vrijdag in week 32 door het jaar

Vandaag zegt Jezus: ‘Wie zijn leven verliest, zal het behouden.’

Deze dagen heb ik me wat verdiept in het nalatenschap van Dietrich Bonhoeffer. In het licht van het evangelie van vandaag wil ik met u enkele gedachten van hem met u delen.

Het gaat over de levenskunst van je te hechten aan Christus. Wie deze weg in de diepte verstaat zal ervaren dat Christus je leven zal omvormen naar Gods liefde, met alle consequenties die eigen zijn aan deze weg. Deze weg is beslist een andere weg dan degene die je zou bewandelen los van de Christus.

‘Een christendom zonder navolging is een christendom zonder Christus’, schrijft Bonhoeffer. Dit mag geen theoretische theologie zijn maar het moet beleefd worden ‘in de praktijk van elke dag’, aldus nog Bonhoeffer.

Verder zegt hij dat navolging van Jezus ten diepste bevrijding betekent: bevrijding van menselijke instellingen, van al wat druk en zorg veroorzaakt. ‘Het juk van Jezus is hard voor wie zich ertegen verzet, maar het wordt zacht voor wie zich eraan overgeeft.’

Elders spreekt Bonhoeffer nog over het ‘conflict’ dat je zal ervaren met ‘de wereld’ wanneer je je werkelijk geeft aan de navolging van Christus. Hij schrijft: ‘Waarheen zal die oproep tot navolging degenen brengen die er gehoor aan geven? Enkel Jezus Christus weet waarheen deze weg leidt. Wij weten echter dat het een bovenmatige barmhartige weg zal zijn.’

Nog een laatste van Bonhoeffer: ‘Navolging is vreugde.’

Woorden om mee te nemen vandaag.

Een mooie vrijdag voor ieder van u.

kris

Reacties

  1. ‘navolging is vreugde’, een tip voor wie dat zoekt:
    ik lees sinds enige tijd, bij mijn dagelijks avondgebed, weer uit 'de navolging van Christus' van Tomas van Kempen. vooraan begonnen, iedere dag een pagina. heel rustig, hardop. een soort 'biddend lezen'. ik kan het eenieder aanraden, t werkt door in uw dagelijks leven: zeer vreugdevol!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. 'Navolging' van Bonhoeffer uit 1937 (hij was toen professor aan het seminarie voor toekomstige predikanten van de zgn. Bekennende Kirche, een Kerk die los wilde van de protestantse staatskerk die meedeed met het naziregime), is een prachtig boek. Ik heb in mijn jonge seminarietijd veel over en van Bonhoeffer gelezen.
      Ook 'De navolging van Christus' van Thomas a Kempis is een bijzonder mooi boekje. In onze jaarlijkse retraite geeft onze predikant P. Wilkens daar elke dag een paar hoofdstukken uit om te lezen.

      Verwijderen

Een reactie posten