezus ons onderdompelt in Hem, schenkt gezondheid van leden en genezing uit onze verlammingen. Want verlammingen hebben we allemaal. Jezus zegt aan de genezene: ‘Zie, je bent nu genezen; zondig niet meer opdat u niets ergers overkomt’. Blijkbaar heeft de zonde hier toch die man tot verlamming gebracht. Maar geen nood. Jezus vergeeft ons onze zonden. Het doopwater spoelt al onze zonden weg. Maar nu moeten we niet meer zondigen. Dat niet meer moeten, is tweevoudig: we moeten de zonde mijden, maar de zonde is ook geen fatum meer, geen noodlot. Zonder doopsel is zonde bijna onvermijdelijk, want we zijn slaaf van de erfzonde, slaaf van wat Adam misdeed. Het doopsel herstelt dat verworden-zijn van ons. Jezus is ‘God redt’. Sinds ons doopsel is zonde niet meer onoverkomelijk. De doopgenade sterkt ons en voorkomt dat we weer zondigen. Maar zelfs als wij toch nog zondigen, dan is Jezus daar om alles te vergeven. De biecht is daartoe het uitgelezen middel. De biecht is een tweede doopsel. We kunnen dat tweede doopsel altijd opnieuw ontvangen. Wat een genade!
Hoe mooi… bij elke openbaring hoe God is, hoe Zijn Zoon ons wil oprichten, hoe Zijn Geest met kracht en vuur en léven ons wil doorstromen en genezen,
BeantwoordenVerwijderenontvangen wij genade om vol hoop en blijheid op te staan, ook als ketenen van gebonden zijn ons telkens weer proberen neer te halen.
Ach laat ons hart alleen op Hem gericht zijn, telkens weer, telkens opnieuw.
Dank je wel!
dank voor de leestip. mooi om te mogen zien hoe de franciscaanse monniken daar in de oekraïne hun medemensen bijstaan. heb meteen geld gestort! dat komt zeker goed aan.
BeantwoordenVerwijderen