dinsdag in week 33 door het jaar

Zacheüs was een tollenaar; geen gewone maar dé hoofdtollenaar. En we weten dat de tollenaars in die tijd niet altijd even rechtdoorzee waren, verre van dat. Ze troggelden maar al te graag de gewone man en vrouw in de straat af.

Zacheüs was klein van gestalte, en hij moest die Jezus toch een keer zien, hij had er al zoveel over gehoord. Dus hij klom in een boom langs de kant van de weg om wat van op afstand, een beetje vanuit de hoogte, naar die Jezus te kijken die ging langskomen.

En dan... die blik van Jezus naar de kruin van de boom, gericht naar Zacheüs. Wat een warmte, wat een liefde moet in die blik gezeten hebben. Om nog niet te spreken van Jezus' woorden: ‘Zacheüs, kom vlug naar beneden, want vandaag moet Ik in jouw huis verblijven.’ Wat moeten deze woorden Zacheüs diep geraakt hebben. Want, zo lezen we: 'meteen kwam hij naar beneden en ontving Jezus vol vreugde bij zich thuis.'

Wat voor een vreugde moet dat geweest zijn ?
Wel, het is de vreugde van het zich aangeraakt weten door Gods barmhartigheid. Hij, die goed wist dat hij zondaar was in de ogen van God, werd plots aangeraakt door God zelf doorheen de blik en de woorden van Jezus. Het moet een gevoel geweest zijn van thuiskomen in datgene dat hij zolang diep vanbinnen gemist heeft, namelijk God.

Wie ooit heeft ervaren werkelijk aangeraakt geweest te zijn door God, weet zich ten diepste thuis gekomen. Dat, ja dàt, moet heel diep vanbinnen een zeer intieme vreugde geven. Geen oppervlakkig alleluia, geen luide kreten van blijdschap, nee eerder een stille innige diepe vreugde, een vrede die haar wortels vindt in het zich openomen weten door God.

Wij allen zijn een stukje Zacheüs. We zijn dan misschien geen tollenaars, toch dragen we allemaal duisternis in ons. Naast onze ja-woorden vechten we ook met nee-woorden: onze liefde is dikwijls lauw, onze vriendelijkheid ver te zoeken, de roddel heeft ons soms te pakken, we doen dingen die eigenlijk niet goed zijn,... laat ons gewoon eerlijk zijn.
Weet, lieve mensen, dat Jezus dagelijks langskomt langs het pad van je hart. Ik zou zeggen: kruip in de boom, verlang naar Jezus, naar zijn Woord, zijn blik, zijn aanraking. Hij zal zich tot jouw wenden, je aankijken, je aanspreken. Hij zal je diepste duisternis aanraken met Gods barmhartigheid. Hij zal ook tegen jou die prachtige woorden zeggen: Jos, Lisa, Frans, Clara, Marie, Emma, Kris,... vandaag wil Ik in jouw huis verblijven. Dat wil zeggen: Jezus wilt diep in je ziel te gast zijn. Hij wil jou in zich opnemen en al je duisternis omvormen naar Gods licht.

Ja, Jezus is gekomen, en komt, om te zoeken wat verloren was en is, wat vervreemd is geraakt van de liefde, van God. En dàt wilt Hij komen genezen, ombuigen.

Kom, laat ons vandaag in de boom klimmen, de boom van onze ziel. Kijk uit naar Hem die komen gaat. Verlang naar Hem, dorst naar Hem, Hij verlangt naar u, Hij dorst naar u.
Neem zijn blik in je op, ontvang zijn woorden, laat Hem je gast zijn. Laat dit je diepste vreugde zijn vandaag.

En ja hoor... moge dit de aanzet zijn om gekeerd naar Hem, in Hem en met Hem, opnieuw te groeien in Gods liefde.

Wat een feest !

kris

Reacties

  1. Bevrijding, losmaking… zoals een ezel die vastgebonden staat en dorst heeft, losgemaakt moet worden, zodat hij kan gaan drinken… zoals een bedelaar die blind was, en terug wou zien… zo is die rijke Zacheus, die vasthing aan zijn rijkdom en zijn leidinggevende rol (in een systeem dat mensen uitperst) en ook aan zijn maatschappelijke isolatie en zijn reputatie,… door Jezus aangesproken en los gemaakt ! De mensen reageren heel ontevreden. Misschien waren ze jaloers. Waarom koos Jezus er zo een zondaar uit, iemand die het écht niet verdiende, om hém te vereren en deugd te doen met zijn nabijheid en vriendschap ?! Waarom gaf de Vader een feest voor de verloren zoon ? Maar Jezus trok zich het verleden en de reputatie van deze man niet aan, en hij antwoordde op de kritiek : Vandaag is er in dit huis een bevrijding gebeurd, en ja – deze zondaar – hij is ook een volwaardige mens, ook hij hoort bij de uitverkoren kinderen van God. Ik moest ook hem bevrijden. Vreugde !! De uitsluiting die arme mensen treft, paria’s, die treft ook soms rijke mensen, afpersers. En het is hun eigen fout. Maar Zacheus is zo blij dat Jezus hem weer ziet en hém weer aanspreekt en hem opzoekt en met hem wil eten – zo blij met die inclusie ! - dat hij plots niet meer vasthangt aan zijn rijkdom, en plots afstand kan doen van de helft van alles wat hij zich had toegeëigend. Vreugde !! Ook dit verdwaalde schaap is terug gevonden en terug bij de kudde. Ook deze drenkeling is nog levend opgevist en weer aan boord. Ook zijn huis maakt weer deel uit van het rijk gods. Hier zal geen onrecht meer plaats vinden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat Zacheus doet, (dubbel teruggeven enz) is wat de Wet van Mozes voorschrijft. In Exodus 22 staan daarvoor de nodige voorschriften. Ook in het boek Numeri. Hij doet dus eigenlijk niets 'speciaals'. Hij doet wat hij 'moet' doen als het gepleegde bedrog uitkomt. Maar hij wordt daardoor wel weer erkend als een volwaardig lid van het volk van het Verbond. Jezus zegt dat ook uitdrukkelijk in dit verhaal.

      Verwijderen
  2. Kris, een prachtige uiteenzetting, maakt men dag helemaal goed.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. "Geen oppervlakkig alleluia, geen luide kreten van blijdschap, nee eerder een stille innige diepe vreugde, een vrede die haar wortels vindt in het zich openomen weten door God."

    Waarom geen alleluia, geen kreten van blijdschap??? In het evangelie lees ik nergens dat mensen die aangeraakt werden door Jezus, genezen werden door Hem, in alle stilte heengingen. Integendeel! Mochten wij als christenen in deze tijd wat meer uiting geven aan de vreugde en de kracht van het geloof, we zouden als Kerk verder staan.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. luc julien piccavet
    Gods zoon zoekt u te redden.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik wil aansluiten bij een van de vorige bedenkingen :
    "Wat Zacheüs doet, (dubbel teruggeven enz) is wat de Wet van Mozes voorschrijft. In Exodus 22 staan daarvoor de nodige voorschriften. Ook in het boek Numeri. Hij doet dus eigenlijk niets 'speciaals' "
    Persoonlijk vind ik doen wat je moet is voldoende als je het doet met een ruim en barmhartig hart. En dat is niet zo eenvoudig als het eruit ziet...

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten