vrijdag in de 4e paasweek

Jezus zegt ons vandaag: 'Ik ben de weg, de waarheid en het leven'.

Het zijn woorden van de Heer tot ons gesproken. Kunnen wij op onze beurt nu ook zeggen tot Hem: 'Heer, Gij zijt mijn weg, Gij zijt mijn waarheid, Gij zijt mijn leven'.

Mag inderdaad Jezus alles voor u zijn: de bezieling van uw leven, de zin van uw bestaan, het vuur van uw doen, de ziel van uw liefde, de kern van uw zijn, het hart van uw ‘ik’?

Of anders gezegd: Mag Jezus je Al zijn?

Jezus je Al laten zijn, betekent Hem met je meedragen als degene waar je je aan toevertrouwt, waar je je aan hecht. Het is kiezen en toelaten dat Hij de weg van de liefde in en met u bewandelt.

Dit kan verregaande consequenties hebben. Want, zoals we weten, is Jezus’ liefde geen romantiek, geen oppervlakkigheid, geen kwestie van het volgen van emoties, geen scheppen van sfeertjes. Het gaat over je leven geven voor de liefde; de liefde de zin laten zijn van je bestaan, en wel in naam van Jezus.

Het is bereid zijn het kruis daarvoor te dragen. Niet enkel omdat het heel wat van je zal kosten, maar ook omdat velen misschien niet akkoord zullen gaan met de weg die je gaat. Dan staande blijven, verder doen, niet veroordelend, bereid zijn telkens opnieuw te vergeven… Met andere woorden: goed wetend waarmee je bezig bent. Het is je spiegelen aan het evangelie, de trouw en de minne van Christus. 

Maar het is ook gewoon in je dagelijks leven verbonden blijven met de Heer; in de dingen die je doet. Op de werkvloer, huishoudelijk zaken thuis, rustend in de zetel,... Niet voortdurend beredenerend met je hoofd. Wanneer je in- en uitademt beredeneer je dit ook niet, maar het gebeurt. Zo kunnen we ook verbonden blijven met de Heer zonder het te beredeneren. Als een vanzelfsprekendheid zeg maar. Ja, zoals we in- en uitademen. Een houding; in de diepte een houding van gebed, van gebed zonder ophouden.

Ja, moge de Heer je weg zijn, je waarheid, je leven; geworteld in zijn Pasen.

kris

Reacties

  1. De zalige priester E. Poppe zei: 'Jezus zegt: Ik ben de Weg: volg Mij. Ik ben de Waarheid: luister naar Mijn woorden. Ik ben het Leven: leef zoals Ik. Lees Mijn evangelie, daar zult gij de ware christengeest vinden. Lees het leven der heiligen: daar vindt gij de ware toepassing van Mijn leer'.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. leven in de waarheid is ook het verschil zien tussen een ezel en een paard.
    en dat een man geen vrouw moet worden

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank de Heer dat je bent wie je bent en niet in een 'verkeerd' lichaam geboren bent. Anders zou je 'anders' praten, meer christelijk, en met meer respect voor hen die 'anders' zijn en daar niet zelf voor kiezen. Een en ander is het gevolg van de gebrokenheid van de schepping waarin we allen delen sinds haar bestaan.

      Verwijderen
  3. God is ons levend voorbeeld door Jezus Christus die ons is voorgegaan.
    Het is zo duidelijk en toch denk ik daar gedurende de dag niet zo vaak aan ! door de dagelijkse beslommeringen ik ga proberen er meer bij stil te staan!
    Maria.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Maar het is ook gewoon in je dagelijks leven verbonden blijven met de Heer; in de dingen die je doet. Op de werkvloer, huishoudelijk zaken thuis, rustend in de zetel,... Niet voortdurend beredenerend met je hoofd. Wanneer je in- en uitademt beredeneer je dit ook niet, maar het gebeurt. Zo kunnen we ook verbonden blijven met de Heer zonder het te beredeneren. Als een vanzelfsprekendheid zeg maar. Ja, zoals we in- en uitademen. Een houding; in de diepte een houding van gebed, van gebed zonder ophouden.

    Dank je Kris.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dit heb je zéér juist verwoord! De hand van God blijven vasthouden in alles. Als een vanzelfsprekendheid. Alhoewel... een van-God-sprekendheid.

      Verwijderen
  5. Mevrouw of meneer anoniem (2e reactie),
    wat ben je toch een vervelend iemand.
    Dagelijks plaats je op een botte manier reacties, gewoonlijk totaal naast de kwestie. Je hebt zelfs niet de moed jezelf een naam te geven.
    Sorry, dit moest even van mijn hart.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. gelieve eens in de spiegel te kijken

      Verwijderen
    2. uw reactie is ook totaal buiten de kwestie
      het evangelie gaat over waarheid

      Verwijderen
  6. Dwaasheid is een vreugde voor mensen zonder verstand

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hier ga je weer...
      Ik vermoed dat je vol bitterheid zit, van waaruit je constant een bot oordeel velt.
      En daarmee sla je de droom van Kris stuk die hier al meerdere keren opriep om van dit forum een soort contemplatieve dialoog te maken, zoals hij dat onlangs verwoordde.
      Jammer anoniem dat je dit stuk maakt.

      Verwijderen
    2. we herkennen zijn/haar anonieme stem aan de klank. moge wij ons hart niet te veel laten raken en laten we bidden voor het zijne/hare.

      Verwijderen
    3. sorry, het staat zo letterlijk in de bijbel

      Verwijderen
  7. Ik kan er met mijn gevoel niet bij en zeker niet met mijn gezond boerenverstand.
    Ik veronderstel dat een website waarvan de naam evengoed LIEFDE kan zijn ook gelezen wordt door mensen die de liefde hoog in het vaandel dragen.
    Er zijn toch meer dan genoeg sites waarop je je gal kunt uitspuwen.
    Bezoedel aub deze site niet.
    En een grote dank aan Kris om ons elke dag een bord Liefde te serveren.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. je kan ook uw gal spuwen op een andere site

      Verwijderen
  8. Als ik lees dat we Hem mogen volgen, heb ik hetzelfde gevoel als Maria hierboven schrijft. Ik wil hier ook door de dag bij stil staan en eraan denken maar ‘s avonds kom ik tot de conclusie dat het veel beter had gekund. Het lijkt gemakkelijk maar dat is het niet. Toch bemerk ik ook dat ik, omdat het gelezen en opgeslagen is, in gevallen waarin er keuzes gemaakt moeten worden, ik toch duidelijker zie dat ik Zijn weg moet volgen en die keuze ook kan maken. Het is goed om daar steeds over te horen en te lezen zodat het een tweede natuur gaat worden.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ben het volledig eens met al uw reacties op anoniem. Nogmaals veel dank aan Kris!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Jesaja 1, 3: een os kent zijn eigenaar,
    een ezel de krib van zijn meester
    maar Israel weet van niets
    mijn volk heeft geen begrip

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. "Geen begrip" over wie Jezus werkelijk was. God zelf die mens wordt en IEDER mens in zijn waarde laat, welke geaardheid of gezindheid dan ook. Het is de voortdurende bekoring van de tuin van Eden voor de mens om zélf te gaan bepalen wat goed of kwaad is (de boom van kennis van goed en kwaad). De mens die zichzelf verheft tot God en voortdurend 'anderen' gaat oordelen. Arme mens...

      Verwijderen
    2. liever een arme mens dan een leugenaar
      iemand die zelf zijn geslacht maakt maakt zichzelf tot schepper

      Verwijderen
  11. prachtige voorbeelden van hoe onverdraagzaam de mensen geworden zijn

    BeantwoordenVerwijderen
  12. veel mensen hebben een afkeer van de waarheid

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Niemand 'bezit' de waarheid. Enkel Jezus kan zeggen: "Ik ben de weg, de WAARHEID en het leven". De waarheid over Gods eeuwige, onvoorwaardelijke (Hij vraagt niet wie of wat of hoe je bent; iedere mens is een kind van God) liefde.

      Verwijderen
    2. de waarheid kan je wel vinden in de bijbel

      Verwijderen
    3. Inderdaad staat dat in de bijbel. "Niet oordelen" - "niet veroordelen" - "wie zegt zonder zonde te zijn, is een leugenaar" enz...

      Verwijderen
  13. Al voel ik veel begrip voor mensen die bepaalde evoluties in onze samenleving niet aankunnen - ik heb ook dat probleem - toch is het niet goed mensen te veroordelen. Laten wij zoals hierboven al gezegd is liever voor mekaar bidden dan mekaar pijn te doen met te scherpe opmerkingen. De schepping is inderdaad gebroken. Onze wereld en ook wijzelf zijn niet meer helemaal in orde, maar toch blijven we allemaal een beeld van God, ook al is dat beeld gebroken. Zelf probeer ik ook meer begrijpend te zijn. Voor mij gaat het dan eerder over de figuur van Jezus. Sommigen zien in Hem maar een mens, een schoon mens, maar toch maar een mens. Voor mij is Jezus méér. Maar ik moet goed weten dat wij allemaal - zeker hier op Bijbelcitaat - naar diezelfde Jezus kijken. En dan besef je dat veel meer ons verenigt dan wat ons scheidt.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Veel reacties vandaag ;-)
    Op zich fijn. Wel spijtig dat onze ongekende anoniem haar/zijn taal blijft gebruiken om haar/zijn ding door te duwen. Ik wil haar/hem nogmaals voorstellen niet op dit forum haar/zijn ding te komen verdedigen.
    Ik wil nogmaals een warme oproep doen aan ieder oM deze blog een soort 'contemplatieve dialoog' te laten zijn; een forum waar men reacties kan plaatsen vanuit de lezingen.
    Er zijn vele andere webistes, forums, blogs, waar m'n z'n gal kan spuwen op ieder waarvan je vindt dat men niet jouw mening deelt. Daar dient deze blog NIET voor.
    Dus, beste onbekende anoniem, je blijft welkom, maar reageer in de geest van de bedoeling van deze blog aub.
    Waarvoor een hartelijke dank,
    Met genegen groet, kris

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Als ik een reactie geef dan spugen alle mensen op mij

      Verwijderen
    2. Ik denk nu aan Christus die door veel mensen werd bespuugt maar niet door zijn moeder de H Maagd Maria

      Verwijderen
    3. Maar op het einde zal de Maagd Maria triomferen . Daar ben ik van overtuigd. Ik hou van de Waarheid. Ik veroordeel niemand

      Verwijderen
    4. CHRISTUS IS de waarheid. Zijn geboden onderhouden is ook geen ontucht plegen van man met man,?

      Verwijderen
    5. Alle mensen spugen op mij omdat ik opkom voor geen ontucht tussen mannen

      Verwijderen
    6. Hoe kan je dan contemplatief dialogeren? Als iedereen mij bespuugt?

      Verwijderen
    7. Meneer anoniem is een man. Je denkt toch niet dat ik in het hol van een andere man ga masturberen.?

      Verwijderen

Een reactie posten