woensdag in week 33 door het jaar

Wat het evangelie van vandaag ons onder andere leert is dat we onze talenten, van God gekregen, niet zomaar mogen wegstoppen alsof ze er niet zouden zijn. Ze zijn gegeven om ze te gebruiken, om Gods Rijk ermee op te bouwen.

Het zou zonde zijn onze talenten niet te gebruiken. Veel moois van wat er zou kunnen gebeuren gebeurt dan niet. Denken we aan de ontplooiing van onszelf, en aan al de vruchten voor anderen die deze ontplooiing tot gevolg zou hebben.

Het is daarom goed te leven in het gelovig bewustzijn dat we wel degelijk talenten in ons dragen, en dat dat een bedoeling heeft; dat God daarmee iets wil.

Ieder persoonlijk draagt daarin een grote verantwoordelijkheid. We mogen niet lui zijn in het gebruik van Gods gaven.

Maar ook als gemeenschap dragen we daarin een grote verantwoordelijkheid. Broeder en zuster zijn van elkaar houdt onder andere in zo met elkaar omgaan dat ieders talenten naar boven kunnen komen, én tot bloei kunnen komen.

Allen samen dragen we ook een collectieve verantwoordelijkheid: namelijk het scheppen van een samenleving waar het goed is om leven, waar Gods Vrede gedragen en uitgedragen wordt, waar Gods liefde bezongen wordt in kleine en grote gebaren, zichtbaar en onzichtbaar, maar altijd en overal.

Laten we onze verantwoordelijkheid nemen en dragen, in eenvoud en blijheid, individueel én als kerkgemeenschap.

Moge onze wereld, onze samenleving, beeld worden van Gods Rijk.

kris

Reacties

  1. De beide lezingen van vandaag zijn moeilijk te begrijpen. Het visioen van Johannes is vreemd. Ik probeer mij dat voor te stellen maar ik word er echt niet blij of gelukkig van. En het evangelie vind ik hard overkomen. Natuurlijk moeten we dankbaar zijn voor de ontvangen gaven en ermee werken. Maar de reactie van de koning is niet liefdevol. Geen tweede kans meer. Uit de weg met jou want voor mij ben je van geen enkele waarde. Wat moet ik leren van deze reactie? Ik snap dat in deze parabel duidelijk wordt gemaakt dat je de talenten goed moet gebruiken en daarover verantwoording af moet leggen. Maar toch.....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ik begrijp er ook niet veel van. vooral het slot van de vergelijking waarin de koning diegenen die die hem niet als koning wilden laat ombrengen stuit mij tegen de borst. de paralel met huidige machthebbers all over the world is snel getrokken.

      Verwijderen
    2. Openbaring is een boek rijk aan symbolen de vanuit onze bijbelkennis begrepen kunnen worden. Vertrouwd zijn met de bijbel, het woord van God (= eigen aan een christen) helpt ons te begrijpen wat God wil zeggen.
      De 24 ouderlingen: 12 stammen van Israël en 12 apostelen - alle mensen (joden en 'heidenen') die door het offer van Jezus gered worden.
      Donder en bliksem verwijzen naar de Sinaï, waar God zijn levenswoorden geeft.
      De zeven geesten of zeven brandende fakkels = verwijzing naar de H.Geest ("7" om de volmaaktheid, de heiligheid aan te duiden).
      4 levende wezens: karaktereigenschappen van God - majesteit en macht (de leeuw) - trouw (de stier) - intelligentie (mensengezicht) - opperheerschappij (de adelaar). De profeet Ezechiël zag dit visioen reeds.
      Het belangrijkste in deze lezing: iedereen zal God prijzen, in de hemel en op aarde, alles wat adem heeft en leeft. Zoals kardinaal Danneels destijds schreef in één van zijn brochures: "de H.Geest bidt onophoudelijk in heel de schepping, zelfs tot in het kleinste grassprietje toe."


      Verwijderen
    3. Het zijn inderdaad moeilijke lezingen.
      Iets over de eerste lezing: Johannes mag God zien in een visioen. Vierentwintig oudsten rond de troon. Ik denk: de twaalf apostelen voor de 12 stammen van Israël en nog eens twaalf oudsten, d.i. leiders voor de heidenvolken. Jezus zei in Mattheus 19, 28: 'Bij de wedergeboorte zult ook gij gezeten zijn op 12 tronen en heersen over de 12 stammen van Israël'. In het Grieks staat niet 'heersen', maar 'rechters zijn'. Daar gaat het over: laten de volken God de Heer zijn over hun leven? Dan de vier dieren, ik denk: de vier evangelisten. Mattheüs als een leeuw, Marcus als een jonge stier. Het zijn beelden voor de krasse evangeliën van beiden. Lucas is dan een mens: hij schrijft over het menselijke in Jezus. Johannes: een adelaar in zijn vlucht. Johannes neemt inderdaad een hoge vlucht in zijn levenslang mediteren en schouwen van het Jezusmysterie. Maar de vier evangelisten brengen allen eer aan God. Niet hen komt de eer toe, zij werpen hun kronen neer voor de troon van God. Ook wij, priesters, die moeten preken en verkondigen, wij mogen het niet doen voor eigen eer. Het is niet: 'Nu zal IK het eens zeggen'. Elke preek en verkondiging is tot de eer van God en tot het heil van de mensen en staat bovendien ondergeschikt aan wat het woord van God zegt. Het is niet ons eigen woord, het is Gods woord dat wij pogen te verduidelijken.
      Het evangelie: een variant van wat we zondag bij Mattheus lazen. De mensen willen niet dat een man van hoge geboorte koning wordt over hen. Maar hij wordt het toch. Een beeld voor Jezus: Hij moest aan het kruis, maar daar werd Hij tot koning verheven. Hij is ons aller Heer. Ondertussen heeft de man zijn vermogen toevertrouwd aan tien dienaars. Toevertrouwd hé! Het is niet HUN bezit, het is het bezit van de komende Koning. Dan de afrekening. De derde dienaar was bang van zijn heer. Hij had niets gedaan met zijn pond, alleen het goed verborgen opdat niemand het zou pakken. Maar daar is de Heer niet tevreden mee. Het pond is de liefde. Laten wij die liefde groeien? Als we maar weinig liefde hebben, zal die nog verminderen en afkoelen. Hebben wij veel liefde, dan zal die liefde groeien, wij zullen er plezier in vinden te beminnen. Zoals een leerling die op school niet goed mee kan. Als hij zijn best niet doet om er weer bij te zijn, zal hij steeds verder achterop geraken en zelfs het begin dat hij een beetje kende, ook nog kwijtspelen. Dat die vijanden neergestoken werden, is wreed. Ik weet niet of Jezus zelf dat zo gezegd heeft, maar het was een voorstelling uit die gewelddadige tijd van toen. In elk geval: Jezus die verworpen wordt als koning, wordt toch koning. En dat is ons geluk. Hij is een goede koning, een koning vol liefde. Wie de liefde niet aanvaardt, zal niet gelukkig zijn en eigenlijk dood zijn; dat is het beeld van dat neersteken. Het is het lot van hen die Jezus en God werkelijk en zonder ommekeer verwerpen. Dus een waarschuwing voor ons. Wreed? Ja. Maar God is geen brave opa voor wie alles goed is, God is een Vader en een vader is best eens streng tegenover zijn kinderen.

      Verwijderen
  2. Bij de leestip over het getijdengebed:
    volg dagelijks de lezingendienst + morgengebed met de abdij van Averbode op EclipsTV (telenet kanaaal 52) om 9.20 uur (teksten op internet: bidmetonsmee.be. En op zondag de eucharistie om 11.00 uur ook op EclipsTV.
    Zie: https://sites.google.com/view/onthaal-abdij/liturgie

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zoals hoger staat : de Geest bidt voortdurend in heel de schepping !
    Kom o Geest,laar ons dit zien !!!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dank jullie wel voor de genomen moeite om het moeilijke thema een beetje te begrijpen. Gelukkig dat er meer mensen zijn die met bepaalde lezingen geen weg weten. Ik ben nog uit de tijd dat er nauwelijks een bijbel in huis was omdat de gewone, eenvoudige mens de bijbel beter niet kon lezen. Maar dank zij jullie wordt het een stuk begrijpelijker,

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten