zaterdag na aswoensdag

Vandaag lezen we bij de profeet Jesaja als woorden van de Heer: 'Wanneer je het juk van de onderdrukking uitbant, de beschuldigende vinger en de kwaadsprekerij, wanneer je de hongerige schenkt wat je zelf nodig hebt en de verdrukte gul onthaalt, dan zal je licht in het donker schijnen, je duisternis wordt als het licht van het middaguur.'

Vele mensen (ik vraag me zelfs af ‘wie niet?’) dragen duisternis in zich, een donkerte waar men ten diepste onder lijdt. Dit kan gaan over steeds terugkomende neigingen tot zonde, onvolkomenheden in jezelf, of kwetsuren die je zijn aangedaan of die je hebt opgelopen. We zijn allemaal complexe wezens die zijn wat ze zijn. Ik denk dat niemand echt wit is, zoals ook niemand echt zwart zal zijn. We leven in een soort grijze zone, met méér dan vijftig tinten. Complexe wezens dus.

Jesaja nodigt uit niet bij de pakken te blijven zitten, maar ons radicaal toe te vertrouwen aan het werk van God. En het gaat over een niet mis te verstane opdracht: het juk van de onderdrukking uitbannen, de verdrukte gul onthalen, het oordeel en het kwaadspreken stoppen, de hongerige voeden,… Als gevolg daarvan – en dat is toch wel sterk - komt die innerlijke duisternis in onszelf in beweging. En wel door God zelf. ‘Het licht zal door je duisternis doorbreken’, zo lezen we. Je ‘duisternis zal worden als het licht van het middaguur’.

Dus, laten we stoppen ons te wikkelen in doeken van duisternis; doeken die ons verlammen en die leiden tot niets doen. Laten we ons geven aan het werk van de Heer; van harte en blij. Deze wijze van doen werkt genezend. Deze wijze van zijn doet het licht doorbreken in onszelf én de ander.

Natuurlijk is het heilzaam af en toe eens diep in de spiegel te kijken en op de borst te kloppen. Ook dat is vasten. Maar het mag hier absoluut niet bij blijven. Het op de borst kloppen zou ons moeten stuwen ons te geven aan het werk van God. Dat is bekering. Dat is groei. Dat is het werkelijke vasten zoals we gisteren hoorden: “Is dit niet het vasten dat Ik verkies: het brood delen met de hongerige, onderdak bieden aan armen zonder huis, iemand kleden die naakt rondloopt, je bekommeren om je medemensen?"

Dus, geliefde mensen, laten we onze duisternis positief aanpakken. Laten we opstaan, handen en hart geopend, om van God te ontvangen, om vanuit Hem te geven. De grote wereld, maar ook onze directe omgeving waarin we ons dagdagelijks bewegen, wacht op onze liefde.

Als we in het evangelie van vandaag lezen dat Jezus niet gekomen is om rechtvaardigen te roepen maar om zondaars aan te sporen een nieuw leven te beginnen, dan gaat dat dus over een oproep tot bekering, tot een (nieuw) leven leiden dat God aangenaam is. Concreet betekent dat afstand nemen van je duisternis en je geven aan de liefde, door deze te dragen en te zijn.

En ja, dan zal de zon schijnen; in jezelf, in de ander, in de Kerk, in de wereld.

Voor wie het lichamelijk aankan: bid en werk. Wie bedlegerig is, of niet meer de straat op kan: bid veel. Laat beide diensten complementair zijn aan elkaar. Het ene heeft het andere broodnodig.

kris

Reacties

  1. De vastentijd is een oefentijd in het aanvaarden van God en van de anderen om ons heen. ‘Doe weg de kwaadsprekerij en dreigende vingers, doe weg de onderdrukking’, zegt Jesaja. In de plaats daarvan moet het delen komen, de solidariteit met de arme, de hongerige, de bedroefde medemens. Dan komt de Heer weer aanwezig in ons midden, dan komt Zijn Rijk. Dan worden de oude ruïnes heropgebouwd, de bressen gedicht. De ruïnes zijn dat die geschapen werden door onze hebzucht die zoveel kapot heeft gemaakt, de bressen die onze eigenliefde geslagen heeft in het netwerk van de samenleving. En als wij dan ook nog de sabbat of onze zondag heiligen door te rusten (als dit kan) en door God te eren, dan wordt het helemaal goed. Zie je ook hier weer die drie boetewerken die de relaties herstellen? Het gebed dat ons weer verenigt met God, het delen dat ons weer tot tochtgenoot maakt van onze medemensen in plaats van hun rivaal of tegenstander, het onderbreken van de zelfverrijking door op de dag des Heren niet onze zaken na te gaan en ons voordeel te zoeken? Dat laatste herstelt ook onze band met de dingen. Want we kunnen ook de slaaf zijn ook van goede dingen. Leven met God zet de dingen op hun juiste plaats: wij zijn er geen slaaf meer van, we zijn er opnieuw de meester over. Jesaja schetst hier weer heel concreet wat ons vastenprogramma kan zijn: een oefening in het verwerven van een algehele harmonie met God, de medemens en de dingen om ons heen.
    Met Levi gebeurt dat ook. Jezus maakt hem van een geldwolf die het geld tot een god maakte, tot een leerling die in Jezus’ spoor God alleen zal dienen. Levi had zich ook verkocht aan de keizer door voor hem de belastingen te innen; ook de keizer was dus zijn god. Jezus maakt van hem een dienaar van de levende God. Levi perst dan ook de medemens niet meer uit, hij wordt een dienaar van de mensen, een man die alleen nog maar geeft, met name God en Jezus en het geloof en de liefde. Gedaan met pakken en uitzuigen en zichzelf verrijken. En Levi trekt met zijn volgen van Jezus ook veel collega’s mee. Hoe heerlijk is het van Jezus te horen dat Hij niet komt voor de rechtvaardigen, maar voor de zondaars en voor de zieken, voor hen wier harmonie verbroken is door heerszucht of eerzucht of hebzucht. De vasten zo beleven, het evangelie in die zin leren lezen, dat schept echt vreugde en bevrijding. De vasten is een heerlijke tijd, een tijd van nieuw leven, een echte lentetijd.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zo is dat vreugde en vooral bevrijding ... als we in deze vastentijd ons losmaken van alles wat niet Zijn Wil is !
    Van hebzucht ,vingertje opsteken roddel ,"profiteren" ......alles wat ons verwijdert van de échte Liefde die God ons geeft !
    Dankjewel voor julle wijze raadgevingen om onszelf altijd te keren naar Hem ,alles loslaten en liefhebben :jezelf ,alle medemensen En HIJ die ons daartoe helpt !!!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat kan vasten in deze coronatijd zijn.
    Ik heb me voorgenomen niet te zeuren en te klagen over deze pandemie. Maar deze tijd speciaal te benutten voor aandacht bij wie eenzaam is en zwaar verlies lijdt

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jezus is niet gekomen voor de rechtvaardigen maar voor de zondaars.

      Als we denken rechtvaardig te zijn dan zitten we al verkeerd.......

      Verwijderen
  4. Wat voedzaam geestelijk voedsel! Ik wens allen een grondige vastendag toe met een glimlach op het gezicht!

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten