zondag 5 door het jaar - B

De overweging van deze zondag is van de hand van Frans Mistiaen, sj

Vandaag kregen wij een globaal beeld van een dag in het leven van Jezus. Hij geneest zieken en kent daardoor plaatselijk succes. Maar Hij trekt zich terug en bidt in de stilte tot zijn Vader. Van daaruit besluit Hij niet daar te blijven, maar verder te trekken om ook elders mensen aan te spreken en op te richten.

Dat Jezus zieken heeft genezen kon blijkbaar volledig verkeerd worden begrepen. Hij wilde vooral de binnenkant van de mensen aanspreken door hen uit te nodigen op te staan en bevrijd te worden van allerlei vormen van innerlijke geslotenheid, verstarring en ziekte. “Boze geesten” worden ze genoemd. Maar soms werden blijkbaar ook uiterlijke gevolgen van zijn bevrijdende invloed merkbaar: lichamelijke genezingsverschijnselen als gevolg van een vernieuwde, innerlijke bezieling bij de mensen die Hij zegende.

In de evangelies voelen wij regelmatig dat Jezus bezorgd is om meer te bewerken dan verbazing bij een alleen maar uiterlijke genezing. Hij wilde dat een genezing steeds gelovig zou worden ervaren als teken van innerlijke bevrijding door de kracht van zijn Vader, de Liefdegod, en vooral niet als het gevolg van een magische wondermacht die Hij, Jezus, zou bezitten. Jezus’ genezingsinvloed wilde nooit een spectaculair bewijs zijn van zijn eigen, superieure macht, maar steeds een zichzelf-vergeten, dienstbaar teken van de liefdekracht van een God die erop uit is mensen heel te maken, van binnen en van buiten, hen te doen opstaan uit al hun beklemmingen, inwendige en uitwendige.

Het is op die manier dat de Heer ook ons vandaag oproept genezen te worden en zelf te genezen, zelf opgericht te worden en anderen op te richten. In onze tijd geraken wij blijkbaar door een aantal moderne dingen beklemd, opgesloten, innerlijk ziek.
Welke zijn de “boze geesten” voor ons vandaag? Onze blindheid misschien, wanneer wij selectief blijven zoeken alleen maar het slechte te zien, - zoals sommige media ons dagelijks benadrukken - en daarbij eigenlijk onze ogen sluiten voor zo vele goede dingen die ook rondom ons gebeuren. De kreupelheid van onze edelmoedigheid wellicht, wanneer wij, bij een aanslepend conflict in de familie- of werkkring, te lang aarzelen als eerste de stap te zetten naar verzoening. Ofwel de verlamming van ons hart, wanneer wij wat te dikwijls blijven steken in zelfbetrokken overgevoeligheid.
Wij hebben er eigenlijk echt nood aan om ons te laten genezen en te laten oprichten uit die verschillende verstarringen die ons klein houden en beknellen.

Maar daarbij kunnen wij ook anderen genezen en oprichten. Wij hebben de kracht om iemand op te tillen uit moedeloosheid door te durven zeggen dat hij groter is dan hij zelf denkt. Dat is heilzaam, als wij daarbij goed beseffen dat niet wijzelf genezen, maar dat wij die “opstandingen”, die gebeuren door Gods kracht, mogen duiden, aanwijzen, bevestigen. Het is God die steeds opnieuw mensen bevrijdt tot grotere openheid, dienstbaarheid en verbondenheid. Wij mogen daarvan de dankbare getuigen zijn.

Midden het succes van zijn genezingen trok Jezus zich terug in de stilte, om er te bidden tot zijn Vader. Wat gebeurde er daar in dat gebed? Wij kunnen alleen schroomvol vermoeden dat Jezus' gebed regelmatig een bevestiging bracht van de basiservaring bij zijn doop. Nl. dat Hij er opnieuw zijn dankbaarheid uitsprak omdat Hij zich bemind voelde als de geliefde Zoon van een hartelijke Vader. En dat Hij zich weer eens overgaf aan het verlangen van die Vader: "Hier ben ik, Vader, niet om mijn wil, maar om Uw wil te doen." Dit gebed is iets heel anders dan zeemzoeterige devotie. Het is een gebed van dankbaarheid, overgave en engagement.

De tekst van vandaag laat vermoeden dat Jezus het in zijn gebed blijkbaar moest uitvechten met zichzelf en met zijn God: “Zou Hij daar op die plaats blijven, waar Hij blijkbaar bijval kende? Was dit zijn zending? Was dit de goede methode? Wat wilde de Vader, wiens liefde een liefde is zonder maat, zonder grenzen?” Vanuit zijn gebed besloot Jezus om niet ter plaatse te blijven, maar om verder te trekken, heel Galilea door, om ook daar te verkondigen en te genezen.

Ook wij hebben regelmatig een gebedstijd nodig, niet enkel om onze kleine devoties te volbrengen, wel om, hetgeen wij op dat ogenblik aan het beleven zijn, eens uit te vechten met onze God. “Ben ik wel goed bezig? Wat verlangt de Heer van mij?”
Echt gebed gaat over ons concrete leven. Wij leren er telkens opnieuw ontdekken welke keuze het van ons vraagt in te gaan op de uitnodiging van een liefde die grenzen doorbreekt en die geen exclusieven stelt. Steeds zullen wij er uitgedaagd worden een beslissende stap te zetten om niet onze eigen behoefte aan succes te strelen, maar om ons met nog grotere zorg toe te wijden aan het werkelijk welzijn van anderen, zonder onderscheid.

Zoals Jezus, worden wij, vanuit ons gebed steeds opnieuw geroepen om anderen genezend op te richten en velen te dienen.

Reacties

  1. Wij gaan allemaal gebukt onder de Coronacrisis. Geen mens die er niets van ondervindt. Veel alleenwonenden en mensen in onze woonzorgcentra zijn eenzaam, hebben geen of te weinig bezoek, onze jonge mensen hebben les op afstand, toetsen online, zij missen hun vrienden. Tertio deze week beaamt dat allemaal. Het blad vertelt over een dame met een handicap die watertherapie nodig heeft, maar dat nu moet missen doordat de baden niet open zijn. Het blad vertelt verder over onze gevangenen, opeengepakt in veel te kleine gevangenissen, geen social distance. Het vertelt ook over een godsdienstleerkracht die ook zegt dat onze jeugd het fysieke contact met vrienden en leerkrachten mist, maar zij maakt ook de opmerking dat onze jongeren door deze crisis niet geloviger zijn geworden, in tegenstelling met wat men vaak hoort. 'Niet veel over God of over Jezus, hé, Mevrouw', dat is wat die lerares hoort als de les begint. Nu ze probeert hen toch iets bij te brengen, wat vaak ook leidt tot een dankbare opmerking van hier en daar een van haar leerlingen. Tertio heeft het ook nog over de gevolgen van de crisis voor de daklozen en vluchtelingen en ook over de mensen in de derde wereld. De rijke landen kopen de vaccins op en de armen ginds gaan nog meer dood, niet alleen aan Corona, maar meer nog van de honger. Het lijkt allemaal niet rooskleurig. Ook bij ons zoveel mensen die telewerk moeten doen en hun collega's missen en dan zovelen die zelfs niet mogen werken, met alle financiële en economische gevolgen vandien. Job vandaag zucht ook vanuit zijn lijden: 'God, het zijn lange dagen, mijn dagen lopen af als de draad op een weefspoel, mijn leven is maar een ademtocht'. Heeft God dan geen blijde boodschap meer voor ons? Het evangelie toont de richting: Jezus is 'God redt'. Jezus geneest de mensen en Jezus bidt. Dat is wat ook wij moeten doen: weer leren leven in verbondenheid. Het gebed verbindt ons met God. En heel deze Coronatijd toont eigenlijk hoezeer wij mekaar nodig hebben. Nu voelen wij het gemis van de ander. Misschien waren wij in deze geseculariseerde wereld God wat vergeten en leefden we ook te individualistisch. Ons leven was een surfen op internet of op het water, in water- en glijsporten. Nu kunnen skivakanties niet, reizen is uit den boze, café's en restaurants zijn dicht. Maar voor mij is dat een uitnodiging om meer verbonden te leven met God en met elkaar. En kunnen wij mekaar niet fysisch ontmoeten, wij kunnen wel een mailtje sturen of een telefoontje slaan. En bidden voor mekaar, dat kunnen we zeker ook. God, red ons, maak nu spoedig een einde aan deze crisis. Want wij worden het allemaal moe en dan nemen we het niet zo nauw meer met de veiligheidsvoorschriften van de overheid, en dan kan het weer erger worden. Jezus, wees ons Jezus, wees 'God redt'. Deze tijd toont ook de nood aan zingeving en spiritualiteit. Ook als de jeugd zegt 'niet veel over God en Jezus hé', dan nog toont deze tijd de nood aan zingeving aan. Wij hebben allen, jong en oud, nood aan een begeesterende eucharistie waar we uit volle borst met mekaar kunnen zingen tot onze God.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. veel ouders kiezen liever voor een lentefeest in plaats van een Communiefeest. Die keuze bepaalt ook de toekomst van de jeugd. Ouders denken hier de beste keuze te maken voor hun kinderen. Men moet toch wel blind zijn om niet het Heil te zien in de schat van het geloof en de beleving ervan in de Sacramenten. Men mag het geloof niet opdringen is de uitleg. Maar het Voedsel wordt wel gegeven opdat men zou kunnen Leven. De onwetendheid is een oorzaak van de grote geloofsafval bij ons. Daarom coronatijd als een tijd van bekering en inzicht.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat ben ik blij om te zien hoe bij ons en in vele andere landen velen tot geloof komen. Veel jonge mensen, jonge gezinnen met kinderen enz... Misschien niet altijd binnen "ons" vertrouwde kader en manier van Kerk zijn. Wellicht moeten we nog veel beter leren dat men menen niet moet bekeren tot een Kerk, maar tot Christus: hen brengen tot een hechte relatie met Jezus. De Heilige Geest doet de rest. Kijk maar naar Paulus die zich bekeerde vanuit een ontmoeting (relatie) met Jezus, de levende Heer.

      Verwijderen
    2. Kerk is het lichaam van Christus

      Verwijderen
  3. Daniël, je hebt overschot van gelijk. Ondanks al het lastige en negatieve rondom ons, blijft het 'Jezus redt' als een Blijde Boodschap in onze harten leven. Tenminste, als we er ons aan toevertrouwen. Moge dit ons staande houden in deze lastige tijden.
    Graag wat blij, en dankbaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Bedankt voor uw overweging meneer Mistiaen, graag zou ik een ervaring, die ik had met mijn vader, willen delen. Als mensen de waarde inzien van zichzelf genezen en zichzelf vergeten, zou hun vraag kunnen zijn: hoe doe ik dat dan? Naar mijn mening kan het gevaarlijk zijn om gevoelens en emoties waar je het "waarom" niet van kent, te onderdrukken. Ze blijven en komen later op een ongecontroleerde manier eruit. Uiteindelijk is de binnenkant van de beker minstens zo belangrijk. Dat betekent onderzoek. En dat kan alleen helder gebeuren ná een emotie. Tijdens emoties zijn we per definitie blind, kreupel en verlamd. Emotie wil ons bewegen: ergens vandaan of ergens naartoe. Hoe negatief die beweging kan lijken, ze komt uit een "zelfbehoud en zelfliefde". Hier komt de ervaring die ik wil delen: mijn tante (en goede vriendin) had volgens doktoren nog een korte tijd te leven. Ik belde mijn vader op om hem hierover in te lichten. Hij vroeg hoe mijn tante en oom ermee omgingen. Ik antwoordde dat ze natuurlijk verdriet hadden, maar tegelijk ook veel genoten van de dag, elke dag. Van goede dingen die hun gegeven waren. Hij begreep niet dat ze ook intens geluk kenden. Boos wilde hij het gesprek staken. De dood is een taboe voor hem. Verbaasd zat ik op de bank en toen stak de woede in mij op en kwam als een storm over mij heen. Ik wist wat mij te doen stond; er ruimte aan geven zónder ernaar te handelen. Te voelen waar het in mijn lichaam ophield met zijn razernij. En zo plots dat het opstak...ging de storm weer liggen. Ik kon weer wat zien en stelde mijzelf de vraag: " waarom werd ik woedend.": "Ik werd als boodschapper neergesabeld" was mijn eerste antwoord. Maar ik was niet tevreden met dit gemakkelijke antwoord. Ik wilde daar komen waar de bron was, de goede bedoeling. En ik wist het toen... De volgende dag belde ik hem op, vertelde dat ik woedend was geworden en wilde hem vertellen waarom. Ik zei: "ik dacht omdat je mij als boodschapper neersabelde, maar er is een dieper antwoord, dat meer waar is. Ik zie je jaar, na jaar bitterder worden en angstiger. Ik ben je zoon en ik kan je daarbij niet helpen....daar was ik uiteindelijk woedend over." Hij bedankte voor mijn antwoord en klonk gelukkig. We babbelden daarna verder en alles was goed.
    Dit was voor mij en hem een wonder: nml. ik was ziek en trok mij terug om ruimte te maken. God hielp mij weer te zien: Mijn vader zette mij een doornenkroon op. Hij zag niet meer dat ik zijn zoon was, maar een slecht- nieuws- brenger. En ik zette hem de doornenkroon op, ik zag de liefdevolle vader niet meer in hem. Door de liefde te vinden die ik voor hem voel, werd ik genezen en daarmee liet hij zich ook genezen. Ik ben God dankbaar. Trouwens...vandaag is het precies een jaar geleden dat mijn lieve tante overleed.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Beste Rik, wat een mooi verhaal. Het is alsof je overleden tante waakte over heel het gebeuren.
      Belangrijk ook om onze emoties niet weg te duwen, maar naar hen te luisteren. Dikwijls komen ze als leermeesters aanwezig in ons leven. Een hele levenskunst ons aan hen toe te vertrouwen zodat ze hun genezend werken kunnen doen.
      Dank je Rik.

      Verwijderen
    2. Zeker een verhaal en een ervaring om mee te nemen in ons eigen leven.
      Dank, beste Rik.

      Verwijderen

Een reactie posten