2 febr - Opdracht van de Heer

Vervuld van de heilige Geest loofde Simeon God met de woorden: ‘Nu laat U, Heer, uw dienaar in vrede heengaan, zoals U hebt beloofd. Want met eigen ogen heb ik de redding gezien die U bewerkt hebt ten overstaan van alle volken: een licht dat geopenbaard wordt aan de heidenen en dat tot eer strekt van Israël, uw volk.’

Simeon was klaar om te sterven. Hij heeft de Heer met eigen ogen gezien, hij heeft Hem ontmoet, hij heeft Hem op handen gedragen, hij heeft Hem aanbeden.
Nu kon hij sterven. Kun je je immers een grotere vervulling van je leven indenken dan de Heer op deze wijze te ontmoeten...

Heel terecht wordt dit gebed van Simeon opgenomen in het getijdengebed bij de dagsluiting. Als christen is het immers de bedoeling dat wij de Heer overdag ontmoeten doorheen gebed en werk, doorheen onze dienst aan de naaste, zodat wij ’s avonds voor het slapen gaan de woorden van Simeon kunnen bidden.

Laat dit een oproep zijn de Heer te ontmoeten doorheen de dag, in alles en allen, om vanavond, en morgenavond, en alle avonden daarna, de dag af te sluiten in de geest van de woorden van onze oude Simeon: 'Nu laat U Heer, uw dienaar in vrede gaan slapen. Want met eigen ogen heb ik uw Licht gezien en ontmoet, Gods redding voor de hele mensheid.’

kris

Reacties

  1. Voor mij is daar iets heel treffend in dat verhaal. Waarom het verschil tussen man en vrouw ?
    Simeon gaat elke avond mee in het Getijdengebed.
    Hanna is daar evengoed aanwezig en vertelt nadien over het Kind aan anderen. Maar zij verdwijnt in de mist van de geschiedenis...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. geschiedenis werd helaas altijd geschreven door de overwinnaars. hopelijk gaat dat in onze tijd anders zijn.

      Verwijderen
    2. Vrouwen en kinderen telden niet mee in de mannenwereld van toen. Ook nu blijft dat helaas in vele delen van de wereld nog zo. Spijtig genoeg ook in de Kerk. Een échte plaats krijgen ze nog steeds niet, het blijft nog altijd ondergeschikt. Daar zit weinig leven en vooral weinig toekomst in.

      Verwijderen
    3. Telkens als ik zulke dingen lees als hierboven, dan bloedt mijn hart. Dan zou ik liever een vrouw zijn, echt waar. Ik voel me bij zulke opmerkingen mede schuldig aan een machtsoverwicht. Voor mij telt dat echter niet. Mijn priester zijn probeer ik te beleven als een dienst. Maar heel onze geloofsschat zit inderdaad ingebed in een cultuur die in de laatste veertig jaar zo snel veranderd is, dat ikzelf ook vaak niet mee kan. Toch geef ik dat in Gods handen. En ik dank God elke dag dat Hij ons ook de vrouw heeft gegeven. Vaak vind ik daar 'schatten' bij, in elke betekenis van het woord.

      Verwijderen
  2. Welke vrouw is ooit boven allen verheven geworden, als Maria ?
    Maria die moeder is geworden van Gods zoon .,

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. En wat Mevr. Marie-Roos niet zei, is dat wij in het avondgebed wel elke dag Maria's Magnificat zingen.

      Verwijderen

Een reactie posten