dinsdag in de 3e paasweek

‘Ik ben het brood dat leven geeft’, zei en zegt Jezus. ‘Wie bij mij komt zal geen honger meer hebben, en wie in mij gelooft zal nooit meer dorst hebben.’

Ongetwijfeld verwijst de Heer hier naar de eucharistie, naar zijn aanwezigheid in het eucharistisch brood dat Hij zal instellen daags voor zijn lijden en sterven. Wie de eucharistie tot zich neemt ontvangt heel de liturgie van Witte Donderdag, Goede Vrijdag, Stille Zaterdag en Paasdag tezamen, als één groot liefdesmysterie. Het is binnengetrokken worden in de zelfgave van Jezus aan zijn Vader, en de mensheid. Het is binnengeleid worden in het grote ‘ja’ van de Heer.

Tevens is de eucharistie het teken bij uitstek van eenheid; eenheid met Christus, en vanuit Hem eenheid met elkaar. De eucharistie ontvangen is je laten omvormen tot een gemeenschapsmens, in de meest religieuze betekenis van het woord: de Heer, jij en de ander. Hiertoe is de Kerk, waarvan de eucharistie het levend Hart is, geroepen. De Kerk; dus ook gij.

In zijn overgrote creativiteit heeft God gewild aanwezig te zijn in zijn Zoon in dat kleine stukje heilig brood. Tast- en zichtbaar mogen we Hem aanschouwen; meer: mogen we Hem ontvangen. Wat een geschenk, wat een genade!!

En waarom? Omdat God van ons houdt, en ons deelgenoot wilt maken aan zijn liefde voor ieder. Laten we het geschenk van de eucharistie liefhebben en diep koesteren, laten we het in diep geloof en waarachtige overgave ontvangen, opdat we in ons dagelijks leven zouden leren liefhebben zoals de Vader in Christus de mensheid liefheeft.

Onlangs was ik in gesprek met een man die, nu hij wat ouder geworden was, meer dan ooit inzag dat hij in zijn leven niet altijd de goede keuze had gemaakt. Daardoor heeft hij, naar eigen zeggen, vele mensen gekwetst. Hij had daar oprecht veel spijt van maar voelde zich inwendig niet waardig de eucharistie te ontvangen. Hij voelt zo’n grote kloof tussen de schoonheid van de eucharistie en zijn eigen zeer bewogen leven.

Lieve mensen, het zou een grote vergissing zijn te denken dat enkel zij de eucharistie mogen benaderen die zogenaamd het juiste pad in hun leven bewandeld hebben. In het evangelie lezen we heel duidelijk dat Jezus gekomen is om het verlorene op te zoeken, om te genezen wat ziek is, om te redden wat verloren dreigt te gaan. Hoe kun je dan beweren dat enkel zij de eucharistie mogen benaderen die zogenaamd ‘niet ziek’ zijn, niet ‘verloren’ zijn. Misschien moet hier de vraag gesteld worden wie hier ‘ziek’ is, wie hier gered moet worden.

Is je huwelijk op de klippen gelopen? Heb je foute keuzen gemaakt in je leven? Heeft de haat wel eens de bovenhand gehad? Ben je ontrouw geweest? Heb je dingen gedaan die niet meer goed te maken zijn?
Wanneer je je aangesproken voelt, neem dan de tijd, doe de moeite, en ga dan juist wel naar de eucharistie. Ok, momenteel even lastig in deze coronatijden, maar wanneer we binnenkort wel weer fysiek naar de eucharistieviering kunnen gaan, aarzel dan niet en ga. En kijk naar Jezus’ liefde voor de vrouw aan de waterput, zijn liefde voor de verloren zoon, zijn liefde voor de goede moordenaar op Goede Vrijdag, zijn liefde voor u. Kijk naar Hem en… ja hoor, ga naar Hem toe zoals Hij naar u komt. Neem Hem tot u, werp je in zijn armen als een kind in de armen van zijn moeder. En ween oprecht, drink van Gods liefde, plaats je onder zijn genade, en ontvang zijn Vrede die Hij je van harte toewenst.
Jezus verwerpt niemand, dat doen enkel mensen. Jezus zoekt je, als een liefde zonder ophouden. Hij trekt je naar de Kerk, en geeft zich aan u. Ontvang Hem.

Moge God de Kerk vergeven wanneer zij Gods liefde kwetste door mensen het pad tot haar te weigeren. Moge God de Kerk vergeven wanneer zij faalde in het belichamen van zijn barmhartigheid. Moge de Kerk genezen daar waar dit nodig is. Moge de Kerk zuiver beeld zijn, of worden, van Christus die Gods liefde nooit zal verloochenen. Moge de Kerk zijn wat de eucharistie ten diepste is: gegeven liefde, getekend door diepe barmhartigheid. Moge de Kerk geënt zijn op haar hart: Christus zelf.

kris

Reacties

  1. In Leuven lazen wij met kardinaal Danneels een boek van P. Gustave Martelet s.j. Dat boek heette: 'Résurrection, eucharistie et genèse de l'homme', verrijzenis, eucharistie en wording van de mens. Dat was een mooi boek, heel toepasselijk op deze Paastijd en op het evangelie van vandaag. Jezus is verrezen. Als wij Hem ons hart geven en in Hem geloven, als wij Hem opnemen in de eucharistie, dan worden wij meer mens, echt mens. Het christendom moet eigenlijk nog beginnen, zegt men vaak. Zo is dat. Jezus trekt ons in Zijn verrijzenis mee naar de Vader. Dat gebeurt in de eucharistie. Daar worden wij meer mens. Want dan leeft Jezus in ons, DE mens bij uitstek, ons voorbeeld en ons leven. Als je goed kijkt naar Stephanus in de eerste lezing: die diaken is een andere Christus geworden. Hij ziet de hemel open en Jezus aan Gods rechterhand. Dat was niet alleen zo in het uur van zijn dood, het was niet puur een sterfbedvisioen. Heel zijn leven als volgeling van Jezus en als diaken was een leven vol perspectief. Met Jezus was zijn leven open op de werkelijkheid van hierboven, op God. Door ons geloof in Jezus en door ons vieren van de eucharistie, krijgt ook ons leven perspectief. Het loopt niet dood in een doodlopend straatje. Het loopt uit in een ontmoeting met de levende God. Stephanus kon sterven precies zoals Jezus: hij vergeeft zijn beulen en geeft zijn geest in Gods, in Jezus' handen. Zo zie je maar hoe leven met Jezus, leven in liefde en dienstbaarheid, van jou een echte mens maakt, een eeuwigheidsmens, nu al!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. "Moge God de Kerk vergeven wanneer zij Gods liefde kwetste door mensen het pad tot haar te weigeren. Moge God de Kerk vergeven wanneer zij faalde in het belichamen van zijn barmhartigheid. Moge de Kerk genezen daar waar dit nodig is. Moge de Kerk zuiver beeld zijn, of worden, van Christus die Gods liefde nooit zal verloochenen. Moge de Kerk zijn wat de eucharistie ten diepste is: gegeven liefde, getekend door diepe barmhartigheid. Moge de Kerk geënt zijn op haar hart: Christus zelf."

    Chris, gewaagde woorden. Maar sterk.
    Dank je.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ja zo is dat ...maar de Kerk zijn wij "christenen "ook !
    "Het is goed in "eigen hart "te kijken ...! "A.Nahon .

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat heb jij heel goed ingezien en gezegd

      Verwijderen
    2. "Ja, maar de Kerk zijn wij..." Dat is juist wat Kris en Geertrui ook zeggen! Zij hebben het over "de Kerk", dus: over u en mij en alle christenen. Ik zie de zin van uw opmerking echt niet.

      Verwijderen
  4. eigenlijk is het zo dat de Kerk niemand uitsluit.
    Ik ken veel gescheiden mensen die naar de Communie gaan.
    Dit wordt niet geweigerd.
    Dus geen valse beschuldigingen aub

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. alvorens naar de Eucharistie te gaan moeten wij eerst te biecht gaan.
      Een gewetensonderzoek, een erkenning van onze zonden.
      Zolang wij hoogmoedig ronddraven kan God zijn werk in ons niet doen.
      Gebruik ook uw verstand. Lees bv ook de encycliek 'geloof en rede'
      Dan zal u tot heel andere inzichten komen.

      Verwijderen
    2. Goed om te lezen wat de Kerk in deze tijd écht zegt, bij monde van Paus Franciscus en waar onze bisschoppen hebben naar verwezen:
      “Daarom moet men vermijden oordelen te vellen die geen rekening houden met de complexiteit van de verschillende situaties en moet men ook aandacht hebben voor de wijze waarop mensen hun situatie beleven en eronder lijden.” (Amoris Laetitia 296)
      Hertrouwde echtgescheidenen blijven tot de Kerk behoren: “Niemand mag voorgoed veroordeeld worden, omdat dat niet de denkwijze van het Evangelie is.” (AL 297)
      God onthoudt hun zijn liefde niet. Zij blijven geroepen om God lief te hebben met heel hun hart en de naaste als zichzelf. Zij blijven gezonden om te getuigen van het Evangelie en om hun taak in de kerkgemeenschap te behartigen.
      “Zij mogen zich niet alleen niet geëxcommuniceerd voelen, maar moeten ook kunnen leven en groeien als levende ledematen van de Kerk en de Kerk ervaren als een moeder die hen altijd verwelkomt, met veel genegenheid voor hen zorgt en hen bemoedigt op de weg van het leven.” (AL 299)
      “De Kerk beschikt over een degelijke visie op verzachtende factoren en omstandigheden. Bijgevolg is het niet meer mogelijk om te beweren dat zij die zich in een zogenoemde ‘onregelmatige’ situatie bevinden in een toestand van doodzonde leven en de heiligmakende genade verloren hebben.” (AL 301)

      Verwijderen
    3. bedankt om dit allemaal op te zoeken

      Verwijderen
  5. Is het dan nog steeds zo dat je eerst te biechten moet gaan alvorens je de heilige Communie mag ontvangen?
    Of is het zo dat juist door het ontvangen van de heilige Communie Cristus je zo diep raakt dat je jouw zonden inziet, spijt hebt en te biechten gaat?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik denk dat de biecht een zeer mooi en rijk gebeuren kan zijn; een geschenk van de hemel aan de Kerk gegeven om haar mensen nabij te zijn.
      Biechten voor het ontvangen van de communie is ook mooi en waardevol. We mogen dat niet minimaliseren. Om een geschenk moet je dankbaar blijven en het met veel liefde koesteren.
      Anderzijds is God groter dan welk sacrament ook. In cé heeft Hij de sacramenten niet nodig om mensen tot Zich te trekken, om mensen te vergeven, enz.
      Maar dat neemt niet weg dat het boetesacrament (de biecht) wel degelijk haar waarde heeft.
      Zo denk ik...
      Van harte, kris

      Verwijderen

Een reactie posten