woensdag in week 5 door het jaar
Vandaag horen we Jezus zeggen: ‘Wat uit de mens komt, dat maakt hem onrein. Want van binnenuit, uit het hart van de mensen, komen slechte gedachten, ontucht, diefstal, moord, overspel, hebzucht, kwaadaardigheid, bedrog, losbandigheid, afgunst, laster, hoogmoed, dwaasheid; al deze slechte dingen komen van binnenuit, en die maken de mens onrein.’
Elders zegt Hij: 'Zalig de zuiveren van hart, want zij zullen God zien'.
Om het wit-zwart te stellen: Ofwel ben je zuiver van hart en zie je God, ofwel is je hart helemaal niet zuiver met alle gevolgen van dien: een onrein leven.
Ik denk dat ieder van ons verlangt naar dat zuivere hart, naar dat hart dat inderdaad voort-durend voor het aanschijn staat van God; Hem aanbiddend, van Hem ontvangend, Hem dienend in de liefde in het dagelijks leven. Wat een vreugde en vrede moet het geven voortdurend in deze zuiverheid te staan. Verlangt daar niet ieder van ons naar?
Maar de meesten van ons zijn meesters in het knoeien. Zo dikwijls maken we er een potje van, klein als we zijn in het liefhebben. We leven met grootse idealen, willen vredebrengers zijn, niemand een kwaad hart toebrengen toedragen, enz... Maar als we dan in de spiegel kijken, recht in onze eigen ogen, of achterom, naar onze eigen geschiedenis, dan is het al vlug: 'Knoeier!'
Dat een mens zo knoeit in het leven kan velerlei oorzaken hebben. Het zou ons te ver brengen daar nu dieper op in te gaan. Toch één mogelijke oorzaak wil ik onder de aandacht brengen; eentje die mijn inziens vrij vaak voorkomt.
En dat is namelijk ‘knoeien door hoogmoed’. En met hoogmoed bedoel ik dat veel mensen de neiging hebben alle touwtjes zelf in handen te willen nemen. Het ‘ik’ wilt een goed mens zijn, en het ‘ik’ zal dit dan ook doen. Het spreekt voor zich dat het ‘ik’ het goede tot beleving moet brengen, maar de Bijbel leert ons dat God ons hierin wilt bijstaan: van Hem mogen we genade ontvangen, kracht, hulp, om het goede in ons volledig tot ontplooiing te laten komen. God heeft ons Jezus gegeven om ons te bevrijden van het duiveltje van de hoogmoed. Met, in en door ons wilt en kan Hij ons tot die mensen maken die leven naar Gods beeld en gelijkenis; mensen dus die leven met een zuiver hart.
Een mens is autonoom. Al goed dat hij dat is. Maar hoe autonoom hij ook is, religieus gezien is hij geroepen zich zo aan God te schenken dat God hem kan leiden, opvoeden in de liefde, aanzetten tot het uitdragen van vrede. God is de ziel van het liefhebben, de kracht van ons goed doen, de gever van raad. Hij geeft steun wanneer het zwaar valt. Hij vergeeft wanneer we nee zeggen, Hij draagt ons ten allen tijde.
Een christen (en in wezen geldt dat ook voor een moslim en een jood) is geroepen te leven vanuit Gods inwoning, zich aan Hem gevend, van Hem ontvangend. De mens is geroepen instrument te zijn van Gods liefde. Voor een christen is dat Christus door ons, in ons, met ons.
Maar zo dikwijls eigenen we ons alles toe, ook het zogenaamd ‘goed doen’. We nemen er bezit van, en denken alles alleen te kunnen. We worden een soort alleenheersers over ons eigen leven. Hoogmoed noemt men dat. Met alle gevolgen van dien.
Het gevaar bestaat er namelijk in dat het 'ik' centraal komt te staan in het leven, dat dit 'ik' gediend wordt, en dat alles zal gebruikt worden om dat 'ik' te bevestigen en te voeden. Het 'ik' wordt je ideaal, je zogenaamde zelfontplooiing wordt je levensdoel, en alles rondom je zal hiervoor ten dienste staan.
Het mag duidelijk zijn dat Christus oproept tot een andere beweging: een beweging van toevertrouwen aan Hem, waar God centraal komt te staan, waar de liefde tot de naaste de zin van je leven wordt. Het 'ik' staat ten dienste van God, van Christus' leven in ons.
En dat, lieve mensen, geeft leven; leven aan jezelf, leven aan de Kerk, leven aan de mensheid.
Laten we ons schenken aan Christus, opdat we zuivere instrumenten mogen worden van Gods wil.
kris
Dank u wel voor deze overweging. "Uit het hart van de mensen komen slechte gedachten,..." In beginsel zag ik in het hart de betekenis van een pure kern waar liefde en leven uit naar voren komt. Daar kan toch niets "slechts" uit komen? Wat is er mis met liefde voor jezelf, zelfbehoud, bescherming van degenen die je dierbaar zijn? Niets is daar mis mee. Maar ik koester de woorden van Jezus over het hart. Het kàn pas mis gaan als het opgeroepen wordt om er iets mee te gaan dóen. Want wat bijvoorbeeld voor mijn zelfbehoud goed zou zijn, kan een ander verschrikkelijk schaden. Ik vind het een prachtig avontuur om uit te zoeken wàt zelfbehoud in de basis is, om dat als voorbeeld te nemen. Is dat een navelstaren en ten koste van anderen leven of is het de relatie met God zoeken en daarop vertrouwen?
BeantwoordenVerwijderenIs het een vriend beschuldigen en mijn woede uitten, of is het zien dat ik hem als bedreiging zag en weten dat ik ook míjn tekortkomingen heb. Dan kan ik met hem erover praten, ook over grenzen, met de intentie dat ik van hem houd. In die zin kan ik de volgende uitspraak ook koesteren:"niets wat van buitenaf in de mens komt, kan hem onrein maken." Want er kúnnen prachtige gebeuren nadat een vriend mij "verraden" heeft. Ik heb de vrijheid om mij daarbij te laten leiden door Gods Liefde. En het zal voor mij een genezing van pijn zijn en zelfs een opflakkering van een grotere liefde. Het klopt zo mooi:het maakt mij rein en ik hoop stevig, die vriend ook. Het is een wonder.
ik ben ook al veel het slachtoffer geworden van laster, leugen en jalousie.
BeantwoordenVerwijderenin de psalmgebeden ligt dan mijn steun en mijn redding;
het is precies het lot van een christen om in de verdrukking te leven.
in veel landen is dit nog veel erger, bij ons veel geniepiger en subtiel.
onder het mom van "omwille van de privacy" gebeuren veel dingen die het licht niet mogen zien. Vroeg of laat moet het toch aan het licht komen.
Ik zal ook eens meer de psalmen ter hand nemen. Dank je wel.
Verwijderen