Vandaag beluisteren we een ontmoeting tussen God en het kwaad, tussen Jezus en een bezetene. Het is een indringend verhaal waarin het geweld van het kwaad en de verlossing van Jezus zich in volle glorie manifesteert.

Op het eerste zicht is het een merkwaardig verhaal. Doch wie het verhaal ten diepste binnenlaat zal er al vlug achter komen dat het een verhaal is dat gaat over u en mij.

Het kwaad huist in ieder van ons. Klinkt cliché, maar het is wel een feit. Wie zegt geen last te hebben van het kwaad mag zich bij Maria Onbevlekt Ontvangen scharen. Maar bij mijn weten staat zij daar tot op heden alleen, liefdevol met haar Zoon in haar armen.

Jezus komt ons kwaad tegemoet, zoals Hij naar de bezetene toegaat in het verhaal van vandaag. Jezus wacht niet tot de zondaar naar Hem komt. Nee, Hij vertrekt alvast, de zondige mens tegemoet. Da's goed nieuws voor ons. Wees dus waakzaam, want Hij kan er ineens staan. Dit kan Hij doen op velerlei wijzen: je aansprekend in je gebed, doorheen het Woord uit de schrift, doorheen een medemens, zich openbarend in een situatie, je aanrakend in de eucharistie, je vergevend in een biecht, en zo meer. God is heel creatief als het daarop aankomt. Aan ons Hem te willen verwelkomen. Waakzaamheid!!

Het kwaad in de bezetene kwam in opstand, zo lezen we vandaag. Oh dat is zo waar. Laten we eerlijk zijn, we koesteren soms het kwaad, willen het niet loslaten (wel in intentie maar niet in de daad). Ieder van ons heeft zo van die plekjes waarvan we liever niet hebben dat de Heer er zich mee komt moeien. Het zijn duistere plekjes waar we ons bij momenten graag in terugtrekken, er ons in wikkelen, wetend (en daar is de mens merkwaardig in) dat dit hem wegtrekt van de Heer, weg van de waarheid, weg van de liefde. Zoals Paulus zegt: 'Wat ik verlang te doen, het goede, laat ik na; wat ik wil vermijden, het kwade, dat doe ik.' (Rom. 7, 19)

Al goed dat Jezus groter is dan onze koppigheid. In zijn goddelijke liefde komt Hij naar ons toe om ons aan te raken, om op zijn woord het kwaad te verdrijven. Ja, ondanks onze innerlijke opstand.

En dan, lieve mensen, komt de keuze. De bezetene in het verhaal van vandaag had kunnen weglopen. Maar dat deed hij niet, integendeel. Hij ging Jezus tegemoet, met heel het legioen kwade geesten die hij in zich meedroeg. Dat geldt dus ook voor ons. Wij zijn in de mogelijkheid weg te lopen van de Heer. Wij kunnen kiezen ons hart gesloten te houden voor Jezus. Wij zijn in de mogelijkheid, meer: wij zijn vrij de weg van het 'ja' te bewandelen of de weg van het 'nee'. Wie kiest voor de weg van het 'nee' kiest tegen de verlossing, tegen de bevrijding, tegen de opstanding; hij kiest voor de leugen. Wie kiest voor het 'ja' kiest voor het leven, voor God, voor de liefde, voor de opstanding; hij kiest voor de waarheid.

Vraag is: zijn we als persoon bereid de verlossing van de Heer toe te laten?Weet dat Jezus macht heeft over het kwaad in elk mensenhart. Hij heeft de macht over diep ingewortelde gewoontes en dagelijkse neigingen tot kwaad. Maar we moeten het Hem laten doen. We kunnen het niet zelf.

Mogen we innerlijk arm worden, Hem welkom heten tot in diepste grafspelonken van ons hart. Moge Hij ons aanraken, ons optillen in zijn licht, ons ten diepste genezen.

En getuig. Ja, getuig zoals de bezetene na zijn verlossing moest getuigen onder de mensen waar hij woonde. Het was een opdracht die hij van de Heer kreeg. En Jezus geeft die opdracht ook aan de meesten van ons. Getuig door uw wijze van leven: wees de barmhartigheid van de Heer naar je medemens, heb je naaste lief zoals Jezus u liefheeft, vergeef zoals God u vergeeft, wees teder en sterk, zacht en moedig.

Ja, de wereld mag aan ons zien dat God bestaat.

kris

Reacties

  1. Zaterdag hoorden wij hoe Jezus met Zijn leerlingen het meer overstak. Maar ze kwamen in een grote storm terecht. Maar Jezus bezwoer de stormwind en alles werd stil. Eenmaal het meer overgestoken, komen ze in het land der Gerasenen. In de ogen van de Joden waren dat heidenen die slecht leefden. Je zou kunnen zeggen: ‘Als zwijnen, als beesten’. Nu was daar een man die in de grotspelonken huisde. Dat was wat de Joden dachten over de Gerasenen: Ze leefden in graven, ze waren geen mensen meer, ze waren levend dood. Jezus beveelt de onreine geest uit die man weg te gaan. Maar die geest wijkt zomaar niet. Hij is ook niet alleen, hij heet ‘Legioen’, want ze waren met velen. Wat een sukkelaar van een man die in de ban was van een legioen geesten die maar niet wilden wijken. Ze beukten, ze sloegen hem. Maar zoals Jezus de natuurkrachten van storm en water kon doen zwijgen, zo doet Hij het ook met dat legioen onzuivere geesten. Ze mogen in een troep zwijnen gaan, maar deze verdrinken in het water van de zee. Dat is echt een krachtmeting tussen de Zoon van de Allerhoogste, de Heilige Gods en de onreine werkelijkheid van de onderwereld. Maar die onreine onderwereld verdwijnt in het water. Is dat niet het doopwater? Ook uit ieder van ons zijn de onreine geesten toen weggegaan, gestorven in het doopwater. En wij zijn zoals die bezeten man nieuwe mensen geworden, gekleed en goed bij ons verstand. We zijn weer onszelf, bekleed met de nieuwe mens die Christus is en levend vanuit het verstand van God zelf, dat is de Heilige Geest. De onreine geesten kwamen om in het water, de leerlingen in de storm van het meer werden gered. Het moest zo zijn: met Jezus kom je tot leven. Wie Jezus niet wil, komt om. De leerlingen waren toch door Jezus geroepen om vissers van mensen te worden (Mc. 1, 17)? Ze moesten de mensen redden uit de poel van de onderwereld die onze wereld zonder God vaak is. De man die genezen is, wil bij Jezus blijven. Dat mag niet, hij moet naar huis, naar de zijnen, om ook hen door Jezus te laten redden op grond van de redding die hem te beurt is gevallen. En de zwijnen, dat is dat beestachtige leven. Dat verdwijnt waar Jezus komt. Maar dat is helemaal niet gericht tegen de varkenskwekers. Die dieren zijn sinds Jezus ook niet meer onrein.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Deze Coronatijd doet mensen bezwijken. De ouderen sterven van covid of van de eenzaamheid. De jongeren breken uit. Ze komen op straat. Het zijn signalen. Het geweld daarbij is niet goed te keuren. De regering moet natuurlijk iets doen. Zou ze niets doen, dan was er ook kritiek, misschien nog groter. Maar we moeten allen inzien dat we verschrikkelijke tijden beleven. Ze doen aan mij en aan velen de klacht ontspringen: 'Heer, waar zijt Gij? Hebt U ons werkelijk zo verlaten? We houden het niet meer uit!' En toch, lieve vrienden, we moeten nog even volhouden. Die plaag zal niet blijven duren. Eens is het ermee gedaan. Maar laten wij bidden, veel bidden voor elkaar. Dat wij het uithouden. Want we zijn het moe. We kunnen nergens heen en de bewoners van ons WZC zien, als het wel gaat, hun familie even voor het raam of via skype. Velen kunnen dat niet plaatsen: 'Waarom komt mijn man of vrouw, mijn kind of buur niet even binnen? Ze staan daar voor het raam. Maar ik verlang een omhelzing, een knuffel'. En ook de Kerk kan niet veel doen. Gelukkig zijn er in de woonzorgcentra en in de ziekenhuizen tewerkgestelde pastorale werk(st)ers. Maar de priesters mogen de huizen niet binnen, ook niet voor een rouwbezoek. Er is nood aan zingeving en zoals het al vroeger aangekondigd was: 'De derde golf zal een psychiatrische golf zijn'. Heer, we kunnen niet meer; kom ons spoedig te hulp. Help ons dit nooit geziene kruis te dragen. Zelf en alleen kunnen we het niet meer. Heer, red ons, wij zijn in de macht van een legioen virussen. Heer, stort ze in de diepte van de onderwereld terug.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. hoog tijd om iets te doen aan de opwarming van de aarde.
    een derde golf als een tijd van bekering dat zie ik nog zitten.
    Veel bomen planten en stinkende (onreine) uitlaatgassen verwijderen.
    Voor veel meer respect voor de natuur door God geschapen en het werk van Zijn Handen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Geloven we nog genoeg in de kracht van het gebed? Gelukkig zijn er her en der initiatieven van gezamenlijk gebed (ieder apart maar toch in eenheid met elkaar) 'bidden tegen corona'.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Het enige wapen dat we hebben in deze tijd is geloven dat het op op een of andere manier goed komt met die corona-pandemie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Natuurlijk komt het goed. Heeft God zijn mensen ooit al in de steek gelaten? "Ik vergeet u nooit" zegt de Heer (Jesaja 49,15 - straffe woorden!).

      Verwijderen

Een reactie posten