zaterdag in de paasweek

Jezus sprak: 'Trek heel de wereld rond en maak aan ieder schepsel het goede nieuws bekend.'

Jezus was niet enkel de Blijde Boodschap, Hij droeg ze ook uit, met de bedoeling dat z'n volgelingen deel zouden krijgen aan die Blijde Boodschap (lees: deel krijgen aan het leven van Hem), en er, net zoals Hij, uitdragers van zouden zijn. Een opdracht voor de apostelen, maar in wezen voor ieder die zich christen weet. De Kerk, waartoe wij allen deel van uitmaken, en dus deel aan hebben, is immers in wezen missionair: gezonden en uitdragend.

Het zou een vergissing zijn te denken dat enkel paus, bisschoppen, priesters en religieuzen belast zouden zijn met deze opdracht. Nee, elke christen is in wezen gezonden om drager en uitdrager te zijn van het evangelie. Paus Franciscus zal het beslist anders doen dan de gewone man/vrouw in de straat, en toch gaat het in wezen om dezelfde zending.

De voorwaarde om uitdrager van iets te kunnen zijn is dat je er drager van bent. Willen we dus het evangelie uitdragen, zullen we er dus eerst drager van moeten zijn. Drager van het evangelie zullen we worden door het met regelmaat te beluisteren, te lezen, te bemediteren, te bestuderen.

Het evangelie beluisteren is Christus beluisteren. Het evangelie lezen is Christus lezen. In wezen is het evangelie beluisteren of lezen dus gebed. Het is doorheen de woorden Hem ontvangen, Hem ontmoeten.

En dan gaat het niet zozeer over tekst en woorden als een aaneenschakeling van letters, maar veeleer over wat het Woord in wezen is, over de genade die de tekst draagt, om de geest van de letter; door God aan ons geschonken: Christus zelf.

In die zin is het evangelie ‘levend Woord’, wat betekent dat het de genade van de Heer in zich draagt; als een aanraking. Het is de genade die ieder van ons nodig heeft op het moment wanneer we het evangelie beluisteren, of lezen. Dit met de bedoeling Gods wil te leren kennen en te groeien in ons ja-woord tot de Vader door onze verbintenis met Christus.

Laat ons het evangelie liefhebben, het dagelijks omarmen, het koesteren als een geschenk van God zelf. Laten we het, bij wijze van spreken, 'opeten'.

De vier evangelies zijn vier diamanten: het zijn gebeurtenissen, gesprekken, gelijkenissen, daden, oproepen, enz… Allemaal zaken die ons innerlijk voeden, niet alleen omdat ze spiritueel gezien interessant zijn, maar vooral ook omdat de Heer door al deze zaken naar ons toekomt met de genade deelgenoot te worden van zijn liefde.

Moge het lezen van de evangelies geen egotrip worden in en voor onszelf, maar laten we de Blijde Boodschap ook uitdragen, waartoe het evangelie van vandaag oproept. Voor de meeste van ons hoeft dat doorgaans niet gepaard te gaan met grote woorden. Gewoon vanuit Gods liefde liefhebben, daden stellen van kleine goedheid, vergeven, barmhartig zijn, enz… we weten eigenlijk maar al te goed wat het inhoudt. Het is een kwestie van doen, ervoor kiezen, ervoor gaan. Echt waar.

Het evangelie belichamen kent mooie en diepe vruchten. Het schept gemeenschap, het brengt leven, het geeft vreugde, het toont God. Het zijn vruchten waar op zoveel plaatsen de wereld diep naar dorst.  Het zijn vruchten die dikwijls haaks staan op zoveel wantoestanden in de wereld. Voor christenen mag dit laatste misschien een reden zijn om ons nog meer te profileren in onze samenlevingen. Niet opdringerig of hoogmoedig, maar wel duidelijk en klaar, vastberaden, moedig, eerlijk, oprecht, uitnodigend. En belangrijk: bij dit alles de geest van het gebed niet verliezend.

En oh ja: graag vanuit de innerlijke vreugde van Pasen. Moge de mensen dit aan ons zien. Als kerkgemeenschap zijn we immers niet geroepen om een groep mensen te zijn met hoofden van karton; stijf en koud. Nee, we zijn geroepen en gezonden om een levende en warme gemeenschap te zijn die de vrede en de diepe vreugde van Gods Pasen uitstralen.

Kom mensen, opstaan !

kris

Reacties

  1. Het evangelie van deze zaterdag in de Paasweek vat eigenlijk nog eens samen wat wij heel deze Paasweek hebben gelezen. Sint Augustinus zegt in ons brevier vandaag dat het goed is 'halleluja' te zingen. We zijn onderweg en de weg is soms lang en moeizaam, maar als we kunnen zingen onderweg, wordt de moeilijke tocht wat gemakkelijker. Augustinus zegt dat dit niet betekent dat wij niet meer beproefd of bekoord gaan worden, maar zoals de apostel zegt: niet boven onze krachten. Jezus' verrijzenis is inderdaad een begin waarin heel de mensheid van alle tijden en plaatsen mag delen. Soms, zoals ikzelf gisteren, hebben wij een slechte dag. Ik twijfelde eigenlijk aan alles. Maar vandaag is dat gevoel weg. Het is nog niet echt een 'halleluja', de problemen die ik heb, zijn niet weg, maar ik kijk er anders tegen aan. Zo was het heel mijn leven al: vaak, meestal, blij om mijn geloof, soms echter konden angsten en twijfels me totaal in de war brengen. Maar gelukkig, deze laatste hadden nooit het laatste woord. Vandaag ook niet, hoewel het vandaag de vijfentwintigste verjaardag is van het sterven van mijn moeder. Maar zij heeft al die tijd wel goed voor ons gezorgd, daar, vanuit wat wij 'de hemel' noemen. Laten wij maar een 'halleluja' neuriën, ook al is de weg door het leven soms moeilijk. Jezus is inderdaad de moeite waard en Kris beschrijft het zo mooi hoe ons leven missionair kan zijn. Gelukkig niet alleen een opdracht voor de priesters en de paus. Iedereen mag op zijn wijze, getuigend van Jezus in het leven staan. Dat is eigenlijk in al de moeilijkheden die de Kerk vandaag ondervindt, iets nieuws, een ontvouwing van het laatste concilie: dat elke christen geroepen is om van Jezus te getuigen, niet altijd met woorden, maar met zijn of haar leven. Het is allemaal anders dan vroeger, bv. veel minder priesters, maar deze tijd is niet zonder hoop. Jezus staat altijd aan de oever om ons te bemoedigen (evangelie van gisteren).

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Als gij niet wordt als kinderen. Onlangs hoorde ik het volgende. Een 6-jarig kind, dat geboren is na het overlijden van een zusje van 15 maanden en haar dus niet heeft gekend, komt tot de volgende uitspraak. Het gezin beschikt over verschillende dieren waaronder 2 geiten. Die kregen 5 kleine geitjes waarvan er eentje overleed. Er werd door dit kindje niet bedroefd maar verheugd gereageerd want nu had haar overleden zusje, dat ook van geiten hield, ook een geitje om mee te spelen. Ik vond het ontroerend van eenvoud en geloof.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. morgen is het Barmhartigheidszondag. Eens goed om over na te denken wat dit eigenlijk betekent. Zie ook de parabel van de 'verloren zoon'. God is barmhartig voor de zondaar die zich bekeert. Voor sommige mensen die 'intrinsiek ongeordend' zijn is dat zéér moeilijk om te kunnen begrijpen. Maar alles op zijn tijd. Voor God is één dag gelijk aan duizend jaar. En omgekeerd. De lauwheid bestaat erin dat men niet meer kan onderscheiden wat goed is en wat niet. We leven ook in een tijd waarin het kwade 'goed' wordt genoemd. En omgekeerd: het goede het kwade.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Volledig akkoord. Wat God heeft geschapen is 'goed'. Wij moeten daar niets aan veranderen. ( geen borstvergrotingen)

      Verwijderen
  4. God heeft gezegd: ' wees heilig, want Ik ben heilig'
    Dus ook : 'wees barmhartig, want Ik ben Barmhartig'
    Dat is de christelijke leer.
    Christenen zijn dus wel barmhartig, maar zij kunnen niet alles toelaten.
    Christenen blijven zich verzetten tegen het kwaad.
    Dit geloof herhalen wij telkens in onze paasbelofte: zich verzetten tegen het kwaad.
    Nu komt het erop aan om het onderscheid te maken tussen het goede en het kwade.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Pasen uitstralen is voor mij genade, elke dag opnieuw.
    Het is me diep verbonden weten met de natuur en de dieren waarmee ik elke dag mag werken als boerin en moeder en mens. Ik ben elke dag dankbaar om alles wat me zomaar gegeven wordt. De kinderen die opgroeien, de natuur die ontluikt, de gesprekken met mensen die ik tegenkom op mijn levensweg, de dieren die me precies begrijpen als ik tegen hen spreek, de stilte in de morgen voor de zon opkomt, de verbondenheid met mensen hier op de aarde en met mensen die hier niet meer zichtbaar zijn maar toch voelbaar aanwezig zijn. Ik ben er elke dag dankbaar en hoopvol door gestemd

    BeantwoordenVerwijderen
  6. "Gewoon vanuit Gods liefde liefhebben, daden stellen van kleine goedheid, vergeven, barmhartig zijn, enz… we weten eigenlijk maar al te goed wat het inhoudt. Het is een kwestie van doen, ervoor kiezen, ervoor gaan." Zeer zeker Kris! Daarmee scharen we ons in de rij van vele anderen, ook niet-gelovigen, die dat allemaal ook doen. Maar niet vergeten wat Gods woord zegt: "Maar hoe kunnen mensen de Heer aanbidden, als ze niet in Hem geloven? Hoe kunnen ze in Hem geloven, als ze nooit van Hem hebben gehoord? Hoe kunnen ze van Hem horen, als niemand hun over Hem heeft verteld?" (Romeinen 10,14). Onze tijd heeft vooral nood aan mensen die spreken over God en Gods liefde voor allen. Spreken van mens tot mens, niet overtuigen, maar vooral getuigen. Daden alleen volstaan niet, echte humanisten bv. doen dezelfde dingen als christenen als het op naastenliefde aankomt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. zéér juist,
      als we enkel beminnen die ons beminnen doen we niets speciaal,
      ook de heidenen doen dat,
      Christenen beminnen hun vijanden en dat is héél andere koek.
      Zo iets kunnen wij niet uit onszelf, maar door ons geloof in Christus.

      Verwijderen
  7. Momenteel leven de mensen op zichzelfgekeerd en weinig communicatief.
    Dit verhoogt de angst in de wereld door de pandemie.
    Dit kan Gods bedoeling niet zijn.
    God die ons reddend nabij is en ons oneindig lief heeft.
    Ik merk dat velen ook afhaken in de kerk.
    Als je er dan alleen komt voor te staan, ttz zonder geïntereseerde luisteraars, vraag je je dan af voor wie of wat je het allemaal zou doen...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Als er in de hemel al vreugde is omwille van 1 iemand, hoeven wij niet moedeloos te worden als er wat minder volk naar de kerk komt. De gelovige ondergrond is er nog altijd in Vlaanderen. Maar veelal beleeft men dat op een andere manier dan wij gewoon waren. Misschien maar goed ook, dan lopen we niet vast. Er moét dynamiek zijn, ook in het geloof en in de geloofsbeleving, de vorm enz... We geloven en vieren en beleven ons geloof ook toch ook niet meer zoals in vorige eeuwen. Ook geloof evolueert. Gelukkig maar, anders zaten we misschien nog met de inquisitie, de heksenverbranding enz...

      Verwijderen
    2. Je kan er nooit alleen voor staan: er is altijd Christus aan uw zijde.
      Wie echt gelooft heeft nooit geen angst: ' Vrees niet, want Ik ben altijd bij u'
      Afhaken uit de Kerk zou ik nooit doen: want Christus staat aan het hoofd van het lichaam dat de Kerk is. Zijn woorden zullen nooit voorbijgaan, hemel en aarde wel! Een gelovig kan zich nooit afsnijden van de Kerk. Dit zou een spirituele zelfmoord zijn. Een leven zonder God kan ik mij niet voorstellen.
      Trouwens kunnen wij ook niets doen zonder Hem. 'Zonder Mij kunt gij niets'

      Verwijderen

Een reactie posten